Paul Kirschner

Paul Kirschner is hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit.

Op de schouders van reuzen

07-12-2018 - Welk onderwijsonderzoek hoor je absoluut te kennen?

Houston, wij hebben een probleem

30-10-2018 - Mijn columns en blogs van dit najaar gingen over bewezen leerstrategieën die leerkrachten, maar vooral leerlingen en hun ouders kunnen gebruiken.

Tips: gevarieerd oefenen

02-10-2018 - Geef leerlingen verschillende oefeningen, waarbij ze telkens een andere aanpak nodig hebben.

Open de artikelenkluis

27-09-2018 - Alle leerkrachten toegang tot wetenschappelijke artikelen, om zo hun lessen te verbeteren.

Wat maakt een topleraar?

04-09-2018 - Wat maakt een topleraar?

Toetsen als leerstrategie

12-06-2018 - Of je leerlingen nu een samenvatting laat maken of een quizje laat doen: toetsen blijkt een van de meest effectieve leerstrategieën.

Paul Kirschner legt het nog één keer uit...

07-06-2018 - Paul Kirschner is geïnterviewd voor een uitzending van BNNVARA/Zembla over de Steve Jobsscholen.

Schaak op School: Wonderolie of Slangenolie?

14-05-2018 - Paul Kirschner - Recentelijk werd ik geïnterviewd door Luuk en Erik Ex, twee broers die bezig zijn met wat zij noemen De Edyssee - Onderwijsreis van Finland naar Singapore.

Stap voor stap naar abstractie

10-04-2018 - Paul Kirschner - Leerlingen kunnen pas principes toepassen als ze abstract kunnen denken.

Iedereen haat directe instructie

20-02-2018 - Paul Kirschner - In een blog van Robert Pondiscio (echt de moeite van het bezoeken waard), werkzaam aan de Thomas B.

Laptop: het nieuwe meeroken

23-01-2018 - De laptop van een leerling beïnvloedt anderen in de buurt: ook zij presteren slechter door de afleiding van video’s, chats en sociale media.

Actief leren alléén werkt niet

05-12-2017 - Aantonen dat actief leren werkt is lastig.

Lezen en Leren: Papier of scherm?

01-11-2017 - Paul Kirschner - Ik heb twee keer geblogd over het verschil tussen schrijven met pen/potlood of met een laptop (zie de links onderaan) en dat pen/potlood beter is voor het leren.

Tips voor gespreid leren

03-10-2017 - Paul Kirschner - In verschillende korte sessies leren kinderen beter dan in één keer.

Lerarenopleidingen hebben hulp nodig

02-09-2017 - Paul Kirschner - (oftewel: Het falen van de lerarenopleiding) Moeten onze leraren (en onze leraren van de toekomst) weten hoe hun leerlingen leren?

Feiten over mythen

14-06-2017 - Paul Kirschner - Mythen zijn bijna niet uit te roeien. Hoe kan dat?

Gelooft de inspectie in leerstijlen?

02-06-2017 - Paul Kirschner - Gaat het wel goed bij de inspectie?

Eminence-based onderwijs of de terreur van overbekende eduquacks

03-05-2017 - Paul Kirschner- De kiem van deze blog/column ligt in een podcastdrieluik van Freakonomics over wat er mis is of kan gaan in de wereld van de geneeskunde en de geschiedenis daarvan (Bad Medicine).

De leerverdubbelaar

30-03-2017 - Paul Kirschner - Als je bij een tekst ook beelden aanbiedt, leert de leerling twee keer zo goed.

Glazen boll(eboz)en: Voorspellen van de toekomst is moeilijk

24-02-2017 - Paul Kirschner - In de afgelopen maanden ontving ik twee ‘voorspellende’ documenten: de 2016 NMC[1]/CoSN[2] Horizon Report voor het BO en VO, en het Trendrapport 2016: Hoe technologische trends onderwijs op maat mogelijk maken van SURF.

Zelfverklaarde experts

27-01-2017 - Paul Kirschner - In de wereld van vandaag lijken feiten steeds minder belangrijk.

Leraar briljant, lerares bazig!

08-12-2016 - Paul Kirschner - Veel scholen betrekken leerlingen bij de evaluatie van hun leraren.

Tien Gebruikelijke maar Twijfelachtige Multimediaprincipes

07-11-2016 - Dick Clark en Dave Feldon (ik noem ze maar even kortweg D&D) schreven een hoofdstuk in de tweede herziene editie van het Cambridge Handbook of Multimedia Learning waarin zij vraagtekens zetten bij tien veel gebruikte principes bij het inzetten van multimedia (MM) in het onderwijs.

Wat is ontdekkend leren nog?

30-09-2016 - De wal lijkt het schip te keren. Ontdekkend leren wordt steeds vaker begeleid.

De klok horen luiden (2): grit als wondermiddel

05-09-2016 - Paul Kirschner - Net als over deliberate practice (juninummer) bestaan er over true grit veel misverstanden, merkt Paul Kirschner.

De Klok Horen Luiden (1): Deliberate Practice

09-06-2016 - Paul Kirschner - Misschien de twee meest gehoorde toverwoorden in het onderwijs (buiten learning analytics) zijn 'deliberate practice' ofwel doelbewust oefenen, en 'grit' ( doorzettingsvermogen).

Wat moeten nieuwe leraren weten?

29-04-2016 - Paul Kirschner - Dit keer bespreek ik een rapport van de National Council on Teacher Quality in de VS omdat dat, naar mijn mening, enorm belangrijk is voor het leraarsberoep.

Wij van WC-Eend

01-04-2016 - Paul Kirschner - Een bericht over de fenomenale resultaten van onderzoek naar Slimleren.

Specifieker bewijs

29-03-2016 - Paul Kirschner - Soms heb je iets geschreven en vind je later nog meer mooie artikelen over hetzelfde onderwerp.

'En wat als de thuissituatie niet toereikend is?'

22-02-2016 - Meneer Bruins vindt mij een zuurpruim. Als wetenschapper verkies ik om mij te beperken tot wat wij weten.

Motivatie, het ongelijk van Ryan en Deci

22-02-2016 - Paul Kirschner - Er wordt geroepen dat leerlingen slechter presteren als zij het onderwijs saai en onaantrekkelijk vinden.

Huiswerk: Ja, nee, waarom en hoe?

22-01-2016 - Paul Kirschner - Iets 'gewoons' als huiswerk roept altijd vragen op.

Waar voor je geld?

07-12-2015 - Paul Kirschner - Er komen steeds meer leermaterialen gratis beschikbaar.

Klassikaal of niet?

02-11-2015 - Paul Kirschner - Efficiënt is klassikaal onderwijs zeker, maar het is niet altijd motiverend en kan ook nog eens discriminerend uitpakken.

Digital natives

29-09-2015 - Paul Kirschner - Digital natives zijn mensen van na 1984 en die vanaf hun geboorte ondergedompeld zijn geweest in digitale technologieën.

Waar of waarheidsachtig?

31-08-2015 - Paul Kirschner - Veel onderzoek is minder betrouwbaar dan het lijkt.

Typen of schrijven?

09-06-2015 - Paul Kirschner - Wat maakt het uit of leerlingen aantekeningen op papier of op een tablet maken?

Sleepless in Lutjebroek

30-04-2015 - Paul Kirschner - Het nieuws werd begin 2015 groot gebracht in de pers.

Neurokwatsch

27-01-2015 - Paul Kirschner - 'Al een aantal decennia lang volharden mythes over de hersenen – 'neuromythes' – in scholen en hogeronderwijsinstellingen, vaak om ineffectieve doceeraanpakken te rechtvaardigen.

De kunst van elkaar doceren

05-11-2014 - Paul Kirschner - Neal Whitman en Jonathan Fife (1988) schreven ooit een mooi rapport over peer teaching, een onderwijsaanpak waarbij leerlingen de lesstof aan elkaar uitleggen.

Geobsedeerd door sekse

02-09-2014 - Paul Kirschner - Wij horen geregeld dat jongens beter zijn in rekenen en meisjes in taal.

Contexten toetsen geen rekenen

20-06-2014 - Paul Kirschner en Ben Wilbrink  - De staatssecretaris wil doorgaan met rekentoetsen bij eindexamens vo en mbo.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

10-06-2014 - Paul Kirschner - Simpel, effectief en goedkoop. Wat wil je nog meer?

Wat leraren en leerlingen willen

31-03-2014 - Paul Kirschner - Er wordt veel gesproken en geschreven over wat leraren en leerlingen moeten kunnen.

Houdbaar als verse vis?

21-01-2014 - Paul Kirschner - Denkend over mijn tweemaandelijkse bijdrage aan Didactief viel mij – letterlijk – iets in.

Om over naar huis te schrijven

10-12-2013 - Paul Kirschner - Conferenties zijn gezellig, maar wat je opsteekt is vaak minimaal.

Stuurloos in de informatiestroom

03-10-2013 - Paul Kirschner - Onlangs hebben Jeroen van Merriënboer en ik in The Educational Psychologist gepubliceerd over drie onderwijsmythes die even ongegrond als onuitroeibaar zijn.

De docent maakt het verschil

11-06-2013 - Paul Kirschner - In 2012 verscheen een indrukwekkend boek over nog indrukwekkender onderzoek: Visible Learning.

Maak dat de kat wijs

03-04-2013 - Paul Kirschner - Er is een groot verschil tussen correlatie en causaliteit.

Slim leren

22-03-2013 - Paul Kirschner - Tik 'leerstrategie' in op Google en binnen 0,36 seconden heb je 107.

Geef ons driesterrenonderzoek

22-01-2013 - Paul Kirschner - Ik was echt van plan om enkele interessante wetenschappelijke artikelen hier te bespreken.

Geleuter werkt louterend

07-11-2012 - Paul Kirschner - Wie had dat ooit gedacht?

Docenten zijn net mensen

04-09-2012 - Paul Kirschner - Wij horen vaak dat er van alles en nog wat mis is met leraren.

Sex & the single school

29-06-2012 - Paul Kirschner - Jongens en hun vermeende problemen blijven maar sexy in onderwijskringen.

Stijl of geen stijl?

03-04-2012 - Paul Kirschner - Nee, dit stukje gaat niet over een website of over mode.

Leren is als voetballen

31-10-2011 - Paul Kirschner - Ooit werd de basis van lesgeven voor mij zo samengevat: ‘Zeg wat je gaat zeggen, zeg het dan en zeg daarna wat je gezegd hebt.

Alle mobieltjes de klas uit!

14-09-2011 - Er is de laatste tijd veel ophef over het gebruik van mobieltjes in de klas.

Click here to revoke the Cookie consent