De Onderwijsraad kraakt in een recent rapport harde noten over de invoering van passend onderwijs: de effecten zijn onduidelijk, het draagvlak ontbreekt. Hoe zorgelijk is de situatie?
Sjoerd Karsten neemt ons mee naar de Mauritskade in Amsterdam en vertelt over de ontwikkeling van het spellingsonderwijs.
Werk bij leerlingen met Nederlands als tweede taal de hele schoolloopbaan aan leesvaardigheid en woordenschat, zegt taalwetenschapper Folkert Kuiken. Dat ze al Engels, Turks of Arabisch spreken is een voordeel.
Paul van Meenen, Tweede Kamerlid van D66, en Arie Wilschut, lector Didactiek van de maatschappijvakken aan de HvA, geven hun mening over de centrale eindexamens.
Groep 7/8 van basisschool De Pionier maakt elke week een digitale krant.
Op het Hyperion Lyceum is een nakijkcommissie van vwo-leerlingen.
We vragen Piet de Rooy over de gang van zaken rondom de geschiedenisexamens.
Sietske Waslander over het vmbo.
100 jaar bijzonder en openbaar onderwijs, met publiek geld gefinancierd en uniek in Europa. Voor de een reden voor een feestje, de ander wil er de bezem door halen. Artikel 23, waarin de vrijheid van onderwijs is geregeld: zegen of vloek? Didactief sprak met betrokkenen en maakt de balans op.
E-boeken met een digitale voorleesstem helpen zwakke lezers in groep 3 om vlotter te lezen, vooral als de tekst gelijktijdig met het voorlezen oplicht.
Meertalige leerlingen wisselen moeiteloos de ene taal af met de andere, soms zelfs in één zin. Anouk Ticheloven (24) onderzocht de voor- en nadelen voor de master Educational Sciences aan de Universiteit Utrecht.
Bij de stichting van een bijzondere school is de richting leidend. Maar past dat uitgangspunt nog bij de wens van ouders en leerlingen?
Hoe help je onderwijsmythes de wereld uit? Via de Academische Werkplaats Onderwijs vertelt Inge de Wolf, onderwijsinspecteur en bijzonder hoogleraar onderwijssystemen. Didactief nam een kijkje.
Hoe zorg je dat leerlingen goed begrijpend leren lezen? Onderzoek biedt oplossingen.
Publicist en oud-leraar David Didau is een van de aanvoerders van de onderwijsrevolutie in Engeland en spreekt tijdens ResearchED 2017 op 21 januari. Zijn stokpaardje? Professionele scepsis.
Fotograaf Joost Bataille bezocht de Montessorischool (po) in Helmond. Deze fotoreportage maakt onderdeel uit van de reeks100 jaar onderwijsvrijheid.
Docent Nils Garema: ‘Deze leerlingen zijn intelligent, maar leren liever op een praktische manier.’
Verantwoord toetsen is meer dan een cijfer geven na een proefwerk. Dat is de boodschap van het SLO-project Toetsing en verantwoording dat scholen samenbrengt in hun zoektocht naar een betere toetsaanpak.
Investeren in scholing en salaris leidt niet tot meer of betere leraren. Feedback en coaching, na goed observeren met bijvoorbeeld de KBA-Kijkwijzer, helpen de leraar veel verder.
Onderwijs in democratie zou de kloof tussen mensen met een vmbo- en vwo-achtergrond moeten opheffen. Maar scholen lijken kansenongelijkheid eerder te versterken.
Voor de rode pen is Daisy Mertens allergisch. Ze werd verkozen tot Basisschoolleraar van het jaar. ‘Ik praat eigenlijk nooit over goed of fout.’
Veel leraren verliezen hun zin om beter te worden in hun vak, ontdekte Joost Jansen in de Wal. Ze missen ruimte in de organisatie en een stimulerende schoolleider.
Het januari/februarinummer stelt je op de hoogte van nieuw onderzoek.
Dating: leerkrachten voor een enquete over vroeg vreemdetalenonderwijs in het po
In de wereld van vandaag lijken feiten steeds minder belangrijk. Iedereen – van leraar tot wetenschapper – kiest zijn eigen waarheid. Leerlingen zijn het slachtoffer.
De aandacht voor Bildung in het onderwijs is begrijpelijk, maar we moeten ons er niet op blindstaren. Andere pedagogische kernbegrippen zijn minstens zo waardevol.
Didactief sprak met Erik de Heer (1997). Hij zat van 2002 tot 2010 op de reformatorische Ds. J. Bogermanschool in Dordrecht. ‘Elke week leerden we een psalm.’ Dit interview is onderdeel van de serie 100 jaar basisonderwijs.
Maak denkstappen expliciet. Dan presteren leerlingen beter en hebben ze meer plezier in het maken van opdrachten, bevestigt onderzoek naar de META-methode, winnaar van de NRO-onderwijsprijs 2016.
Vraaggestuurd leren is een mooi ideaal, maar stelt leerkrachten vaak voor dilemma’s. Dankzij gerichte opdrachten met mindmaps kun je toch ruimte bieden aan leervragen van leerlingen.
Leraren is meer betrokkenheid beloofd bij de curriculumherziening, ook wel Onderwijs2032. Het CvTE zegt nu de rol van leraren ook bij de eindexamens te willen versterken, maar er moet nog wel wat gebeuren voordat de deur echt opengaat.
Frank Jongbloed over misverstanden over het Nederlandse onderwijs.
Hartger Wassink en Folkert Kuiken geven leestips
‘De nachtspelers’ is jeugdboek van de maand.
In ‘Blauwdruk voor de emergente school’ schrijft Ben van der Hilst over een horizontale schoolorganisatie.
Onderwijsmuseum: Oorlog als vermaak
Didactief mag drie exemplaren van ‘Blauwdruk voor de emergente school’ weggeven! Mail je naam en adres waar je abonnement naar verzonden wordt naar [email protected] en maak kans
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven