Staatssecretaris Sander Dekker trekt tien miljoen euro uit voor promovendi die hun onderzoek doen bij een bedrijf. Er komt zelfs een nationale valorisatieprijs. Een risico voor de onafhankelijke wetenschap?
Sjoerd Karsten neemt ons mee naar de weverijweg in Garsthuizen
Hoe voer je als land een nieuw curriculum in? De Schotse hoogleraar Mark Priestley onderzocht wat er in zijn land spaak liep en heeft lessen voor Nederland. Pas op voor te veel details, bijvoorbeeld, maar ook: irriteer leraren voldoende.
Sofyan Mbarki, gemeenteraadslid in Amsterdam en lid van de Onderwijsraad, en Jelmer Evers, docent geschiedenis, geven hun mening over werkdruk
Groep 7/8 van montessorischool Elzeneind in Oss leest voor in een serviceflat.
Leerlingen van het ROC Midden Nederland werken samen met de gemeente en bedrijven.
We vragen Janneke de Ruiter naar haar onderzoek over welbevinden van leraren in het po.
Sietske Waslander over extensiveren in het hoger onderwijs
Op 21 januari vond de tweede ResearchEd-conferentie in Nederland plaats, en Didactief was erbij. In de overdaad aan presentaties lichten we de Britse Laura McInerney eruit. Met multidisciplinair onderzoek in de hand roept zij op de begeleiding van startende leraren anders in te steken: streef niet naar perfectie.
Is een webinar – een online en interactief seminar – geschikt voor bijscholing? Onderwijswetenschapper Marieke van Genugten (30) nam voor haar masteronderzoek aan de Universiteit Utrecht de proef op de som.
Vmbo’ers kiezen sneller voor techniek als hun ouders en vrienden er enthousiast over zijn.
Geef leraren autonomie, stel samen een visie op en organiseer werkgroepen. Zo kun je onderwijs verbeteren en vernieuwen, blijkt uit onderzoek op een basisschool in Overijssel en het Vathorst College in Amersfoort
Vve is zinnig, juichten de media afgelopen zomer. Zij baseerden zich op nieuw cohortonderzoek. Maar wie beter kijkt, ziet dat de wetenschappelijke onderbouwing van vve-beleid rammelt.
Fotograaf Joost Bataille bezocht De Kleine Johannes Vrijeschool (po) in Deventer. Deze fotoreportage maakt onderdeel uit van de reeks100 jaar onderwijsvrijheid.
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen gemotiveerd zijn om huiswerk te maken en er genoeg van opsteken? Varieer in de opdrachten, en laat leerlingen eens elkaars huiswerk nakijken.
‘Vmbo-leerlingen werken vooral voor jou. Het kinkt als een walgelijk cliché, maar de band is alles,’ vindt Lotte Velthuizen, docent Nederlands.
Sinds augustus 2016 zijn loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) en het loopbaandossier een verplicht onderdeel van het vmbo-tl-curriculum. Een nieuwe publicatie besteedt aandacht aan wat moet en wat mag. ‘LOB kan echt een impuls
voor je onderwijs zijn.’
Niet de werkvorm, maar de leraar bepaalt of een les effectief is. Dat is de conclusie van lerarenopleider en filosoof Natascha Kienstra in haar proefschrift. Ze geeft tips voor betere filosofielessen.
Kleuter swipet, maar bladert ook
Aandacht voor leesmotivatie loont
Onderzoekend leren: hoe precies?
Spelen met blokken: goed voor ruimtelijk inzicht
Kort en Goed: leermogelijkheden van social media
Dating: leraren po voor een onderzoek over creatiever rekenonderwijs
Het onderwijs is geen eenvoudig systeem van oorzaak en gevolg: we willen dat een leerling het ‘snapt’ en dat is afhankelijk van communicatie en interpretatie.
Didactief sprak met Berber Sterk (2000). Zij zit op democratische basisschool De Vallei in Driel. Dit interview is onderdeel van de serie 100 jaar basisonderwijs.
De Onderwijsinspectie bestaat tweehonderd jaar. Opmerkelijk genoeg stelden inspecteurs vroeger vrijwel dezelfde didactische eisen als nu, zo is te lezen in de onderwijsverslagen.
Winnen! Didactief mag drie kaartjes weggeven voor de tentoonstelling ‘Dit heilzaam toezigt’ over 200 jaar onderwijsverslagen. Mail naar [email protected]
Het jaargroepensysteem staat kansengelijkheid in de weg. Dit stelt bijzonder hoogleraar Ton Mooij. Beter is optimaliserend onderwijs, waarbij de ontwikkeling van individuele leerlingen centraal staat.
Frank Jongbloed geeft stagetips
Filosoof John Dewey zou aan de wieg hebben gestaan, en de leraar zou er niet toe doen: de misvattingen over probleemgestuurd onderwijs (PGO) zijn hardnekkig. Onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis ontkracht deze mythes.
René Kneyber geeft leestips
‘Alle dieren drijven’ is het jeugdboek van de maand
In ‘Clever Lands’ schrijft Lucy Grehan over haar onderwijsreis door vijf landen.
Onderwijsmuseum: Heilige communie
Didactief mag drie exemplaren van ‘Clever Lands’ weggeven! Mail je naam en adres waar je abonnement naar verzonden wordt naar [email protected] en maak kans
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven