De leerlingen van maatwerkleerkracht en intern begeleider Laura von Schomberg hebben niet alleen baat bij meer bewegen tijdens het leren, maar het plezier neemt ook toe. Bewegen doet ook iets met het zelfvertrouwen.
Elke maand vertelt een practor hoe je een brug kunt slaan tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Deze keer: Catelijne van Middelkoop onderzocht hoe je studenten binnen het creatief vakonderwijs opleidt tot kritische en betekenisvolle makers.
Al Ghazali is trots op zijn geschiedenis. De school was de eerste islamitische basisschool in Nederland. Het managementteam van Al Ghazali werkt dagelijks aan een open, betrokken en ondersteunende cultuur, betoogt kwaliteitscoördinator Samira El Haddad.
Elke maand vertelt een practor hoe je een brug kunt slaan tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Deze keer: Peter Paul Kooijman. Hij begeleidt studenten van de Leidse instrumentmakers School bij het ontwerpen en maken van instrumentatie voor de ruimtevaart.
In de eerste jaren als leraar levensbeschouwing (35 jaar, zij-instromer) ging het Bill Banning matig/redelijk af. Hij volgde slaafs de methode en de leerlingen deden aardig mee. Bij enkele klassen liep het echter uit de hand.
De Zweedse leraar Micael Hermansson ontwikkelde Grej of the Day, een lesmethode die als een drietrapsraket leerlingen motiveert en inspireert. Waaraan dankt het concept zijn succes en wat wil Hermansson bereiken?
‘In mijn visie is weerstand een voorwaarde om te groeien. Zowel voor leerlingen als voor jou als leraar.’ Dat stelt Simon Verwer, onderzoeker en docent aan de lerarenopleiding pedagogiek.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven