Onderzoek

ICT helpt, als de leerling erbij kan

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 12-05-2020 Gewijzigd op 03-09-2020
Leerprestaties kunnen verbeteren door ICT, maar de ongelijkheid kan ook groter worden. Een internationale overzichtsstudie bevestigt de zorgen van leraren in coronatijd.

De studie van het Abdul Latif Jameel Poverty Action Lab (J-PAL), een mondiaal onderzoekscentrum dat armoede wil bestrijden door beleid te voeden met wetenschappelijke inzichten, dateert van lang voor de coronacrisis. Maar enkele conclusies eruit zijn des te pregnanter nu leerlingen wekenlang afstandsonderwijs krijgen.
In een review van 126 studies zijn conclusies over ICT in kaart gebracht. Louter toegang tot computers en internet is nog geen garantie voor betere leerprestaties, al nemen computervaardigheden daardoor wel toe. Educatieve software is effectieve ondersteuning om vaardigheden te oefenen en zo leerprestaties te verbeteren, vooral als het programma adaptief is en zich dus aanpast aan het niveau van de leerder.

Leerlingen zonder toegang tot internet en computer(programma’s) kunnen op achterstand raken: niet alleen stagneren hun digitale vaardigheden, ze kunnen ook geen online opdrachten maken. Precies waar veel leraren zich nu zorgen over maken.
Een andere conclusie stemt evenmin vrolijk. Het lijkt erop dat leerprestaties bij online cursussen lager zijn dan bij cursussen met face-to-facecontact, volgens het (weinige) onderzoek dat hiernaar is gedaan. Bij mengvormen (blended learning) zijn de leerprestaties wel vergelijkbaar.

Ten slotte een tip om leerlingen ook thuis gaande en gemotiveerd te houden: nudges oftewel kleine duwtjes in de goede richting blijken effectief. Dat kan digitaal met bijvoorbeeld korte sms’jes of appjes waarin je leerlingen herinnert aan opdrachten of tips en aanmoedigingen geeft. Op dezelfde manier kun je ook de betrokkenheid van ouders stimuleren. Zo kregen ouders binnen een vve-programma in San Francisco korte berichtjes met suggesties voor eenvoudige taalspelletjes; hun kinderen gingen meer vooruit in taalvaardigheid dan kinderen in een vve-programma zonder nudges. Tip van de onderzoekers: gebruik in je berichten zo veel mogelijk de moedertaal van de ouders.

J-PAL Evidence Review, Will Technology Transform Education for the Better? Abdul Latif Jameel Poverty Action Lab, 2019. 
Lees ook Nobelprijs naar Esther Duflo, medeoprichter van J-PAL.

Dit artikel verscheen in Didactief, mei 2020.

Click here to revoke the Cookie consent