Online bekijken

Didactief, april 2020

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 07-04-2020 Gewijzigd op 08-04-2020
Beeld Loek Weijts, Stijn Rademaker
Het aprilnummer is uit! Vanwege de coronacrisis is de complete Didactief deze maand gratis online te lezen. Deel de PDF vooral met je collega’s en scroll door deze pagina om alle artikelen te bekijken. Altijd toegang tot onze stukken? Neem een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online. Houd ook onze nieuwe Linkedinpagina in de gaten. 

Download hier de PDF. 

Bezoek ook onze Linkedinpagina.  

Nog geen abonnee? Meld je aan! 

 


Inspectie onder druk

Toezicht houden betekent balanceren. Tussen bijvoorbeeld het ministerie, waarvan de ‘onafhankelijke’ inspectie deel uitmaakt, en onderwijsvrijheid. Dat is niet altijd makkelijk, zoals bleek uit de rel rond het Haga Lyceum en de piemelkwestie. Didactief sprak experts over hoe het beter kan, bijvoorbeeld over artificial intelligence en data-analyse. 

Lees ook wat twee basisscholen doen met de data- analyse van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs.

Je vindt hier de laatste stand van zaken rond het Cornelius Haga Lyceum, dat zich staande heeft gehouden na alle ophef.  

 

Het Coronavirus: opinie, wetenschap & praktijk

Onderwijskundige Tim Surma legt uit waar je op moet letten bij online lesgeven. Lees hier ook het uitgebreide interview met Tim Surma.

Didactief-redacteur en leerkracht Masja Lebouille moet improviseren op haar Burgemeester de Vlugtschool in Amsterdam Nieuw-West. 

Met behulp van Twitter maakt de redactie de komende maanden een selectie voor je van interessante onderwijstips. Meer zin in luisteren dan lezen? We zochten interessante onderwijspodcasts voor je uit.

Ook in het VO wordt hard aan afstandsonderwijs gewerkt. Martin Ringenaldus doet verslag van zijn online lessen en zet er kanttekeningen bij.

Nu de centrale examens zijn afgelast en alleen schoolexamens tellen, is de zeventienjarige Karla opeens zeker van een vwo-diploma. 

Het Lerarencollectief (PO) biedt leerkrachten een steuntje in de rug. Ze presenteert 10 korte tutorials waarin leraren en onderwijsprofessionals tips geven voor effectief afstandsonderwijs.

Digitale leermiddelen bieden talloze mogelijkheden, al helemaal tijdens de uitbraak van het coronavirus. Maar hoe zit het met de privacy van leerlingen?

Ferry Haan bespreekt de relatie tussen corona en de definitie van welvaart. ‘De getroffen ouderen zijn opa’s en oma’s die belangrijk zijn in de levens van veel mensen. Ze verhogen de welvaart door het simpele feit dat ze er zijn.’

In het dilemma van de lerarenopleider deze keer een kwestie die onbedoeld een coronatintje kreeg.  Richt je je als leidinggevende op acute kwesties of op de lange termijn en innovatie?

Vergeet ook niet om een kijkje te nemen op onze D to Stay pagina, met meer tips voor jou en je leerlingen om de tijd thuis goed door te brengen.

Presteren leerlingen beter als je ze oefenprogramma’s biedt met educatieve spelletjes? Vooral competitie kan goed werken, blijkt uit een overzichtsstudie. Maar geef straks in normale tijden liever niet iedere leerling een eigen laptop of tablet, blijkt uit ander onderzoek.

Cartoonist Danibal over thuisonderwijs: 

 

Hoe ongewoon en problematisch deze tijd ook is, we brengen je de komende maanden ook gewoon degelijk onderwijsonderzoek. Bijvoorbeeld over gelijke kansen, werkplezier en curriculum.nu.

 

Gelijke kansen

Onderwijssocioloog Iliass El Hadioui vraagt aandacht voor een cultuurverandering op scholen om kansengelijkheid te bevorderen. Belangrijkste boodschap: versterk het geloof van leerlingen in hun eigen kunnen en houd geniepige mechanismen tegen.

Louisse Elffers laat zien hoe onderwijs in onze samenleving als grote óngelijkmaker fungeert. ‘Kansengelijkheid is een slang die zichzelf in de staart bijt.’

In de rubriek klassieker van de maand het onderzoek van taalsocioloog Basil Bernstein, die de mismatch blootlegde tussen schooltaal en thuistaal van laagopgeleide kinderen. Wie daar op let, kan winst behalen met leerlingen. 

Lees ook dit vlammende pamflet voor gelijke kansen: ‘Het kind en de rekening.’

Vanwege de omstandigheden zijn alle artikelen deze maand gratis te lezen. Altijd toegang? Neem een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online. 

 

Werkplezier

Als de scholen straks weer opengaan, is het lerarentekort niet opeens verdwenen. Ga jij nog weer met plezier naar school? Onderwijsassistenten en een andere taak- en rolverdeling kunnen de werkdruk verlichten. Ook bestuurders en schoolleiders kunnen iets doen aan de ontevredenheid van leraren in het PO.

Door overheidsbeleid voelen leraren en huisartsen zich miskend in hun beroep, constateert bestuurskundige Wiljan Hendrikx. Zijn tip: maak werk van een gedeeld professioneel zelfbeeld.

Lees ook de column van Jan van de Ven over de Staat van het Onderwijs, die op 22 april wordt gepubliceerd (houd tegen die tijd Didactiefonline in de gaten). 

En verder…  Leraren in opleiding zien robots nog niet zelfstandig voor de klas staan, en het vraagt ook wat van de schoolcultuur als je wil dat academische leerkrachten hun team meenemen in onderzoeksmatig werken.

Vanwege de omstandigheden zijn alle artikelen deze maand gratis te lezen. Altijd toegang? Neem een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online. 

 

Curriculum.nu

Je zou het bijna vergeten maar de curriculumherziening is – ook in tijden van corona – nog niet van de baan. Fred Janssen is kritisch over de drieslag van Gert Biesta die daar een belangrijke rol in speelt, hij functioneert in zijn ogen vooral als ‘denkstopper’. De twee wetenschappers gaan met elkaar in debat op onze site. Gert Biesta reageert op de blog van Fred Janssen: fungeert de drieslag niet als ‘denkaanzetter’? Waarna Janssen probeert grip te krijgen op Biesta’s concept ‘persoonsvorming’. Het valt hem niet mee.

Jan Jimkes trekt conclusies over de hoorzittingen van de Tweede Kamer over Curriculum.nu, en Koeno Gravemeijer bespreekt het PISA 2021 Mathematics Framework, dat hij ziet als een stap in de richting van toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs.  

Deze vijf mbo-instellingen slaagden erin om een succes te maken van hun onderwijsvernieuwing. Wat kunnen we van hen leren? 

In deze lectorale rede pleit filosoof en oud-leerkracht PO Hester IJsseling van de Thomas More Hogeschool voor meer vertraging in het onderwijs.

Meer lezen? De zeventiende-eeuwse pedagoog Comenius blijkt verrassend actueel als het om curriculumherziening gaat. Jan Tishauser analyseert zijn 'Allesomvattende onderwijsleer' (We geven een aantal exemplaren weg!)

 

Pedagogisch handelen

Paul A. Kirschner legt uit hoe je het beste kunt ontspannen na een taak (handig voor je leerlingen en jezelf!)

Onderzoek Kort: Leerlingen met gedragsproblemen durven weinig hulp te vragen als ze met uitsluiting kampen. En hoe houd je kinderen met ADHD beter bij de les? Beloon goed gedrag en geef ze keuzes in hun leerproces.

Kinderen van depressieve of angstige ouders hebben een grote kans om zelf ook zo’n stoornis te ontwikkelen.

Zin in een goed boek? De jeugdroman Zo vrij als een vogel is een hoopvol debuut om jezelf te zijn, aldus onze recensent. 

 

Schakelmoment #3: Dit is de eerste schooldag van Youssef Aboebaker (6) uit Burkina Faso. Samen met zijn broer Akime is hij in het kader van gezinshereniging naar Nederland gekomen. Foto: Stijn Rademaker.

Jan Tishauser gaat opnieuw de dialoog aan met Jan Bransen. In de vijfde aflevering van Jan vs. Jan staat  Graham Nuthall, rct’s, democratisch onderzoek en het verschil tussen interventie en interactie.

Met formatieve werkvormen ontkomt geen enkele leerling aan leren, constateert leraar Engels Karin Hogemans. ‘Ik wil niet anders meer.’

Vanwege de coronacrisis zijn alle artikelen deze maand gratis te lezen. Altijd toegang? Neem een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online.

 

Click here to revoke the Cookie consent