Nieuws

Gelijke kansen voor jonge kinderen

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 24-09-2020 Gewijzigd op 10-02-2021
Bekijk hier de belangrijkste bronnen bij de online presentatie van Didactief op de regionale ResearchED events 2020. 

Wil je verder lezen na de presentatie over meer gelijke kansen voor ieder kind? Log in met je abonneecode of vraag er een aan, als je die nog niet hebt geactiveerd. Hier staat een aantal bronnen die zijn gebruikt voor de presentatie. Maar grasduin vooral verder: er is meer!

Segregatie, ons Soort Mensen

Lees hoofdstukken 1, 2 en 3 uit ‘Werk maken van gelijke kansen’ over het onderzoek van Mijs, Bourdieu en Passeron en Bernstein.

 

Segregatie, ongelijke kansen

Lees onze analyse van het Onderwijsverslag 2017/2018 en het onderzoek naar schaduwonderwijs van De Geus en Bisschop. Verdiep je in wat Louise Elffers schreef over de run op de kopgroep of in het noodplan dat Melanie Ehren schreef naar aanleiding van het Onderwijsverslag 2018/2019.

Bea Ros schreef over het OESO-rapport Equity in Education.

 

Segregatie in Nederlandse scholen

In dit rapport van de Onderwijsraad wordt segregatie aangekaart: .

Behartenswaardige reflecties op segregatie en Ons Soort Mensen door Guuske Ledoux.

 

Gelijke kansen op bestuursniveau

Annemiek Veen doet al jaren onderzoek naar VVE in oa grote cohortonderzoeken.

Diverse onderzoekers (Geert Driessen, Marjolein Deunk en Pauline Slot) zetten kanttekeningen bij VVE.

Ruben Fukkink deed o.a. onderzoek naar het belang van hoog geschoold personeel en geeft handvatten ter verbetering van de vve-kwaliteit.

In dit artikel wordt vooral aandacht gevraagd voor de doorgaande lijn op scholen: E.D. Hirsch pleit voor een rijk aanbod op scholen voor kansarme kinderen op basis van Amerikaans onderzoek. Hij legt in dit interview uit waarom. En Erik Meester laat zien dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen en hoe je dat dan doet.

 

Gelijke kansen op schoolniveau

Paul Leseman en Pauline Slot zetten op een rijtje wat we weten:

Veel onderzoek naar VVE staat op een rijtje in dit dossier.

Het interview met Iram Siraj staat hier.

Cor Aarnoutse legt uit hoe je taalontwikkeling stimuleert.

Aryan van der Leij over hoe je leesproblemen voorkomt.

Veel artikelen van Kees Vernooy staan hier over (vroeg) leesonderwijs.

 

Op leerkrachtniveau

Bijna alles op een rij over goed kleuteronderwijs vind je hier.

Johan de Wilde schreef 3 handige blogs over wetenschappelijk denken voor kleuters in actie.  

Damstra en Kieft toonden aan dat langer doorkleuteren voor de meeste kinderen weinig oplevert.

 

Lia Mulder schreef ook al: laat meer differentiatie toe.

Kinderen trekken zich aan elkaar op.

Thoni Houtveen over betere geletterdheid.

Pauline Slot over spelbegeleiding.

Help kleuters klanken herkennen, des te beter gaan ze uiteindelijk leren lezen.

Bert van Oers schrijft: wacht niet tot een kind rijp is.

 

Liever een groep 2/3

Ineke Oenema legt uit dat een zachte landing in groep 3 kan helpen: meer overleg tussen groepen, meer instroommomenten.

 

Leraren en verwachtingen

Lees hoofdstuk 6 uit 'Werk maken van gelijke kansen'. 

 

School en thuis

Ontdek de wereld van je leerlingen en doe er je voordeel mee. Lees hoofdstuk 15 (Moll) uit 'Werk maken van gelijke kansen'.  

Probeer de culturele kloof niet te overbruggen maar laat leerlingen zien dat ook hun culturele bagage prima past bij betere prestaties. Lees hoofdstuk 17 (Ladson en Billings) uit 'Werk maken van gelijke kansen'. 

Zorg dat elk kind er bij hoort. Pauline Slot geeft tips.

 

Meertaligheid

Lees het coverartikel in ons oktobernummer.

Hoe belangrijk gesprekken met meertalige kleuters zijn, blijkt uit onderzoek van Annegien Langeloo.

Thuistaal staat los van schoolprestaties, zegt Folkert Kuiken.

Doe dus je voordeel met meertaligheid.

Dit is een handig boek als je je wilt verdiepen in meertaligheid.

Het helpt als je iets weet van de moedertaal van de leerlingen.

 

 

Click here to revoke the Cookie consent