De onderzoekster deed een casestudie op een mbo-school en bracht de sociale (leer)relaties in kaart. Docenten leren vooral door actief bezig te zijn samen met collega’s (zoals lessen ontwerpen), door elkaar feedback te geven en door constructieve conflicten. Vaak blijven die informele leernetwerken beperkt tot het eigen team en zoeken mensen vooral contact met mensen die op hen lijken qua functie en karakter (bijvoorbeeld introvert of extravert). Verder zijn wederkerigheid (ik kan iets van jou leren, jij iets van mij) en vertrouwen belangrijk. Ons kent ons dus, terwijl juist ook buiten de grenzen van eigen team en persoon veel te leren valt. Juist die contacten leveren docenten nieuwe perspectieven, inspiratie en reflectie op.
Benut ook het leerpotentieel buiten het eigen team. Dat kun je zelf doen door je netwerk in kaart te brengen: welke contacten heb je, welke expertise hebben die en zijn ze wellicht in te zetten voor informeel leren? Denk niet alleen aan collega’s, maar ook aan onderwijsadviseurs en medewerkers van bedrijven waar jullie mee samenwerken. Als leidinggevende kun je medewerkers stimuleren om verder dan hun eigen team te kijken. Verbind collega’s met elkaar die iets aan elkaar zouden kunnen hebben en zorg dat het geleerde niet blijft ‘hangen’ in kleine groepen van gelijkgestemden, maar deel het breed.
Bieke Schreurs, To Learning Architects of Tomorrow: Social Mechanisms that Shape Informal Learning Ties. Proefschrift Open Universiteit, 2019.
Dit artikel verscheen in de rubriek Onderzoek kort in Didactief, april 2019.
07-03-2019
06-11-2018
13-06-2016
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven