Wat weten we na 40 jaar onderzoek over het doelmatig handelen van leraren? (Pssst, dit artikel bevat een heel bijzonder aanzoek van redactieadviesraadlid Fadie Hanna!)
Is een nieuw wetsvoorstel de oplossing voor thuiszitters? Of schept het vooral een precedent voor ouders die ontevreden zijn over Passend onderwijs?
Leraar Martin Ringenaldus bekritiseert de eindexamens Duits, Michel Rog (CDA) ondersteunt zijn vragen aan het CvTE in Rondom het Binnenhof.
Kan een vwo-school ook zonder Duitse les? Schoolleiders en een taalexpert geven hun mening in Opinie.
Hoogleraar Michael Merry bekritiseert de status quo. Er is meer tijd, training en controverse nodig om het goed te doen.
SEO toont aan dat steeds meer leraren werken via een detacheringsverband. Incident of trend?
Online exclusive - Martin Ringenaldus bekritiseert de new speak van de ontwikkelgroep Curriculum.nu voor Engels/MVT.
Online exclusive - Wat kunnen we leren van het vo?
Onderzoek kort – Standaardisatie van onderwijs beïnvloedt prestaties, vooral bij jongens.
Onderzoek kort – Zoveel taalwinst levert vroeg starten niet op.
Dylan Wiliam vertelt wat dit is (en wat het niet is) in acht stellingen.
In de voetsporen van Graham Nuthall: hoe meet écht je wat een leerling weet?
Online exclusive - Door een programmeerfout in de Centrale Eindtoets komt er geen rapportage van de taal- en rekenprestaties po op stelselniveau in de nieuwe Staat van het onderwijs van de inspectie.
Online exclusive - Vmbo’ers scoren doorgaans beter op de eindexamens dan havisten. ‘Moet dat niet onderzocht?’ vraagt Henk Blok.
Ferry Haan – ‘Hulp van ouders begint onschuldig. Maar vermoedelijk nemen ze nog veel meer schoolwerk op zich dan we denken.’
Wiskundeleraren gezocht! Doe mee aan een gratis training formatief toetsen!
Uiteenlopende onderwerpen bij de Zilveren Camera Junior: van toeristisch Nederland tot psychische problematiek.
Onderzoekende student - Aan docentenopleidingen voor het kunstvakonderwijs gaat het te weinig over leerlingen met een beperking, vindt onderzoekende student Olav van den Brekel.
Onderzoek kort - Leidt ICT-gebruik tot ADHD?
Onderzoek kort - Grammaticaonderwijs kan leiden tot hypercorrectie.
Onderzoek kort - De blik van baby’s kan gedrag op latere leeftijd voorspellen.
Onderzoek kort - Wat zijn de effecten van de verengelsing van het hoger onderwijs?
Onderzoek kort - Leerlingen die anderen helpen en zelf veel geholpen worden, zijn vaak populair. Maar hun prestaties gaan er niet altijd op vooruit.
Wat is blended learning?
Online exclusive – Wat doet een slechte economie met het leergedrag van jongeren?
Deel twee van Erik Meester en Anna Bosman: zo breng je kennis van de wereld je klas in.
Paul A. Kirschner legt uit hoe directe instructie kan helpen.
Cartoon Berend Vonk, klik voor groter formaat.
Online exclusive - Islamitische school in Amsterdam wordt beschuldigd van extremistische propaganda.
Onderzoek van Erik Renkema toont aan dat de kansen van een fusie tussen een christelijke en openbare school nog onvoldoende benut worden.
Hoe motiveer je deze leerlingen? Interview met kersvers hoogleraar Anouke Bakx. Speciaal voor Didactief geeft ze ook leestips.
Leraar onderzoekt – Derk Lettink (POINT 013) over hoe hij de executieve functies van zijn leerlingen traint.
Jorrit Blaas combineert een baan als beleidsmedewerker bij OCW met zijn werk als docent economie.
Q&A – Koppel onderwijsvernieuwingen altijd aan persoonlijke doelen, stelt onderzoeker Nienke Wieringa.
Online exclusive - Caroline Wisse schrijft over het schietincident in Utrecht. ‘Mijn dank gaat uit naar alle juffen en meesters.’
Online exclusive – Met fotografie actuele thema’s aan het licht brengen: docente Liesbeth Breek ontwikkelde een lessenserie.
Onderzoeksredacteur Bea Ros over de staking op het Malieveld en de hectiek van het onderwijs.
Online exclusive - Vanwege de onderwijsstaking op 15 maart blikt Didactief terug op de staking van november 1982.
Sietske Waslander houdt een pleidooi voor meer kennis en rust in onderwijsbeleid: de praktijk zal profiteren.
Hoe breng je docenten samen in informele leerrelaties en netwerken?
Online exclusive - Moet onderwijsonderzoek altijd direct toepasbaar zijn voor leraren? Universitair docent Edwin van Meerkerk vindt van niet.
Online exclusive - Zo organiseren besturen en scholen hun eigen scholing.
Kinderen van hoger opgeleiden hebben een voorsprong.
Online exclusive – Hoe bereiden we àlle leerlingen voor op een toekomst vol technologie?
Online exclusive – Pauline Slot geeft tips om inclusie te bevorderen.
Online exclusive - Jan Drentje plaatst belangrijke kanttekeningen bij het rapport Stand van educatief Nederland van de Onderwijsraad.
Online exclusive - Hilda Amsing beschrijft spanningen in de jaren zeventig.
Sjoerd Karsten duikt in de geschiedenis van de mms.
Praktijk in beeld - De emoties lopen hoog op tijdens het NK Debatteren.
Marc ter Horst legt alles uit over klimaatverandering.
Praktijkgerichte, doeltreffende vragen voor schoolleiders en teams.
Een interessant inkijkje in de Londense Michaela Community School.
Bekijk wat je deze maand kunt winnen en wie de winnaars zijn van jabuari/februari!
Online exclusive - Jan Bransen reageert op de recensie door Jan Tishauser van zijn boek Gevormd of vervormd?
Elke maand vind je de leukste tips voor in de klas en daarbuiten in D to go. Deze maand: het mobieltjeshotel, Simulise en meer!
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven