Iris Andriessen is sinds 2021 lector diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen (Fontys). Haar lectorale rede ‘Mijn vader is luizenmoeder’ (juni 2022) gaat over hoe we met ons pedagogisch handelen kunnen zorgen voor een inclusievere samenleving.
Afstandsonderwijs lijkt veelbelovend voor langdurige thuiszitters. Wet- en regelgeving maakt dit ook goed mogelijk, maar heeft wel meer bekendheid nodig, adviseren onderzoekers.
Leesvaardigheid is licht gedaald ten opzichte van 10 jaar geleden, blijkt uit Peil Leesvaardigheid 2020/2021. Leerlingen die vaker voor hun plezier lezen scoren beter, net als meisjes en leerlingen met een goed gevulde boekenkast thuis.
Een goed gevulde boekenkast, regelmatig naar het theater of het museum, een wekelijks sportklasje en een eigen kamer: voor veel kinderen in Nederland is het niet weggelegd, blijkt uit onderzoek van SEO. Terwijl dat soort voorzieningen wél leiden tot betere schoolprestaties (en daardoor ook tot hogere inkomens).
Corina van Doodewaard onderzocht hoe leraren denken en handelen rond inclusief onderwijs.
Martijn Leensen, docent natuurkunde aan het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch, helpt z’n leerlingen slim te leren.
Het tekort aan leraren is ongelijk verdeeld. Op toch al kwetsbare scholen raakt dit het personeel op meer fronten, blijkt uit onderzoek in Haagse wijken.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven