Passend onderwijs is al tien jaar realiteit is. Toch schiet de kwaliteit van extra ondersteuning nog steeds tekort. Waarom wordt de expertise van remedial teachers niet beter benut?
In onderzoek naar effectief leren krijgt pretesten (‘vooraf-testen’) steeds meer aandacht. Leerlingen krijgen daarbij een vraag over leerstof die zij nog niet eerder hebben bestudeerd en proberen alvast een antwoord te geven.
Primor Nena Pardieck onderzocht welke kennis en vaardigheden leerkrachten nodig hebben om de mondelinge vaardigheden van leerlingen te stimuleren. Ze ziet een rol weggelegd voor taaldenkgesprekken.
Praten over boeken en andere teksten heeft positieve effecten. Maar in het funderend onderwijs zijn die effecten groter voor motivatie om te lezen en gefocust lezen dan op het begrijpen van teksten, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Stichting Lezen.
Leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs treffen op school nog steeds voornamelijk kinderen van dezelfde afkomst.
Hoogbegaafden die op school te weinig uitdaging krijgen, gaan zich vervelen. Dat kan leiden tot een bore-out, afwijkend gedrag en zelfs tot thuiszitten.
Hoe kan een leerkracht helpen om de taalontwikkeling van kleuters te stimuleren? Een effectieve methode is vragen stellen tijdens het voorlezen. Femke van der Wilt en Sharisse van Driel onderzochten of verschillende typen leerkrachten verschillende soorten vragen stellen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven