Online bekijken

Didactief, mei 2020

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 12-05-2020 Gewijzigd op 13-05-2020
Beeld Danibal, Stijn Rademaker, Merlijn Doomernik
Het meinummer is uit! Scroll door deze pagina om alle artikelen te bekijken. 


Eindexamens: waartoe?

De leerlingen missen dit jaar hun gala, maar wat zouden we missen als we nooit meer eindexamen zouden doen? Een leraar, een schoolleider en een onderzoeker verkennen alternatieven. Didactief zet samen met experts ontwerpprincipes voor een examen van de toekomst op een rij.

Meer eindexamens in de column van docent Ferry Haan en de blogs van Charlotte Goulmy (lees hier deel 2) en Eveline Brunklaus en René van Dijk. De resultaat-verbeteringstoetsen benadelen leerlingen bij de moderne vreemde talen. 

Toegang tot alle artikelen? Neem nu een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online. 

 

Onderwijsinspectie
 

De jaarlijkse Staat van het Onderwijs is niet geruststellend. De onderwijsinspectie doet haar best positief te blijven in coronatijd, maar de seinen voor onder meer gelijke kansen, lezen en rekenen staan overduidelijk op rood.

Lees over de inspectie het interview met Maarten de Rijke, hoogleraar AI and Information Retrieval aan de Universiteit van Amsterdam. Kunstmatige intelligentie kan de onderwijsinspectie helpen risico’s en blinde vlekken te identificeren, zegt hij.



Gelijke kansen
 

Onderzoeker Melanie Ehren - Op 22 april publiceerde de onderwijsinspectie ‘de Staat van het onderwijs 2020’ en constateert zij een gelijkblijvende hoge segregatie in de G4 en zelfs een groeiende segregatie naar inkomen in het Westland, Zaanstad en Zoetermeer. Hoe komt het dat scholen in toenemende mate bastions van gelijkgestemden worden?

Onderzoeker Louise Elffers over gelijke kansen en afstandsonderwijs: ‘Corona slaat de realiteiten hard in ons gezicht.’

Volgens Jo Kloprogge kun je ongelijkheid aanpakken door kinderen in hun thuissituatie te ondersteunen. 

De Vlaamse overheid wil groot inzetten op de Nederlandse taal om onderwijsongelijkheid tegen te gaan. Assia Ben Ahmed waarschuwt: dit is te eenzijdig.

Johan Copier vergelijkt Meritocracy, het horrorbeeld van Michael Young uit 1958, met onze huidige samenleving. Hij ziet veel parallellen, zoals de nadruk op testen en toetsen.

Opinie: niet elke leerling is even goed bijgebleven, nu het onderwijs noodgedwongen op afstand plaatsvond. Hoe kunnen de achterstanden worden weggewerkt?

Lees ook Onderzoek Kort, over hoe je leerlingen kunt helpen om zo goed mogelijk te leren op afstand.

Cartoonist Danibal over de heropening van de basisscholen:

 

Toegang tot alle artikelen? Neem nu een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online.
 

Praktijk

Marike Barendse, die in 2019 geschiedenisleraar van het jaar werd, mist het debat in de klas momenteel het meeste: ‘Daarin leren ze het verschil tussen mening en feit.’

Basisschool Noorderlicht in Den Bosch koos al lang geleden voor digitaal leren. Dat blijkt nu een voordeel tijdens de coronacrisis.

Didactief-redacteur en leerkracht Masja Lebouille blikt terug op wekenlang afstandsonderwijs op de Burgemeester de Vlugtschool in Amsterdam-West. 

Voor Juf Eline was de muziekles op afstand nog niet gemakkelijk.

Begin april ging het hoorspel ‘Hoekjes van Geluk’ in première, over de kleine Sam die op zoek gaat naar geluk. Meer tips voor jou en je leerlingen vind je in de D to stay van deze maand.

Stijn Rademaker bracht de noodopvang in beeld:

 


Hoe leren we?

Hoe zie ik snel of mijn leerlingen een leerdoel beheersen en hoe help ik ze verder in hun leerproces? Met die vragen van basisscholen ging Dorien Hopster-den Otter op zoek naar een formatieve toets voor dagelijks gebruik.

Kleuterleerkracht Mariska Rave geeft ontwikkelingsgericht onderwijs. Om daar nog beter in te worden, doet ze mee aan wetenschappelijke studies.

Leerprestaties kunnen verbeteren door ICT, maar de ongelijkheid kan ook groter worden. Een internationale overzichtsstudie bevestigt de zorgen van leraren in coronatijd.

Lees over dat onderwerp ook het interview met onderzoeker Inge Molenaar, die kanttekeningen  plaatst bij digitaal leermateriaal.

Lerarenopleider Fred Janssen (Universiteit Leiden) vindt afstandsonderwijs behoorlijk arbeidsintensief, terwijl diep leren volgens hem niet wordt gegarandeerd. Kan dat beter? 

Paul Kirschner schrijft dat leren programmeren lijkt op het leren van een tweede taal, zo wijst onderzoek uit. Een talige aanleg komt daarbij beter van pas dan rekenvaardigheid.

Onderzoek Kort: Het is effectief om leerlingen instructiefilmpjes op YouTube te laten bekijken als voorbereiding op een toets of examen.


Toegang tot alle artikelen? Neem nu een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online. 

 

Pedagogisch handelen

Leerlingen (en collega’s) hebben behoefte aan jouw aanwezigheid, ook online. Hoe maak je jezelf zichtbaar? Expert afstandsleren Karel Kreijns (Open Universiteit) geeft tips.






Pedagoog Joop Berding - De coronacrisis geeft alle aanleiding om de verhouding tussen opvoeding, onderwijs en technologie en de spanning tussen geduld en ongeduld opnieuw te doordenken.

Sjoerd Karsten - Voor honderdduizenden kinderen is ‘brave Hendrik’ in de eerste helft van de negentiende eeuw een voorbeeld om na te volgen. Toch loopt het met dit leesboekje van Nicolaas Anslijn slecht af.

Jan Versus Jan: in deze aflevering bespreken Jan Tishauser en Jan Bransen  hoe de pandemie onze nabije (onderwijs)toekomst zal vormen. 

Onderzoek Kort: Of je nu in de klas zit of op afstand lesgeeft, leerlingen complimenteren kan altijd.

 

Professionele cultuur

Als je beter wilt samenwerken, moet je eerst weten waar je nu staat. Vo-docent Jantien Gerdes onderzoekt de onderwijs- en jeugdhulppraktijk: blijft het bij informatie delen of laat je ouders meebeslissen?

Welke kansen zijn er voor taal en rekenen binnen wereldoriëntatie? Er valt buiten de methode veel te leren, ontdekken leerkrachten van de Willem van Veenschool in Katwijk op hun studiedagen.

Jan (Lerarencollectief) van de Ven over onderwijs in coronatijd: ‘Laat de voorbije weken een les zijn voor roeptoeters.’ 

Onderzoek Kort: Leraren die onderzoek doen, ontwikkelen een onderzoekende houding en zijn enthousiaster over hun vak. Ook de school profiteert ervan.

Volgens niet-moslims zijn de moslimscholen in de Indiase stad Mumbai een broedplaats van fundamentalisme. Dat blijkt mee te vallen.

 

Klassieker van de maand 

Experts hebben een voorsprong: ze kunnen meteen oplossingsgericht denken. Help beginners door nieuwe kennis vast te knopen aan wat ze al weten. Zo verrijk je hun kennisschema’s, aldus deze onderzoeksklassieker uit 1979, vertaald door Bea Ros.

 

Toegang tot alle artikelen? Neem nu een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online. 

 

Startende leerkrachten
 

Elke docent komt ze tegen: reflectieve zombies. Zij weten precies hoe ze reflectief overkomen en welke formuleringen tot een voldoende leiden. Reflectie kan anders en beter, betoogt onderzoeker Anne de la Croix.

Bestuurders laten het personeelsbeleid, gericht op startende leraren in het primair onderwijs, voornamelijk over aan hun schoolleiders. Daardoor ontstaan binnen besturen aanzienlijke verschillen tussen scholen en zijn starters op de ene school veel beter af dan op de andere.

Een dubbelrol als praktijkopleider en leraar kan wringen. Als de stageles spaak dreigt te lopen, grijpen leraren in het po snel in.

Het dilemma van lerarenopleider Sultan Göksen: didactiek of pedagogiek in online les?
 

Boeken
 

De biografie van Adriaan Gerhard die Sjoerd Karsten schreef is een monument geworden voor een voorvechter van beter onderwijs en geestelijke verheffing.

Evidence-informed instructie, samengesteld door Adam Boxer, is een pittige bundel die genoeg aanknopingspunten biedt om klein te beginnen.  

Fijne feiten, van Hans Rosling is ‘precies het boek waar je in coronatijden behoefte aan hebt’. In het algemeen gaat het namelijk steeds beter met de wereld, vergeleken met decennia geleden.

Win: Flin of de verloren liefde van een eenhoorn, door Henry Lloyd en Laurens Rawie, ‘een verrukkelijke invulling van het sprookjesgenre’. We geven drie exemplaren weg. 

Win: De ontwikkeling van jongens in het onderwijs. Jongens hebben het moeilijk, daarin overtuigt deze bundel. Maar wat is de oorzaak? We geven 3 exemplaren weg.
 

Toegang tot alle artikelen? Neem nu een abonnement en ontvang Didactief elke maand op papier en online. 

 

 

Click here to revoke the Cookie consent