Online bekijken

Didactief, maart 2020

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 03-03-2020 Gewijzigd op 03-03-2020
Beeld Stijn Rademaker, Shutterstock
Wat vind je deze maand in Didactief en op Didactief online? Lees het hier!

Hybride leraar

OCW tilt de hybride leraar naar een hoger plan: in de strijd tegen het lerarentekort moet het makkelijker worden om een onderwijsbaan te combineren. Afgelopen maand ging de commissie Onderwijsbevoegdheden aan de slag. Bestuurders, leraren en onderzoekers lijken positief over de plannen. Maar wordt het beroep er echt aantrekkelijker op?

 

Lees over dat laatste ook de opinierubriek over de vierdaagse lesweek en de stellingname van hoogleraar Klaas van Veen. 

Altijd toegang tot alle artikelen? Neem een abonnement.

 

Curriculum.nu

Terwijl de Tweede Kamer zich op 5 maart buigt over de voorstellen voor curriculumherziening, legde Didactief minister Arie Slob alvast kritische geluiden voor. Hij belooft een grotere rol voor wetenschappelijke experts, en benadrukt: ‘Niet alles gaat op de schop.’ 

Fred Janssen is kritisch over het bestaande curriculum en stelt in deze column kerndoelen ‘nieuwe stijl’ voor. Hij pleitte al eerder voor een lesprogramma waarin leerlingen leren om vragen te stellen.

Meer weten? Lees ons dossier Curriculum.nu, met onder andere verslagen van de hoorzittingen in de Tweede Kamer en bijdragen van Fred Janssen, Carla van Boxtel, Gert RijlaarsdamJaap Scheerens, Gert BiestaMarcel Schmeier en Amber Walraven. De komende weken blijven we het dossier aanvullen.

 

Buitenland

Onderzoek Kort: in het nieuwe curriculum van Zweden legde de overheid grotere nadruk op toetsing en prestaties, met extra stress en minder zelfvertrouwen van leerlingen tot gevolg. 

Ook in Vlaanderen onrust rondom onderwijsbeleid: negen vrijescholen mogen hun eindtermen niet meer gebruiken.

Lector Patrick Sins over het gefaalde experiment van Bill Gates om met een miljoeneninvestering onderwijs effectiever te maken. ‘De leraar is vergeten’. 

 

Middenscholen

De geestelijk vader van de middenschool, Jos van Kemenade, overleed op 19 februari. Paul Jungbluth haalt herinneringen op.
Deze middenscholen worden steeds populairder, maar er zijn nog allerlei problemen op het gebied van wet- en regelgeving. 

 

Lerarentekort

De Tweede Kamer debatteerde op 19 februari over het lerarentekort. Het sprak onbegrip uit over de manier waarop Slob het tekort in beeld probeert te krijgen. 

Louise Elffers legt in deze column een relatie tussen het lerarentekort en de vooropleidingseisen van de pabo. 

 

Historisch inkijkje

Onderzoek Kort: leraren in het vo vinden de herijking van de historische canon een goed idee, maar van hun collega’s in het po hoeft het niet zo nodig. 

Leestip deze maand: ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding verschijnt Wij waren erbij, met twaalf verhalen over ervaringen van ooggetuigen (we geven drie boeken weg). 

En verder… Jacques Dane over het racistische en schadelijke leermiddel Ver van huis in de voormalige kolonie Nederlands- Indië, en Sjoerd Karsten over kritiek op het moedertaalonderwijs eind jaren ’30. 

Altijd toegang tot alle artikelen? Neem een abonnement.

 

Passend onderwijs

Inspraak over passend onderwijs in samenwerkingsverbanden is zo ingewikkeld dat scholen niet van alle regels op de hoogte zijn. Ook de regeling zelf roept vragen op. 

En hoe vergaat het leraren die kinderen met een ernstige meervoudige beperking op school krijgen? 

 

Professionele cultuur

De Open Universiteit ontwikkelde De Dimensies van Sociaal Leren (DSL) Vragenlijst om sociaal leren in een lerarengroep op gang te brengen. 

Meer inzichten hierover in het artikel van onderzoeker Ben van der Hilst. ‘Doorbreek de klassieke organisatiestructuur van je school als je wilt samenwerken en vernieuwen.’ 

Verbazing alom bij de collega’s van Ferry Haan, toen zijn vo-school door Elsevier werd uitgeroepen tot ‘superschool’.

 

Paul A. Kirschner bepleit dat we de Engelse aanpak als voorbeeld nemen bij het ondersteunen van beginnende leraren en scholen. 

Onderzoek Kort: geven leraren met meer ervaring ook echter beter les? Een studie laat zien dat ook de schoolomgeving telt.

Meer onderzoek over de beste leiderschapsstijl om collega’s te motiveren, het aanleren van vreemde talen en de relatie tussen jongeren en alcohol. 

 

Hoe leren we?

Maaike Hajer pleit voor meer aandacht voor schooltaal, zeker bij kinderen die thuis geen Nederlands spreken.

Hoe kun je met kleine aanpassingen een tekst leesbaarder maken, zodat leerlingen de stof beter begrijpen? Leidse onderzoekers geven tips.

De Open Universiteit ontwikkelde een online instrument waarmee leerlingen zichzelf en elkaar formatief kunnen beoordelen. Het werd bekroond met de NRO-verbindingsprijs. Formatief evalueren staat ook centraal op de mbo-opleiding Welzijn in Venray. 

Recensent Quinta Kools was onder de indruk van het veelbesproken boek We moeten spelen van Rob Martens (Nivoz) (We geven drie exemplaren weg!) 

Altijd toegang tot alle artikelen? Neem een abonnement.

 

Pedagogisch handelen

In de dynamiek van de klas komen je pedagogische bedoelingen niet altijd uit de verf. Onderzoek geeft vier stappen, ook om te reflecteren met collega’s. 

Dat leerlingen in vriendschappen de eigen etnische groep opzoeken, maar bij pesten die grens oversteken, blijkt uit onderzoek onder 6000 leerlingen door Marianne Hooijsma.

En verder: leraar Cindy Stienstra over haar liefde voor het onhebbelijke kind, en nieuws over één portal waar leraren voorzieningen kunnen aanvragen voor kinderen in armoede. 

 

 

Samenwerken met ouders

Mariëtte Lusse en Monique Strijk leggen uit hoe je leerlingen al op jonge leeftijd laat nadenken over hun toekomst en loopbaan. Betrek ouders hierbij, is hun advies. En hoe zorg in de aanloop naar de middelbare school voor een goede samenwerking met ouders? Annette Diender geeft tips. 

Eva Mutsaers en Rianne Kok ontdekten dat leraren die met ouders praten over de overstap naar groep 1 en de regels die daar gelden, enthousiastere kleuters treffen in de klas.

De open dagen zijn weer begonnen. Christiaan (11) bezoekt samen met zijn moeder het technieklokaal van de gereformeerde scholengemeenschap Guido in Amersfoort. Foto: Stijn Rademaker.

Altijd toegang tot alle artikelen? Neem een abonnement.

 

Klassieker van de maand

In deze nieuwe rubriek loodst Didactief je door de meest relevante wetenschappelijke artikelen van de afgelopen 50 jaar. Aflevering 2: Jij bent de geheugenmanager, over hoe je slim omgaat met het werkgeheugen van je leerlingen. 

 

Leraar aan het woord

De natuurkunde- inspiratiebron Laura Lakeman maakt haar lessen praktisch en actueel. ‘Willen de meiden een haarelastiekje meenemen? Want we gaan werken met een brander en vuur.’ 

Lerarenopleider Sebastiaan Dönszelmann legt uit wanneer je als taaldocent nu wel en niet de doeltaal moet gebruiken. 

Debbie Dussel wil dat leraren meer ruimte nemen om hun lessen wetenschappelijk verantwoord in te richten. 

 

De waarde van onderwijsonderzoek wordt eveneens benadrukt door Jan van de Ven. Op ResearchEd haalde hij een rugzak vol evidence-informed onderwijsinspiratie. 

Ook deze maand: Erik Ex over de kwestie Paula van Manen, die in haar boek ‘Wanneer krijgen we weer les?’ de flop van een te snelle vernieuwing op haar school beschrijft. Ze werd geschorst na publicatie. (Doe mee met de win-actie!) 

Andere leestip: het boek van Greg Ashman voor startende leerkrachten. In soepele, licht ironische taal laat hij je anders kijken naar je collega’s en jezelf. 

 

De winnaars van de acties uit Didactief, december 2019:

Het werkstuk. Of hoe ik verdween in de jungle van Simon van der Geest: Peggy Stoc uit Almere, Yvonne de Hoop uit Sneek en het Stanislascollege in Delft.

Volgens Barton deel 2 van Craig Barton (vertaling René Kneyber): Sevinc Goksen uit Badhoevedorp, Nadia Gonzalez uit Rotterdam, Renée Krijtenburg uit Den Haag.

 

 

Click here to revoke the Cookie consent