Het kleuteronderwijs vormt de basis voor de ontwikkeling van kinderen van vier tot zes jaar. De nadruk ligt op spelenderwijs leren, waarbij zowel cognitieve als sociaal-emotionele vaardigheden worden gestimuleerd. Dit artikel bespreekt de structuur en kwaliteit van het kleuteronderwijs.
Student Zoë Stolk onderzocht tijdens haar opleiding aan de Hogeschool KPZ hoe eigenaarschap bij leerlingen in de middenbouw effectief kan worden bevorderd.
Het Expertiseteam Taal (ETT) ondersteunt scholen met hulpvragen op taalgebied. Vaak betreft het nieuwkomers die instromen in het regulier onderwijs maar de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen. De gemeente Hengelo in Overijssel beschikt sinds enkele jaren over een ETT.
Onderwijsprofessionals moeten zich niet laten meevoeren met de stroom aan nieuwe digitale toepassingen. Blijf zelf aan het roer bij de inzet van technologie in het onderwijs.
Dewey, J. (1997). Experience and education. Free Press. Ook het gedachtegoed van Kurt Hahn staat centraal.
In de rubriek D to know signaleren we interessant recent onderzoek. Met deze keer onder meer: de kwaliteitsverbetering van het onderwijs, het aanstellingsbeleid van leraren en de toegankelijkheid tot hoger onderwijs.
Leerkrachten in het primair onderwijs kijken veelal op dezelfde manier aan tegen groei van de leerling. Ze hebben in grote lijnen ook dezelfde ideeën voor interventies, maar maken ook andere keuzes, concluderen onderzoekers Feline de Wit en Monique Dijks.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven