BLONZ

BLoggers over OnderwijsoNderZoek: onderwijswetenschappers vertellen over hun onderzoek en over de link met de praktijk. 

De grote opdracht voor het mbo

17-11-2017 - Ron Bormans en Izaak Dekker - De grote opdracht voor het beroepsonderwijs: jongeren leren samen leven in de moderne samenleving.

Onderwijs in feiten en meningen; feit of fictie?

09-11-2017 - Amos van Gelderen - Tegenwoordig is er veel opschudding over zogenaamde nepfeiten, zaken die als waar worden voorgesteld maar het niet zijn.

Quick and dirty?

11-10-2017 - Margriet Heim - Waarom is de berichtgeving in de media over passend onderwijs zo negatief?

Gericht ontwikkelen van leerkrachtkwaliteiten

20-09-2017 - Adrie Visscher - Tussen de meest effectieve en de minst effectieve leraar zit een jaar leerwinstverschil voor een leerling.

Leernetwerken Formatief evalueren 1

07-09-2017 - Gerdineke van Silfhout - Leraren, schoolleiders en experts zetten in op samen leren.

Wat weten we echt over vve?

22-08-2017 - Daniel Willingham - Binnenkort verschijnt er nieuw onderzoek naar voor- en vroegschoolse educatie in Nederland.

Leve de tegendraadse leraar

15-08-2017 - Orhan Agirdag - Ik wens alle leraren een rebels schooljaar.

Help leraren ICT goed in te zetten

13-07-2017 - Noortje Janssen - Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ICT op een goede manier in de klas wordt ingezet?

Got my mindset on you

30-06-2017 - Casper Hulshof - In elke lerarenkamer hoor je wel eens: ‘Als ze haar best zou doen zou ze het best kunnen, maar ze heeft de verkeerde instelling.

Leerstijlen, het kind en het badwater

26-06-2017 - Jan Kaldeway - De wetenschap zegt A, maar ik zeg toch lekker B.

Nederlands onderwijs future proof

30-05-2017 - Anka Mulder - Digitale geletterdheid moet een verplicht onderdeel worden van het Nederlandse basis- en middelbaar onderwijs.

Erken leren in school ook in Lerarenregister

22-05-2017 - Wilfried Admiraal - Het veelbesproken Lerarenregister wordt per 1 september 2018 ingevoerd.

De dubbele klus van minderheidspartijen

09-05-2017 - Paul Jungbluth - Wil emancipatie en integratie hier lukken, dan vergt dat een zorgvuldig beleidsplan.

Ingezonden brief: reactie op kritiek vve

30-03-2017 - Annemiek Veen & Paul Leseman - Op onderzoek naar de effectiviteit van vve is nogal wat aan te merken, stelde Geert Driessen vorige maand.

Geschiedenisleraren op zoek naar essentie van het vak

28-03-2017 - Bij de Vereniging van docenten geschiedenis en staatsinrichting in Nederland (VGN) zijn ruim 2000 geschiedenisdocenten aangesloten.

EAPRIL is Nederlands feestje

24-03-2017 - Anje Ros - Nederland is een van de gouden leden van de EAPRIL, het jaarlijkse Europese congres voor praktijkgerichte onderzoekers en onderzoeksgerichte mensen uit de praktijk.

Stop met de termen 'zwarte' en 'witte' school

20-03-2017 - Monique Volman e.a. - Het probleem met de labels zwart en wit voor scholen is dat het niet 'zomaar woorden' zijn.

Humans can’t multitask

13-03-2017 - One of the highlights of my day at researchED Amsterdam was hearing Paul Kirschner speak about edu-myths.

Armoe troef in het kansenbeleid

07-03-2017 - Paul Jungbluth - Ingewijden verwachten dat er na de komende verkiezingen meer kansenbudget los komt.

Onderwijsbehoeften of onderwijsvragen?

01-03-2017 - Jan Kaldeway - De term onderwijsbehoeften is breed geaccepteerd in het onderwijsveld.

Een ‘zelfverbeterend’ onderwijssysteem?

14-02-2017 - Melanie Ehren - Een ‘zelfverbeterend’ onderwijssysteem: het nieuwste panacee of de zoveelste hype?

Bericht van Down Under

07-02-2017 - Jan van Driel - Vorig jaar vertrokken uit Leiden, bericht hij nu over wat hem opvalt aan de universiteit van Melbourne.

Advies na 2 jaar VO: Stap in de goede richting

26-01-2017 - Hanke Korpershoek - Het pleidooi van de VO-raad in een brief aan de Tweede Kamer voor een nieuw niveau-advies na twee jaar voortgezet onderwijs is een stap in de goede richting.

Controle in het onderwijs: moeten we wel toezicht houden op schoolbesturen?

19-01-2017 - Melanie Ehren - Schoolbesturen hebben de afgelopen jaren steeds meer ruimte gekregen.

PISA 2015: wat voorzichtige gedachten over succesvol lesgeven

17-01-2017 - David Didau - Hoe onderwijs je de natuurwetenschappen het beste?

Het onschadelijk maken van een eindexamenprogramma

21-12-2016 - Arie Wilschut - Verlichting van het havo-eindexamenprogramma geschiedenis wordt versneld ingevoerd.

De Centrale Eindtoets en het schooladvies

15-12-2016 - Ferdinand Mertens - Over de advisering door de basisschool voor het vervolg in het voortgezet onderwijs bestaat al vele jaren een verschil van opvatting.

Eindtermen voor Nederland

07-11-2016 - Pedro de Bruyckere - Ik was blij met de initiatieven Onderwijs 2032 en het Vlaamse VanLERENsbelang.

Met andere ogen naar onderwijs kijken

21-10-2016 - Dolf van den Berg - Hoe kunnen we de identiteit van elke leerling helpen ontwikkelen?

De strijd om data

17-10-2016 - Claudia van Kruistum - Het is verleidelijk om in het kader van opbrengsten, efficiëntie en effectiviteit op grote schaal gegevens te verzamelen en te koppelen.

Met koele blik kijken naar onderwijs waar je warm van wordt

17-10-2016 - Jelle Kaldewaij - Met koele blik kijken naar onderwijs waar je warm van wordt: die combinatie van distantie én betrokkenheid treedt op wanneer we de onderwijsgevenden bij het onderzoek betrekken.

Zo duivels is het dilemma van praktijkgericht onderzoek niet

21-09-2016 - Rob Martens - Onderzoekers moeten terug met hun voeten in de modder, in duurzame samenwerking met de onderwijspraktijk.

Taalniveaus GO!

12-09-2016 - Amos van Gelderen - Heeft u ooit een taalniveau gezien? Nee? Nou, een kind met een taalniveau dan?

Het NRO reageert

08-07-2016 - Jelle Kaldewaij - Sommige conclusies in het CPB-rapport Kansrijk Onderwijsbeleid hebben tot flinke discussies geleid.

Afschaffen dan maar, al dat onderwijsonderzoek?

05-07-2016 - Geert Driessen - Onlangs heeft het CPB de studie 'Kansrijk onderwijsbeleid' gepubliceerd.

TALENTontwikkeling 6

04-07-2016 - Carla van den Bosch - In deze maandelijkse column geven onderzoekers en leerkrachten je 'een kijkje in de keuken' van het NRO-project TALENTontwikkeling.

Effect taalles nog steeds onduidelijk

20-06-2016 - Geert Driessen - In de NRC van 7 juni 2016 stond een interview met hoogleraar Paul Leseman.

Nadenken over pedagogiek

17-06-2016 - Wouter Pols - Hoe we kinderen opvoeden en onderwijzen is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger, een pedagogische common sense ontbreekt.

Meritocratie

14-06-2016 - Paul de Beer - Meritocratie: op weg naar een nieuwe klassensamenleving?

'Te smalle kijk op kwaliteit domineert'

07-06-2016 - Henriette Maassen van den Brink - De Onderwijsraad adviseert om onderwijskwaliteit breder op te vatten.

'Het kind met het badwater…'

07-06-2016 - Wim Meijnen - In het advies van de Onderwijsraad getiteld De volle breedte van onderwijskwaliteit wordt voorgesteld scholen niet alleen verantwoording te laten afleggen over de prestaties in de kernvakken, maar het begrip kwaliteit breder te trekken.

Gewichtenleerling verdient goed onderwijs

31-05-2016 - Henk Blok - Beslist niet alle kinderen krijgen thuis van hun ouders de ondersteuning die nodig is om op school goed te kunnen presteren.

TALENTontwikkeling 5

18-05-2016 - Ard Lazonder - In deze maandelijkse column geven onderzoekers en leerkrachten u een kijkje in de keuken van het NRO-project TALENTontwikkeling.

De meerwaarde van groepsobservatie

13-05-2016 - Saskia Stollmann-  Ervaren en equity: leraren opleiden in BerkeleyIn de herfst van 2015 heb ik in het kader van mijn promotietraject een bezoek aan de Graduate School of Education (GSE) van de universiteit van Berkeley, Californië (UC Berkeley) afgelegd.

Existentialisme en onderwijs na WO2

12-05-2016 - Vincent Stolk - Het moet een herkenbare gedachte zijn voor veel onderwijzers: leerlingen aansporen om zichzelf te vormen.

Is er iets mis met het schooladvies?

02-05-2016 - Edith van Eck - Het afgelopen jaar is er veel onrust geweest over de advisering bij de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs, de rol van de Centrale Eindtoets daarbij en de toenemende ongelijkheid in het onderwijs.

Kleuters zijn geen schoolkinderen

18-04-2016 - Sieneke Goorhuis-Brouwer - Recent besprak de Tweede Kamer een motie die stelt dat kleuters geen schoolkinderen zijn en voorwaarden scheppend onderwijs bepleit.

Eerste Wereldoorlog en vredesonderwijs

29-03-2016 - Vincent Stolk - Sommigen spreken na de aanslagen in Brussel van oorlog in Europa.

Optimale leertijd

22-03-2016 - Theo Wubbels - Bijdragen aan evidence-informed onderwijs is een van de belangrijkste opdrachten van de onderwijswetenschappen.

Een democratisch curriculum voor iedereen

18-03-2016 - Arie Wilschut - Londense scholen wilden Somalische geschiedenis aan de orde stellen.

'Uitproberen' bestaat niet

14-03-2016 - Mart Ottenheim - Als stagebegeleider aan de pabo zit ik veelal achterin de klas, op een veel te kleine stoel, veilig achter mijn laptopje, de klas en de pabo-student te observeren.

Delen van het verleden

08-03-2016 - Hester Dibbits - Lessen over oude en nieuwe rituelen, tradities en feesten, beroemde schilderijen en kunstenaars of over oude monumenten in de buurt van de school: in het onderwijs is veel aandacht voor erfgoed.

Moderne onderwijsdoelen uit 1860

22-02-2016 - Vincent Stolk - Het kind vormen in overeenstemming met zijn natuurlijke gaven en talenten.

TALENTontwikkeling 3

09-02-2016 - Ard Lazonder - In deze maandelijkse column geven onderzoekers en leerkrachten u 'een kijkje in de keuken' van het NRO-project TALENTontwikkeling.

Omwille van de mannelijkheid: gemengd of gescheiden onderwijs?

05-02-2016 - Angela Crott - Het pleidooi voor gescheiden onderwijs dat sinds het begin van de eenentwintigste eeuw steeds vaker te horen is, had zijn tegenhanger in een pleidooi voor gemengd onderwijs in de twintigste eeuw.

Als liefde zoveel jaar kan duren

03-02-2016 - Marc Vermeulen - Op 12 november 2015 werd in het Deltion College in Zwolle de allereerste Mbo Onderzoeksdag ooit gehouden.

Het moet anders

25-01-2016 - Peter-Arno Coppen over doel en achtergronden van het Manifest Nederlands op School.

Reken- en Wiskundeonderwijs voor #2032

19-01-2016 - Koeno Gravemeijer - Een groep experts op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs, die zich heeft verzameld in de werkgroep Wiskunde voor Morgen, heeft het Platform Onderwijs 2032 geadviseerd over het reken- en wiskundeonderwijs voor de toekomst.

Limburg wil Duits behouden

19-01-2016 - Lex Borghans, Roxanne Korthals, Raoul Haenbeukers, Anne Schepers en Trudie Schils - Komende zaterdag komt de commissie-Schnabel met het definitieve advies Onderwijs 2032.

Ruimte nemen is bewust kiezen

17-12-2015 - Hester IJsseling - Meer aandacht voor socialisering en persoonsvorming – hoe ziet dat er uit?

Over Olifanten, Blinde Mannetjes en Onderwijs2032

04-12-2015 - Fred Janssen - Wat is er nu werkelijk de moeite waard om te leren op school?

Puber Leaks

21-10-2015 - Angela Crott - In januari 2015 verscheen in Duitsland het boek Teenie Leaks van de vijftienjarige gymnasiumscholier Paul Bühre, waarin hij pubergeheimen lekt.

Hoeveel vakkennis heeft een leraar nodig?

22-09-2015 - Theo Wubbels - Regelmatig kunnen we een roep om meer vakkennis voor leraren horen, terwijl anderen menen dat het primaat van de inhoud in de lerarenopleiding moet liggen bij de kunst of het ambacht van het lesgeven.

Onze nieuwe Amsterdamse School

11-09-2015 - Monique Volman - Toen ik in het voorjaar het verzoek kreeg om zitting te nemen in de jury voor de challenge 'Onze Nieuwe School' moest ik daar eerst eens goed over nadenken.

Dilemma's rond de rekentoets

04-09-2015 - Kees Hoogland - De rekentoets is al jaren onderwerp van discussie.

Hersenen en rekenen

31-08-2015 - Jan van de Craats- Leren rekenen in de 21ste eeuw.

De school als kinderopvang

17-08-2015 - Theo Wubbels - 'Het is goed voor de economie, die flexibele tijden van school.

'Zwijgen kan niet meer'

10-07-2015 - Sietske Waslander - Met slimme technieken – én standaarden – is maatwerk mogelijk.

Learning analytics

25-06-2015 - Jolien Mouw - Learning Analytics.

Bildung volgens Bussemaker

02-06-2015 - Wiel Veugelers - Minister Bussemaker beloofde op 24 mei in het televisieprogramma Buitenhof niet alleen honderden nieuwe docenten, maar gaf ook haar ideeën over de inhoudelijke oriëntatie van het universitair onderwijs.

Neurowetenschap

30-04-2015 - Pedro de Bruyckere - Op 29 april 2015 werd op de studiedag Neurowetenschap en onderwijs een nieuwe literatuurstudie gepresenteerd, gemaakt in opdracht van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor).

Realistische verwachtingen

23-04-2015 - Sandra van Aalderen - Theo Wubbels, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht, schrijft op 13 april 2015 in zijn blog heel terecht dat veel claims over 'nieuwe doorbraken en inzichten in onze kennis over leren vanuit het hersenonderzoek' onzin zijn.

De overschatting van het hersenonderzoek

13-04-2015 - Theo Wubbels - Ik heb niets tegen hersenonderzoek, laat ik dat voorop stellen.

Basisschooladvies: wantrouwen VO

06-03-2015 - Jos van Kuijk, Ed Smeets en Geert Driessen - Basisschooladvies: wantrouwen VO, onzekerheid of eigenbelang?

Generaliseren

06-03-2015 - Merlijn Karssen - Laten we eens kijken naar de onderwijsuitkomsten van kinderen met één autochtone ouder en één allochtone ouder: deze kinderen doen het gemiddeld net zo goed, cognitief en sociaal, als autochtone kinderen met twee autochtone ouders en cognitief beter dan allochtone kinderen met twee allochtone ouders.

Klikken en scrollen: het nieuwe lezen?

24-02-2015 - Marianne Driessen - Heeft u vanochtend de krant gelezen?

NRO vergroot kloof onderwijs en onderzoek

19-02-2015 - Rob Martens - Het NRO is bedoeld om de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te dichten.

Van controle naar vertrouwen

06-02-2015 - Marja van Erp - Goed onderwijs voor álle kinderen vraagt heel veel van leerkrachten.

Waarom wiskunde?

26-01-2015 - Wouter van Joolingen - Tijdens het 2e fasecongres wiskunde van Noordhof heb ik voor ongeveer 500 leraren wiskunde gepleit voor de afschaffing van de grafische rekenmachine bij de nieuwe examens wiskunde.

Bermuda-driehoek van onderwijsleiderschap

19-01-2015 - Sietske Waslander - Ik wil graag stilstaan bij het hart van het onderwijs, en de vraag hoe onderwijsleiders zich daartoe verhouden.

Een misvatting

05-01-2015 - Theo Wubbels - De lerarenopleiding als motor voor onderwijsvernieuwing: een misvatting.

Nieuwsgierig naar de wereld

30-12-2014 - Hanno van Keulen - Wat wij willen in Flevoland is studenten opleiden die zich hebben gekwalificeerd als manager, maar die de regie kunnen voeren over hun eigen werk, die verantwoordelijkheid kunnen nemen en dragen voor de resultaten, en die open staan voor de ontwikkelingen in hun omgeving en daarop zelfstandig en kritisch kunnen reageren.

Overheid moet zich met onderwijs bemoeien

12-12-2014 - Geert ten Dam - Geert ten Dam nam op 10 december afscheid als voorzitter van de Onderwijsraad.

