BLoggers over OnderwijsoNderZoek: onderwijswetenschappers vertellen over hun onderzoek en over de link met de praktijk.
05-04-2022 - Erik Meester en Jaap Scheerens - Deze week komt de Kamercommissie onderwijs weer bij elkaar om de volgende stap te zetten in politieke besluitvorming omtrent de nationale curriculumherziening voor het funderend onderwijs (een traject dat eerder bekend stond als Onderwijs2032 en Curriculum.
29-11-2021 - Een onderzoek van de EUR in opdracht van het Nieuwe Instituut (het nationale instituut voor architectuur, design, en digitale cultuur) om een nieuwe leeromgeving voor het VO te ontwerpen blijkt aardige lessen op te leveren voor schooloverstijgende samenwerking.
24-04-2020 - Melanie Ehren - Op 22 april publiceerde de onderwijsinspectie ‘de Staat van het onderwijs 2020’ en constateert zij een gelijkblijvende hoge segregatie in de G4 en zelfs een groeiende segregatie naar inkomen in het Westland, Zaanstad en Zoetermeer.
11-04-2019 - Lisette Bastiaansen - Een kind dat in zijn ‘persoonlijke ontwikkeltijd’ besloten heeft om nergens aan te werken, maar er voor kiest om (lekker) een uur lang voor zich uit te staren, heeft dat kind ‘zelfverantwoordelijkheid’ of juist niet?
13-12-2017 - Anouke Bakx, Henderijn Heldens, Linda van den Bergh, Maartje van den Brand, Belinda Cuijpers & Marjan de Groot-Reuvekamp - Voorafgaand aan het bezoek aan de EAPRIL-conferentie 2017 in Finland bezochten we twee basisscholen in Hämeenlinna, een kleine school met zo’n 120 leerlingen en een grote basisschool (700 leerlingen).
13-05-2016 - Saskia Stollmann- Ervaren en equity: leraren opleiden in BerkeleyIn de herfst van 2015 heb ik in het kader van mijn promotietraject een bezoek aan de Graduate School of Education (GSE) van de universiteit van Berkeley, Californië (UC Berkeley) afgelegd.
19-01-2016 - Koeno Gravemeijer - Een groep experts op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs, die zich heeft verzameld in de werkgroep Wiskunde voor Morgen, heeft het Platform Onderwijs 2032 geadviseerd over het reken- en wiskundeonderwijs voor de toekomst.
23-04-2015 - Sandra van Aalderen - Theo Wubbels, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht, schrijft op 13 april 2015 in zijn blog heel terecht dat veel claims over 'nieuwe doorbraken en inzichten in onze kennis over leren vanuit het hersenonderzoek' onzin zijn.
06-03-2015 - Merlijn Karssen - Laten we eens kijken naar de onderwijsuitkomsten van kinderen met één autochtone ouder en één allochtone ouder: deze kinderen doen het gemiddeld net zo goed, cognitief en sociaal, als autochtone kinderen met twee autochtone ouders en cognitief beter dan allochtone kinderen met twee allochtone ouders.
30-12-2014 - Hanno van Keulen - Wat wij willen in Flevoland is studenten opleiden die zich hebben gekwalificeerd als manager, maar die de regie kunnen voeren over hun eigen werk, die verantwoordelijkheid kunnen nemen en dragen voor de resultaten, en die open staan voor de ontwikkelingen in hun omgeving en daarop zelfstandig en kritisch kunnen reageren.
01-07-2014 - Frank Cörvers - Een marktconforme salariëring stelt werkgevers in de onderwijssector in staat om kwantitatieve tekorten aan leraren te voorkomen, maar zorgt er ook voor dat we kunnen rekenen op de kwaliteiten van de leraren die onze kinderen voorbereiden op de toekomst.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven