Elke maand vertelt een practor hoe je een brug kunt slaan tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Deze keer: Peter Paul Kooijman. Hij begeleidt studenten van de Leidse instrumentmakers School bij het ontwerpen en maken van instrumentatie voor de ruimtevaart.
In de eerste jaren als leraar levensbeschouwing (35 jaar, zij-instromer) ging het Bill Banning matig/redelijk af. Hij volgde slaafs de methode en de leerlingen deden aardig mee.
De Zweedse leraar Micael Hermansson ontwikkelde Grej of the Day, een lesmethode die als een drietrapsraket leerlingen motiveert en inspireert. Waaraan dankt het concept zijn succes en wat wil Hermansson bereiken?
‘In mijn visie is weerstand een voorwaarde om te groeien. Zowel voor leerlingen als voor jou als leraar.’ Dat stelt Simon Verwer, onderzoeker en docent aan de lerarenopleiding pedagogiek.
Meer dan de helft van de kleuters in de klas van Elian Meenhuis spreekt thuis een andere taal. In ieder geval drie van haar leerlingen hebben een TOS. Ze specialiseerde zich de afgelopen jaren in taalonderwijs om deze kinderen een goede start te geven.
Aventurijn in Nijmegen is, voor zover bekend, de enige school voor voortgezet speciaal onderwijs waar gewerkt wordt volgens het Agora-concept.
‘Generatie Mixer is een mooi proces. In zes weken bedenk je samen een fantasiewereld en breng je die tot leven. Naast theatrale oefeningen kun je creatief schrijven, muziek en beeldende kunstvormen gebruiken. Zo is er voor iedereen iets waar hij op aan kan sluiten.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven