Onze agenda is chronologisch opgebouwd: hoe verder je naar beneden scrolt, hoe later het wordt. We houden je zo goed mogelijk op de hoogte!
Ontmoeting, geschiedenis/maatschappijleer/filosofie
22-24 augustus 2024
Universiteit Maastricht, campus Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen
Vanaf € 50
Geef jij geschiedenis, maatschappijleer of filosofie? Schrijf je dan vóór 1 augustus in voor de Historicidagen en laat je inspireren voor nieuwe lessen of een nieuw perspectief op bekende kost. In drie dagen heb je in zes rondes ruime keuze binnen het thema ‘Ongedisciplineerde geschiedenis’, van de DSM-ramp tot popmuziek als geschiedenis, en van epistemicide tot het bystander effect. Met onder andere een keynote van Jo Guldi, hoogleraar Kwantitatieve Methoden aan de Emory University in Atlanta, over het gebruik van text mining om klimaatbeleid te analyseren. Bezoek ook de informatiemarkt!
Conferentie, onderzoekers
23-25 augustus 2024
Cyprus, Kallipoleos 75, Aglantzia, Nicosia 1678
Vanaf € 140
Deze Engelstalige driedaagse conferentie op Cyprus staat in het teken van het delen van kennis over onderwijsonderzoek, met name op de thema’s evidence-based onderwijs en kansengelijkheid. Met een keynote van Jaap Scheerens van de Universiteit Twente over effectief onderwijs.
Subcongres, leraren
29 augustus 2024
Rotterdam, WTC
€ 220
Op dit subcongres van ISCAR leer je CHAT (Cultural-Historical Activity Theory) toepassen op je lespraktijk. CHAT is terug te voeren op de ideeën van Lev Vygotsky en Aleksei Leontiev. Kern hiervan is grofweg dat kinderen leren en worden gevormd door samen te doen en te proberen, en door de betekenis die hun omgeving aan dingen toekent. Na een keynote van emeritus professor Bert van Oers van de Vrije Universiteit ga je aan de slag. / WH
Congres, vo-mbo
Antropia, Driebergen-Zeist
16 september 2024, 09:00 – 16:15 uur
Vanaf € 445
Wil jij voorkomen dat meiden vastlopen in de klas? Op dit congres van Medilex leer je hoe de hersenen van meisjes zich ontwikkelen en wat hen motiveert. ’s Middags heb je keuze uit onderwerpen als weerbaarheid, stress, social media, groepsdruk en online seksualiteit. Met onder andere psycholoog George Smits en mediapedagoog Jacqueline Kleijer.
Congres, onderzoekers
24 september 2024, 09:00 – 17:00 uur
MF-gebouw Vrije Universiteit, Amsterdam
Vanaf € 100,-
Op dit Engelstalige internationale congres met internationale sprekers buigen deelnemers zich over onderwijsbeleid. Bewezen effectieve lespraktijken laten zich niet één op één overzetten in beleid. Twee belemmeringen zijn (1) de brede diversiteit aan onderwijsvormen, en (2) het overkoepelende karakter van beleid t.o.v. de overzichtelijkheid van een klaslokaal. Deelnemers horen eerst Jonathan Kay’s succesverhaal van het Engelse Education Endowment Foundation, waarna ze in parallelsessies gaan nadenken over de juiste onderzoeksvorm en de systeemverschillen en -uitdagingen.
Congres, autisme
26 september 2024, 09:15 – 16:30 uur
Pullman Cocagne, Eindhoven, of online vanaf 1 november
€ 319
Leer autisme begrijpen op dit congres. Dr. Annelies Spek opent met een historische schets van autisme die uitmondt in de nieuwste diagnostische criteria en instrumenten. Dr. Fabiënne Faber van het UMC Utrecht bespreekt vervolgens de neurobiologische kant van autisme, van kind tot volwassene. Prof. dr. Sander Begeer (VU Amsterdam) en Jasper Wagteveld (Nederlandse Vereniging Autisme) lichten je in over de gezondheidsaspecten, zoals aanvullende aandoeningen die vaak met autisme gepaard gaan. Na de lunch kun je kiezen uit meerdere sessies, zoals over het belang van de ontwikkeling van compassie met jezelf of over veelvoorkomende ontwikkelingen in het leven van mensen met autisme.
Event, schooldirecteuren po
Mauritskazerne, Ede
27 september, 09:00 – 16:30 uur
Gratis, na aanmelding
Schoolleiders hebben veel op hun bordje, en dat lijkt alleen maar meer te worden. Op dit event voor schoolleiders luister je niet alleen: er is uitgesproken ruimte voor debatten. Over thuisnabij versus gespecialiseerd onderwijs, personele bezetting versus onderwijskwaliteit, en basisvaardigheden versus brede ontwikkeling. De debatten worden ingeleid door gerenommeerde sprekers als Paul A. Kirschner en Merel van Vroonhoven. Deel ervaringen, doe kennis op en leer van elkaar op deze dag.
Evenement, schoolleiders bijzonder onderwijs
Locatie nog onbekend
4 oktober 2024, 10:00 – 16:00 uur
Kosten nog onbekend
Op deze christelijke schoolleidersdag duik je in drie thema’s: leiderschap, identiteit en diverse maatschappelijke ontwikkelingen. Verdere informatie is nog niet beschikbaar. Hou de pagina in de gaten of neem contact op met de organisatoren.
Webinar, vo
Online | VU, Amsterdam
9 oktober 2024, 15:30 – 17:00 uur
Gratis na aanmelding
Hoogleraar informatica Felienne Hermans vertelt in dit webinar dat je leerlingen het beste kunt leren programmeren door het te benaderen als een taal. Dat betekent dat je de complexiteit in stapjes opbouwt en duidelijke foutmeldingen geeft. Daarnaast deelt Hermans haar eigen educatieve programmeertaal, hedy.org, en laat ze zien hoe je daar een les mee maakt.
Werkconferentie, leraren po, vo, mbo
11 oktober, 09:00 – 16:30 uur
Vergadercentrum Domstad, Utrecht
€ 350,-
Kennis van vakjargon is niet zomaar het leren van vocabulaire: het helpt jou en je leerlingen praten over je vakgebied. Neem er dus de tijd voor. Hoe je dat aanpakt, leer je op deze werkconferentie van de CED-groep. ’s Ochtends is er ruim tijd voor lezingen van Maaike Hajer over taalgericht vakonderwijs en Mirona Moraru over thuistaal in de klas. In de middag heb je in drie workshoprondes ruim keuze uit onderwerpen als vakteksten lezen met Froukje Hoobroeckx, de schrijfopdrachtjes van Mirjam de Bruijne, en het gebruik van thuistaal bij rekenen-wiskunde door Erin Gail McDonald.
Conferentie, onderwijsprofessionals in het po en vo
14 oktober 2024, 09:30 – 16:30 uur
1931, ’s Hertogenbosch
Gratis, registratie geopend
Wie onze special Werken aan Welbevinden heeft gelezen, weet dat het welbevinden van leerlingen de afgelopen jaren onder druk staat. Op deze conferentie van het Nationaal Programma Onderwijs leer jij als onderwijsprofessional het welbevinden van je leerlingen vergroten, intern en extern hulp organiseren, en je eigen veerkracht versterken. Hoogleraar Youth Mental Health Promotion Marloes Kleinjan legt in haar keynote uit dat jongeren geen snowflakes zijn, maar dat positief benaderen wel het beste werkt. In het uitgebreide programma, dat later volgt, zal te zien zijn uit welke deelsessies deelnemers kunnen kiezen.
Conferentie, scheikunde
7 november 2024, 17:00 – 9 november 13:30 uur
De Werelt, Lunteren
€ 27,50 voor studenten, of vanaf € 180.
Scheikundedocenten, ook die in opleiding, en toa’s is aan te raden deze data in hun agenda te zetten. De Woudschoten Chemie Conferentie is namelijk speciaal voor hen, en kent naast een onderwijsmarkt (die bij het schrijven van dit stukje in mei al vol is!) lezingen, drie masterclasses en een aantal leuke activiteiten als een filmavond, pubquiz en een mysterieuze ludieke activiteit. Meer details over het programma volgen in augustus. Bezoeken kan in drie groepen; zo kun je ook alleen 8 november komen of bepaalde activiteiten aan je voorbij laten gaan.
Congres, hoogbegaafdheid
Jaarbeurs, Utrecht of online
21 november 2024, 10:00 – 16:30 uur | Online 1 januari 2025, zelf te plannen
€ 299,- mits vóór 1 augustus, online € 245,- mits vóór 1 september.
Hoogbegaafdheid is veelzijdig. Dit congres helpt leraren om hoogbegaafde leerlingen te begrijpen en hen op een manier te begeleiden die bij hen past. Welke behoeften hebben deze leerlingen? Hoe kunnen leraren bijdragen aan het benutten van hun talenten? Onder andere prof. dr. Lianne Hoogeveen en prof. dr. Tessa Kieboom leggen uit hoe je hoogbegaafdheid herkent en de ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen vakkundig begeleidt. Je kunt zowel op locatie als online deelnemen. / NPS
Congres, po-mbo
Pullman Cocagne – Eindhoven of online
28 november 2024, 10:00 - 16:30 uur | Online 1 januari 2025, zelf te plannen
€ 299,- en online € 245,- als je je vóór 1 augustus inschrijft
Leraren en schoolleiders hebben niet alleen te maken met leerlingen, maar ook met hun ouders. Er kunnen situaties ontstaan waarin het schuurt en waar meningsverschillen kunnen leiden tot frustratie aan beide kanten. Hoe kun je dit voorkomen en als het toch zover komt, hoe ga je hiermee om? Tijdens dit congres leer je hoe conflicten ontstaan, hoe je ze kunt voorkomen en hoe je werkt aan duurzame oplossingen. Je krijgt praktische handvatten met een constructieve benadering die direct in de praktijk toegepast kunnen worden. / NPS
-----
Disclaimer: De redactie van Didactief is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor de (inhoud van) de activiteiten die in de agenda genoemd worden. Aan deze agenda kunnen geen rechten ontleend worden. Om in aanmerking te komen voor opname in de agenda, stuur uw data naar [email protected].
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven