Leerlingen zijn vaak teleurgesteld als ze hun toets terugkrijgen. Het is dan de taak van de docent om de leerling inzicht te geven in de eigen rol bij het cijfer. Het doelsysteem kan hierbij helpen.
Schoolleiders kunnen hun impact vergroten als ze de school ontwikkelen als een inclusieve en lerende organisatie. Onderzoekers werken aan handvatten die schoolleiders hierbij helpen.
Moslims in het onderwijs in Nederland moeten zich regelmatig verantwoorden voor hun geloof. Ze krijgen onder meer van collega’s vragen over hun visie op de oorlog in het Midden-Oosten. Dat constateren ook docent en onderzoeker Zena Bani en lector kansengelijkheid Monique Leijgraaf (iPabo).
De Amsterdamse MAVO onderzocht op welke manier de humanistische waarden kunnen worden toegepast binnen het team. De teamleden kwamen in drie fasen tot ‘professionele autoritativiteit’.
Critici van het huidige stelsel van toetsen in het primair onderwijs voeren informeel overleg met andere betrokkenen, die meer zien in optimalisering van de bestaande instrumenten. Dit overleg is een vervolg op een door het Ministerie van OC&W gestimuleerde discussie over toetsen.
Het lectoraat De Pedagogische Opdracht deed een verkennend onderzoek naar het handelen van leerkrachten op een basisschool met een hoog schoolgewicht.
Schokkend. Zo noemen onderzoekers de ervaringen van Amsterdammers van kleur of met een migratieachtergrond, die worden geconfronteerd met discriminatie op school. De auteurs van Achterstelling en Discriminatie in het Amsterdamse Onderwijs gaan de persoonlijke verhalen delen met een burgerberaad.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven