'Powerful' kennis in het curriculum

Tekst Gerdineke van Silfhout
Gepubliceerd op 19-06-2024
Beeld Shutterstock
Gerdineke van Silfhout – Is en blijft er genoeg plek voor kennis in het curriculum? En om welke kennis gaat het dan? Deze vragen leven zowel in Nederland als daarbuiten. Een recente blog van de Britse hoogleraar curriculumstudies Mark Priestley werpt wat licht op wat we precies met kennis bedoelen.

We kunnen ook in Nederland ons voordeel doen met zijn uitleg.

Zijn belangrijkste punten:
Als we het over kennis hebben, moeten we goed onderscheiden wat kennis wel en níet is, dat wil zeggen het verschil begrijpen tussen 'weten dat' en 'weten hoe'. Pas als we dat noodzakelijke onderscheid maken, kunnen we voorkomen dat kennis wordt verward met informatie/feiten in de zin van kennis, dat zijn feiten die je kunt googelen.

Vraag is natuurlijk ook welke kennis je leerlingen aanbiedt en met welk doel. Young en Muller (2011) maken een onderscheid tussen disciplinaire en alledaagse kennis. Bied leerlingen de eerste aan op school, omdat velen anders daarbuiten die kans niet krijgen. Wie leerlingen deze disciplinaire kennis niet aanbiedt, onthoudt ze volgens Smith (2022) begrip van de complexiteit van de wereld. Priestley gaat in zijn bijdrage dieper in op welke kennis dat dan betreft en hoe die kennis in curricula moet worden gespecificeerd.

Hoe bied je kennis aan in het curriculum én aan leerlingen? Priestley vraagt zich af in hoeverre de traditionele vakkenstructuur nog passend is, immers de meeste onderwerpen zijn juist ook multidisciplinair. Zijn alternatieve vormen met een helder onderscheid tussen vakken en disciplines zoals o.a. Deng (2012) dat beschrijft, misschien meer geschikt?
 

Meer lezen? The position of knowledge in Curriculum for Excellence – a response to the paper tabled at CAB, 30/01/2024.

 

 

Verder lezen

1 Het gelijk van Hirsch: kennis telt
2 Kennisrijke methoden

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent