De Transformatieve School richt zich op het versterken van het geloof van álle leerlingen in eigen kunnen. Het programma voor onderwijsprofessionals en schoolleiders combineert professionalisering tijdens lesbezoeken met cultuurverandering door collectieve sessies met het team.
Een belangrijk doel van passend onderwijs is dat leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften naar een reguliere school gaan als dat kan.
Hoe kunnen leraren hun lespraktijk duurzaam verbeteren? Onderwijskundig coachen brengt de professionalisering van leraren in een stroomversnelling.
Pippa Hamilton, Julie Hulme & Emma Harrison, Experiences of higher education for students with chronic illnesses. Disability & Society, 2021.
In de wereld van het funderend onderwijs speelt toezicht een cruciale rol bij het waarborgen van kwaliteit. Fabian C. Lionaar, Inge de Wolf en Roel Ariës onderzochten hoe inspecteurs de kwaliteitszorg van schoolbesturen beoordelen en welke rol de sturingsstijlen van deze besturen daarbij spelen.
Het is aan scholen zelf om een visie op burgerschap te formuleren en te duiden hoe zij invulling geven aan die visie in het curriculum. De school doet er voor burgerschapsonderwijs toe, betogen Jory Tolkamp en Lida Klaver.
Gemeente, onderwijs en maatschappelijke organisaties bouwen in de Zuid-Hollandse vestingstad Gorinchem aan gelijkere kansen voor kinderen en jongeren. Het bijbehorende activiteitenaanbod heeft de bedoeling de wereld van kinderen en jongeren te verrijken.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven