Onderzoek

ADHD: belonen werkt

Tekst Masja Lebouille
Gepubliceerd op 07-04-2020 Gewijzigd op 02-04-2020
Hoe houd je kinderen met ADHD beter bij de les? Beloon goed gedrag en geef ze keuzes in hun leerproces. Ook klasgenoten profiteren van deze aanpak.

Onophoudelijk gefriemel, steeds een loopje door de klas, een afwezige of dromerige blik: in vrijwel elke klas zit wel een leerling met ADHD. Deze kinderen zijn vaak minder gemotiveerd en halen gemiddeld lagere cijfers dan hun klasgenoten. Ze vertonen vaker storend gedrag en maken de middelbare school niet altijd af. Wat kunnen leraren doen om deze leerlingen te helpen bij de les te blijven?

Geraldina Gaastra bestudeerde honderd studies naar hoe je als leraar het beste kunt omgaan met leerlingen met ADHD. De onderzoeken gingen over het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs van de afgelopen veertig jaar. Wat blijkt? Het belonen van gewenst gedrag werkt. De leraar geeft dan complimenten, corrigeert een leerling als dat nodig is en gebruikt een punten- of prijzensysteem.

De leerlingen worden ook taakgerichter wanneer je ze als leraar leert nadenken over hun leerproces en zelf keuzes laat maken over hun leerroute en ontwikkeling. Laat hen bijvoorbeeld een stappenplan met vragen gebruiken om zichzelf instructie te geven: wat moet ik doen, hoe ga ik het aanpakken? De werkwijze die je als leraar kiest, maakt dus echt verschil.

In reguliere klassen hadden de aanpakken meer effect dan in het speciaal onderwijs. Dit komt mogelijk doordat deze leraren al gerichte gedragsplannen gebruiken of kinderen ernstigere vormen van ADHD hebben. Ook leerlingen die medicijnen slikken, concentreren zich beter op hun taak wanneer de leraar hen beloont of ze keuzes geeft over hun leerproces.
Overigens hebben ook kinderen zonder ADHD baat bij deze aanpak. Zij blijven zelf beter bij de les én profiteren van het taakgerichtere gedrag van hun klasgenoten met ADHD.

Geraldina Gaastra, Reward Sensitivity in ADHD: What Do We Know and How Can We Use It? Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen, 2020.

Dit artikel verscheen in Didactief, april 2020.

Click here to revoke the Cookie consent