Tijd voor ander rekenonderwijs

11-11-2014 - Koeno Gravemeijer - Vrijwel alle rekenbewerkingen die kinderen nu leren, worden in de wereld buiten de school door computers uitgevoerd.

Open de weg naar Open Access!

31-10-2014 - Frank Cornelissen - Ja het kan!

John Hattie ontmaskerd?

14-10-2014 - Theo Wubbels - 'John Hattie admits that half of the statistics in Visible Learning are wrong', stond er op 25 augustus op de website van Ollieorange2.

Goed toetsen

26-09-2014 - Orhan Agirdag - Wat? Beter geen toets dan een slechte toets.

Open Access

07-09-2014 - Frank Cornelissen - Wat mij (en velen met mij) opvalt is dat in beleidsplannen van het Ministerie van OC&W onderzoek en het gebruik van onderzoekskennis worden benadrukt, maar dat (toekomstige) leraren in de praktijk geen vrije toegang hebben tot onderzoek.

Geef leraren meer dan ‘peanuts’!

01-07-2014 - Frank Cörvers - Een marktconforme salariëring stelt werkgevers in de onderwijssector in staat om kwantitatieve tekorten aan leraren te voorkomen, maar zorgt er ook voor dat we kunnen rekenen op de kwaliteiten van de leraren die onze kinderen voorbereiden op de toekomst.

Zet 'taalachterstand' bij het vuilnis

26-06-2014 - Yolande Emmelot - Yoeri, een Russisch jongetje van 6 jaar, zit in groep 2 van een basisschool in Amsterdam.

Kansen voor alternatieve toetsen?

24-06-2014 - Hilde Hacquebord - Scholen mogen vanaf 2015 zelf bepalen welke eindtoets PO ze gaan gebruiken.

Een Geflipte (Onderwijs)Wetenschap

23-06-2014 - Frank Cornelissen - Er wordt de laatste tijd heel wat afgeflipt in Onderwijsland en dan heb ik het niet over verontwaardigde reacties op de afschaffing van de basisbeurs of andere controversiële ontwikkelingen.

De kunst en kunde van het balanceren

23-05-2014 - Jan van den Akker - Afgelopen week verscheen het advies Een eigentijds curriculum van de Onderwijsraad.

Objectieve beoordeling

12-05-2014 - Jelle Kaldewaij - In april 2014 werd bekend welke projecten een subsidie krijgen van het NRO voor de eerste ronde 'Kortlopend praktijkgericht onderwijsonderzoek'.

Stilte graag!

24-04-2014 - Kitty Beem - Daar stond ik dan, mijn eerste stagedag in groep 6.

Daar komt Big Data

26-03-2014 - Frank Cornelissen - Overal waar ik me probeer te verstoppen, komt het reuzachtige allesverslindende monster "Big Data" me achterna.

Nieuwe toon Kamercommissie

24-03-2014 - Rob Martens - Bijna twee weken geleden mocht ik mijn opwachting maken in de Tweede Kamer.

Keuzeproblematiek vraagt ander onderwijs

14-03-2014 - Yolande Emmelot - Veel jongeren worstelen met de keuze van een vervolgopleiding.

Kritische vrienden in een cynische cultuur

29-01-2014 - Marco Snoek - Bij het schrijven van de Lerarenagenda 2013-2020 heeft het ministerie van OCW geprobeerd om de wurggreep van wantrouwen en cynisme te doorbreken die de laatste jaren in de Nederlandse onderwijspolder is ontstaan.

Op de thee bij Cito

29-01-2014 - Hartger Wassink - Een charme-offensief, zou je het kunnen noemen.

Meten met elastiek

21-01-2014 - Henk Blok - Op 11, 12 en 13 februari van 2014 wordt voor de laatste keer de Eindtoets Basisonderwijs (EB) van Cito afgenomen.

10 Mythes over taalonderwijs

13-01-2014 - Amos van Gelderen - Taalonderwijs is – net als al het andere onderwijs – de afgelopen (pakweg) 40 jaar het onderwerp geweest van een wip-wap-beleid van politici en wip-wap-wijsheden van onderwijsgoeroes.

Beste tablet-pioniers

24-12-2013 - Wim Westera - U heeft het zwaar te verduren met uw tablet-scholen.

Jongens en onderwijs: een moeizame relatie?

19-12-2013 - Irma Heemskerk - Zin om nog eens wat in te halen op Uitzending Gemist?

Achterstandenbestrijding

17-12-2013 - Guuske Ledoux - Onderwijsachterstandenbestrijding bestaat al ruim 25 jaar, maar hoe we extra middelen inzetten en waarom lijkt niet meer zo duidelijk.

Metacognitie bepaalt leerresultaat

03-12-2013 - Marcel V. J. Veenman Metacognitie, wat is dat eigenlijk?

De Cito-toets is een zegen voor het land

28-11-2013 - Pieter Appelhof - Er zullen zeker wat kinderen zijn die benadeeld worden door de Cito-eindtoets, maar veel meer leerlingen worden benadeeld door ons onderwijssyteem en daar hoor ik, behalve Maurice Crul, niemand over.

Kanttekeningen bij Dronkers

26-11-2013 - Dick van der Wateren - De Volkskrant heeft de schoolcijferlijst 2013, samengesteld door Jaap Dronkers van de Universiteit van Maastricht, gepubliceerd.

Lezen voor de toets

22-11-2013 - Kees Broekhof - Cito-oefenboekjes? Weg ermee! Boeken lezen, dat is de sleutel tot goede toetsresultaten.

Jij bent het verkeer!

21-11-2013 - Frank Cornelissen - Zit je hier vast in het verkeer in de V.S.

Meer dan meten en toetsen

21-11-2013 - René Appelhof - De Onderwijsraad vindt dat het onderwijs verschraalt, omdat het wordt afgerekend op toetsresultaten bij taal en rekenen.

Onderwijs is meer dan alleen meten en toetsen

04-11-2013 - Geert ten Dam - Zeker, de prestaties in de vakken Nederlands en rekenen moesten omhoog.

Ingezonden brief: reuring over Cito-dossier

30-10-2013 - Bea Ros, Anja Vink, Ronald Buitelaar - De publicatie van de drie artikelen over Cito op de website van Didactief bracht meteen al de nodige reacties teweeg.

Een nieuwe start

30-09-2013 - Jelle Kaldewaij - Onder coördinatie van het KPC werd 15 jaar kortlopend onderwijsonderzoek uitgevoerd.

VVE – Weg ermee?

20-09-2013 - Karin Westerbeek - Van de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in Nederland kan geen effect worden aangetoond.

Kunst en cultuur horen erbij

02-07-2013 - Marjolein Deunk - Twee weken geleden was ik omringd door theater en kunst op Oerol.

Even logisch als radicaal

24-06-2013 - Frank Cornelissen - De High Tech High school in San Diego doet het anders, heel anders.

Kijk dat was LOOK

24-06-2013 - Rob Martens - U bent leraar en u kent LOOK niet.

Behoud verbinding met het verleden

07-06-2013 - Hilde Reiding - 'Onderwijs leidt niet alleen op voor winst, maar ook voor burgerschap.

Doe eens spontaan!

16-05-2013 - Migchiel van Diggelen - 'De cultuur bij veel leraren is nu vaak: dit is mijn les en daar zet ik een hek omheen en ik houd de deur van mijn klaslokaal dicht.

Troonswisseling

22-04-2013 - Peter-Arno Coppen - Ik moet eerlijk zeggen: ik sta er een beetje ambivalent tegenover.

Mesten moet

16-04-2013 - Gerard Westhoff Wil je leerlingen optimaal voorbereiden op het examen leesvaardigheid, laat ze dan leeskilometers maken.

Toekomstverkenners

20-03-2013 - Geert ten Dam - De afterparties zijn vaak het meest inspirerend.

Day-After-the-Teacher-Summit

18-03-2013 - Geert ten Dam - De after parties zijn vaak het meest inspirerend.

Kleine scholen als 'social hub'

25-02-2013 - Pieter Appelhof - De verzuiling heeft er in Nederland toe geleid dat in dorpen kleine scholen zijn blijven bestaan, terwijl in de grote steden fusies en uitruil plaatsvonden.

Ik heb een droom

21-02-2013 - Ton Mooij - Het is begin februari 2013, tijdens een cursus voor de onderbouw van de basisschool.

Van Vversterk naar Vverzwak?

19-02-2013 - Sylvia Peters - Dit jaar opent New York City een nieuw type preschool voor kinderen vanaf 6 weken uit achterstandswijken: Educare, van de wieg tot school.

Cito-karakterontwikkeling

30-11-2012 - Lennert Bijl - ʽMeester, sta ik nog goed voor mijn rapport?ʼ Deze vraag krijg ik steeds vaker.

Pedagogisch manifest

31-10-2012 - Fred Korthagen - De pedagogiek moet weer centraal in het onderwijs!