In januari 2022 verscheen in Didactief een special van het Leiden Education Fieldlab (LEF). Daarin benoemen zij de uitdagingen in het onderwijs en manieren om hier innovatief mee om te gaan.
In december 2021 verscheen een dubbel-special in Didactief, Curriculum bewust handelen in het PO en VO, gemaakt in samenwerking met SLO.
Elke maand vertelt een lerarenopleider in Didactief over een lesbezoek. Wat zien zij in de praktijk gebeuren, en wat leren zij aan en van hun studenten? In dit dossier staan alle afleveringen van 'Op lesbezoek' voor je op een rij!
In oktober 2021 verscheen in Didactief een special van het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV). Een special over de thema’s waar CNV zich als organisatie hard voor maakt: meer kansengelijkheid, minder werkdruk, meer salaris, meer investeren en waarderen.
In het onderwijs streven we naar een optimale ontwikkeling voor alle kinderen. Toch is ongelijkheid ook in Nederland een hardnekkig en zwaarwegend probleem. Hoe is dit zo ontstaan? En wat kun je als leraar zelf doen om alle leerlingen gelijke kansen te geven?
In Didactief, juni 2021 zat een special over de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA). Sinds 2016 doen scholen en kennisinstellingen daar samen onderzoek om, praktijkgericht, het onderwijs te verbeteren.
Nederland is een meertalige samenleving geworden, concludeerde de Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen al in 2018. Grote verschillen in het onderwijs horen daarbij: kinderen van migranten die bij wijze van spreken zo van Schiphol komen en leerlingen die twee- of drietalig worden opgevoed in de Haagse Schilderswijk maar ook Amstelveen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven