Online bekijken

Didactief, maart 2017

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 20-02-2017 Gewijzigd op 03-03-2017
Beeld Shutterstock
Het maartnummer is gemaakt met behulp van onze gasthoofdredacteur René Kneyber! Lees zijn selectie aan onderzoeksartikelen, boeken en een interview met Mark Priestley.

Opinie: wetenschap en bedrijfsleven

Staatssecretaris Sander Dekker trekt tien miljoen euro uit voor promovendi die hun onderzoek doen bij een bedrijf. Er komt zelfs een nationale valorisatieprijs. Een risico voor de onafhankelijke wetenschap?

Onderwijzer versus schoolhoofd

Sjoerd Karsten neemt ons mee naar de weverijweg in Garsthuizen

‘Ik geloof heilig in kennisrijk curriculum’

Hoe voer je als land een nieuw curriculum in? De Schotse hoogleraar Mark Priestley onderzocht wat er in zijn land spaak liep en heeft lessen voor Nederland. Pas op voor te veel details, bijvoorbeeld, maar ook: irriteer leraren voldoende.

Rondom het binnenhof

Sofyan Mbarki, gemeenteraadslid in Amsterdam en lid van de Onderwijsraad, en Jelmer Evers, docent geschiedenis, geven hun mening over werkdruk

Praktijknieuws

Groep 7/8 van montessorischool Elzeneind in Oss leest voor in een serviceflat.

Leerlingen van het ROC Midden Nederland werken samen met de gemeente en bedrijven.

Drie vragen aan Janneke de Ruiter

We vragen Janneke de Ruiter naar haar onderzoek over welbevinden van leraren in het po.

Sietske Waslander over extensiveren in het hoger onderwijs

leraar met werkdrukRelax, meneer de perfectionist!

Op 21 januari vond de tweede ResearchEd-conferentie in Nederland plaats, en Didactief was erbij. In de overdaad aan presentaties lichten we de Britse Laura McInerney eruit. Met multidisciplinair onderzoek in de hand roept zij op de begeleiding van startende leraren anders in te steken: streef niet naar perfectie.

‘Bijscholing kan ook via webinar'

Is een webinar – een online en interactief seminar – geschikt voor bijscholing? Onderwijswetenschapper Marieke van Genugten (30) nam voor haar masteronderzoek aan de Universiteit Utrecht de proef op de som.

Techniek kiezen of niet?

Vmbo’ers kiezen sneller voor techniek als hun ouders en vrienden er enthousiast over zijn.

School verbeteren doe je met elkaar

Geef leraren autonomie, stel samen een visie op en organiseer werkgroepen. Zo kun je onderwijs verbeteren en vernieuwen, blijkt uit onderzoek op een basisschool in Overijssel en het Vathorst College in Amersfoort

VVE: de ongemakkelijke waarheid

Vve is zinnig, juichten de media afgelopen zomer. Zij baseerden zich op nieuw cohortonderzoek. Maar wie beter kijkt, ziet dat de wetenschappelijke onderbouwing van vve-beleid rammelt.

100 jaar onderwijsvrijheid op De Kleine Johannes Vrijeschool in Deventer

Fotograaf Joost Bataille bezocht De Kleine Johannes Vrijeschool (po) in Deventer. Deze fotoreportage maakt onderdeel uit van de reeks100 jaar onderwijsvrijheid.

meisje dat huiswerk maaktAlles op een rij over… huiswerk in het vo

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen gemotiveerd zijn om huiswerk te maken en er genoeg van opsteken? Varieer in de opdrachten, en laat leerlingen eens elkaars huiswerk nakijken.

In de biotoop van Lotte Velthuizen

‘Vmbo-leerlingen werken vooral voor jou. Het kinkt als een walgelijk cliché, maar de band is alles,’ vindt Lotte Velthuizen, docent Nederlands.

LOB: brug naar de praktijk

Sinds augustus 2016 zijn loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) en het loopbaandossier een verplicht onderdeel van het vmbo-tl-curriculum. Een nieuwe publicatie besteedt aandacht aan wat moet en wat mag. ‘LOB kan echt een impuls

voor je onderwijs zijn.’

‘Ontwerp zelf je les’

Niet de werkvorm, maar de leraar bepaalt of een les effectief is. Dat is de conclusie van lerarenopleider en filosoof Natascha Kienstra in haar proefschrift. Ze geeft tips voor betere filosofielessen.

Onderzoek kort:

Kleuter swipet, maar bladert ook

Aandacht voor leesmotivatie loont

Onderzoekend leren: hoe precies?

Spelen met blokken: goed voor ruimtelijk inzicht

Kort en Goed: leermogelijkheden van social media

Dating: leraren po voor een onderzoek over creatiever rekenonderwijs

D Translate: agency

Biesta kiest: Onderwijs werkt niet

Het onderwijs is geen eenvoudig systeem van oorzaak en gevolg: we willen dat een leerling het ‘snapt’ en dat is afhankelijk van communicatie en interpretatie.

‘Ook kleuters dienen moties in’

Didactief sprak met Berber Sterk (2000). Zij zit op democratische basisschool De Vallei in Driel. Dit interview is onderdeel van de serie 100 jaar basisonderwijs.

Inspectie zelf onder de loep

De Onderwijsinspectie bestaat tweehonderd jaar. Opmerkelijk genoeg stelden inspecteurs vroeger vrijwel dezelfde didactische eisen als nu, zo is te lezen in de onderwijsverslagen.

Winnen! Didactief mag drie kaartjes weggeven voor de tentoonstelling ‘Dit heilzaam toezigt’ over 200 jaar onderwijsverslagen. Mail naar [email protected]

Weg met het jaargroepensysteem

Het jaargroepensysteem staat kansengelijkheid in de weg. Dit stelt bijzonder hoogleraar Ton Mooij. Beter is optimaliserend onderwijs, waarbij de ontwikkeling van individuele leerlingen centraal staat.

Frank Jongbloed geeft stagetips

PGO verkeerd begrepen

Filosoof John Dewey zou aan de wieg hebben gestaan, en de leraar zou er niet toe doen: de misvattingen over probleemgestuurd onderwijs (PGO) zijn hardnekkig. Onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis ontkracht deze mythes.

Boeken

Clever LandsRené Kneyber geeft leestips

‘Alle dieren drijven’ is het jeugdboek van de maand

In ‘Clever Lands’ schrijft Lucy Grehan over haar onderwijsreis door vijf landen.


Onderwijsmuseum: Heilige communie

Didactief mag drie exemplaren van ‘Clever Lands’ weggeven! Mail je naam en adres waar je abonnement naar verzonden wordt naar [email protected] en maak kans

Click here to revoke the Cookie consent