Onderzoek

Online (zelf)regulatie

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 12-05-2020 Gewijzigd op 10-09-2020
Leerlingen moeten bij onderwijs op afstand veel meer zelf doen.

Om hen te helpen zo goed mogelijk te leren, kun je in je lesmateriaal vragen over hun manier van leren opnemen, zogenoemde metacognitieve prompts. Bijvoorbeeld: ‘Kun je deze leertaak ook op een andere manier uitvoeren?’ en ‘Kun je manieren noemen die minder goed werken voor deze leertaak?’ Deze vragen kun je hen ook in je online sessies laten beantwoorden via bijvoorbeeld (gratis) tools als Mentimeter of ze samen bespreken. Zo krijgen leerlingen zicht op wat goede en minder goede aanpakken zijn.


Jeroen van Merriënboer en Anique de Bruin, Cue-Based Facilitation of Self-Regulated Learning: A Discussion of Multidisciplinary Innovations and Technologies. In: Computers in Human Behavior, 2019.

Dit artikel verscheen in Didactief, mei 2020.

Click here to revoke the Cookie consent