Elke maand vertelt een practor hoe je met behulp van onderzoek het onderwijs kunt verbeteren. Deze keer: Marjanne Hagedoorn van Landstede Groep werkt met haar team aan de ontwikkeling van een eigentijdse kijk op de professionalisering van docenten.
Het klimaat verdient meer aandacht in het onderwijs, vindt meester Frits Los. Daarom nam hij als creatieve doorzetter het initiatief voor KlimaatKlas: een nieuw onderwijsprogramma in Leiden dat hij dit jaar test in groep 8 van De Singel.
Zorg als leraar voor een rugzak vol kennis, kunde en ervaring, zegt Jan van de Ven, directeur content bij researchED Nederland. Onderwijskwaliteit begint bij het vakmanschap van de leraar. Met een volle rugzak kun je die kwaliteit verbeteren.
Thea Nabring wilde altijd al juf worden. Nu is ze docent Pedagogisch medewerker kinderopvang en Onderwijsassistent op het Astrum College in Velp. Een portret van een bevlogen docent die al meer dan veertig jaar voor de klas staat.
Elke maand vertelt een practor hoe je een brug slaat tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Désirée Bierlaagh van MBO Rijnland onderzoekt wat de ontwikkeling van studenten tot ‘praktisch wijze’ professionals vraagt van onderwijs en werkveld.
Een school leiden is contactsport, stelt Machteld Verbruggen, expert onderwijskundig leiderschap. Ze adviseert schoolleiders om het bureau zoveel mogelijk te verruilen voor het schoolplein, het klaslokaal en de wandelgangen op school.
‘Elk jaar ben ik opnieuw druk met de voorbereiding van lessen en het bedenken van projecten om mijn leerlingen dienstverlening & producten (D&P) te begeleiden naar het Centraal Schriftelijk en Praktisch Examen (CSPE). Ik vind dat op één manier toetsen aan het einde van vier jaar echt niet kan.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven