‘Het gezicht van de Henegouwenlaan’ heet Anke van den Bercken. Ze werkt al 20 jaar op het Stedelijk College Eindhoven. Behalve leraar Engels is ze voorzitter van een vijfkoppig coachteam dat starters begeleidt. En daar profiteren meer dan alleen beginners van.
Wat speelt er in Den Haag? In de nieuwe rubriek Haagse berichten bespreken we elke maand Haagse feitjes en hete hangijzers. Met deze keer onder meer: Denemarken verbiedt Chromebooks op school vanwege privacy, en er is meer geweld op scholen.
De formatieplaatjes worden straks weer uitonderhandeld. Ongetwijfeld zal ook jouw team een aantal starters verwelkomen. Hoe ondersteun je hen het beste? ‘Geef starters het gevoel dat ze welkom zijn.
Leerlingen die les geven aan leerlingen: in de Masterclass op OSG West-Friesland gebeurt het. Enthousiaste bovenbouwleerlingen bedenken hun eigen lessen en geven deze aan leerlingen uit groep 7 en 8. Er wordt van alles besproken. ‘Iemand heeft wel eens Russisch gegeven.
‘Mag je wel drinken?’ ‘En kauwgom kauwen?’ Lachend noemen Essam El Mouwafik en Ahsennur Demirci van islamitische basisschool Aboe el-Chayr de vragen op die ze krijgen over de ramadan, die in maart weer begint. Hoe besteden ze op school aandacht aan deze vastenmaand?
Volgens de grondwet is het (openbaar) onderwijs een ‘voorwerp van de aanhoudende zorg der Regering’ (artikel 23 en 194). Met andere woorden: het is haar verantwoordelijkheid.
Hoe zorg je er voor dat leerlingen bij de rekenles blijven? En vooral: wat kunnen we daar zelf aan doen? Die vraag stelde de Herman Gorterschool in Zaandam aan het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven