Onderzoek

‘Werken aan pedagogische kwaliteit’

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 19-05-2017 Gewijzigd op 22-05-2017
Beeld Gilles Boeuf
Hoe kunnen we verder werken aan de pedagogische kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang en VVE? En hoe is het hier, vergeleken met het buitenland. Onderzoek van Ruben Fukkink geeft handvatten voor een antwoord op die vragen.

Een van de belangrijkste vragen in het debat over voor- en vroegschoolse opvang blijft: hoe zit het met de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang èn hoe kunnen we die verbeteren? In drie artikelen doet Ruben Fukkink een boekje open. In deel 1 schrijft hij over de pedagogische kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang, in deel 2 verkent hij mogelijkheden die te verbeteren. In deel 3 ten slotte pleit hij voor meer fundamenteel onderzoek om uiteindelijk te komen tot een evidence-based curriculum in beroepsopleiding en nascholing van medewerkers in de kinderopvang. Deze artikelen zijn gebaseerd op de oratie die Fukkink uitsprak in 2014 bij zijn aantreden als bijzonder hoogleraar kinderopvang en in mei 2017 door hem deels herzien.

Verder lezen

1 Van startbekwaam tot vakbekwaam
2 Voor- en vroegschoolse educatie (vve)
3 Kinderopvang verbeteren: hoe doe je dat?
4 Wetenschappelijk onderzoek als fundament
5 De pedagogische kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang

Click here to revoke the Cookie consent