We houden nu eenmaal niet van koppen boven het maaiveld! Psychologen, psychiaters, journalisten, docenten en andere deskundigen buitelen over elkaar heen in hun streven uw nobele initiatief onderuit te halen. Ik denk dat u toch een sterke zaak heeft. Uw critici gebruiken soms prima argumenten, maar verbinden er jammerlijk de verkeerde conclusies aan.
Neem nou de negatieve gezondheidseffecten die digitale media veroorzaken: rusteloosheid, hyperactiviteit, concentratieverlies, slaapstoornissen, geheugenproblemen, gemakzucht, stress, swipe-armen, vastzittende nekwervels en nog veel meer narigheid. Geen speld tussen te krijgen, zult u denken. Valt reuze mee: u kunt het argument gemakkelijk doorprikken en in zijn tegendeel laten verkeren. Hoe dan? Bijvoorbeeld zo:
• Ga de problemen niet ontkennen of bagatelliseren, maar bevestig ze volmondig: Inderdaad zeer bedreigend die gezondheidseffecten. U zaait hiermee de verwachting van positieve actie. Het zal uw opponenten verwarren.
• Haal de angel eruit met een Cruyffiaanse tautologie: Iedere uitvinding heeft voor- en nadelen. Hiermee respecteert u hun standpunt, maar creëert u ruimte voor nuance.
• Leg een licht filosofisch fundament van de mens als verantwoordelijk, handelend individu, bijvoorbeeld: Geweren doden geen mensen, het gaat erom hoe je nieuwe technologie gebruikt, ten goede of ten kwade. Dit positioneert uw tegenstanders als willoze slachtoffers, die zich wentelen in apathie en passiviteit.
• Wijs op de autonome macht van technologie: Kinderen van nu zullen het grootste deel van hun leven in een digitaal landschap verkeren. Dit is de mokerslag waarmee u suggereert dat uw opponenten tegen windmolens strijden.
• Laat terloops het woord "angst" vallen: Reizen met de stoomtrein boezemde indertijd veel mensen angst in. Ze werden draaierig en misselijk als ze met duizelingwekkende snelheid (25 km per uur) door het landschap raasden. U verwijt hen daarmee koudwatervrees.
• En maak het af met een inversie: Juist omdat overmatig gebruik van tablets tot gezondheidsproblemen leidt, moeten we kinderen van jongs af aan te leren hoe zij de nieuwe media kunnen beheersen en kunnen voorkomen dat die media hen beheersen. Precies zoals kinderen ook moeten leren om te gaan met het verkeer, junkfood, energiedrankjes en andere gevaren in het leven.
Zo simpel kan het zijn. De discussie over tablets in de klas heeft alles om een klassieker te worden. Over vijftig jaar zullen historici meewarig vertellen over deze goeie ouwe tijd waarin het onderwijs altijd wel argumenten vond om niet in beweging te komen.
Hartelijke groeten,
Wim Westera
Wim Westera is hoogleraar Educatieve Media bij de Open Universiteit. Hij schreef het boek 'The Digital Turn' over de wijze waarop digitale media ingrijpen in ons bestaan.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven