Hoe kan een leerkracht helpen om de taalontwikkeling van kleuters te stimuleren? Een effectieve methode is vragen stellen tijdens het voorlezen. Femke van der Wilt en Sharisse van Driel onderzochten of verschillende typen leerkrachten verschillende soorten vragen stellen.
De personeelstekorten in het primair onderwijs zijn ongelijk verdeeld, zowel tussen de regio’s als tussen de scholen en in een regio. Het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs zocht uit of een betere verdeling mogelijk is.
Rekenangst in het mbo is een reëel en vaak onderschat probleem. Hoe vaak komt het voor en wat kunnen we doen om rekenangst te verminderen? Aeres MBO onderzoekt deze vragen in het Lerend Netwerk Rekenen in mbo.
Hoe ga je in burgerschapsonderwijs om met de bubbels van waaruit jij en je leerlingen denken? Wat zien jullie als waar en hoe verbreed je het perspectief van je leerlingen op maatschappelijke vraagstukken?
Leerkrachten stellen veel in het werk om een goede leeromgeving in de klas te creëren. Maar hoe werkt dat eigenlijk met de digitale leeromgeving?
De pilot praktijkgerichte programma’s (pgp’s) in het vmbo loopt sinds 2021 met ongeveer 150 scholen. Docenten betwijfelen soms of de primaire doelstellingen worden behaald, maar zien hun leerlingen groeien als persoon.
Basisscholen hebben baat bij leraren die ook elders werken. Hoe maken scholen hybride leraarschap aantrekkelijk? Onderzoek concludeert dat steun en waardering van groot belang zijn.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven