Elke maand vertelt een lerarenopleider over het leerproces van een student. Deze keer: Corrie de With helpt een student inzien dat het belangrijk is een les op te bouwen vanuit het waarom.
Murielle Voorhout geeft les aan kinderen in het ziekenhuis: ‘We laten ze ervaren wat ze kunnen, ondanks dat ze ziek zijn.
Scholen zijn verantwoordelijk voor het creëren van een veilig schoolklimaat. Maar wat gebeurt er buiten het klaslokaal?
Ons slavernijverleden werkt hardnekkig door in de maatschappij, stelt Peggy Brandon, kwartiermaker van het Nationaal Slavernijmuseum in oprichting. We zitten vast in oude denkpatronen. Het onderwijs is de plek om deze te doorbreken.
De jeugd staat bol van de stress en wordt in snel tempo somberder en angstiger; zo klinkt het op congressen, in praatprogramma’s en aan de borreltafel. Maar wat zegt wetenschappelijk onderzoek erover?
Deze maand het inzicht van leraar Lianne Morssink: ‘Versmal de keuze voor je leerlingen’
De overheid investeert miljoenen om de kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs te verkleinen. Tessa Jenniskens van onderzoeksbureau KBA Nijmegen onderzocht de interventies van het Actieplan Gelijke Kansen en komt tot een ontnuchterende conclusie.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven