Onderzoek

Moslimscholen in Mumbai

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 12-05-2020 Gewijzigd op 10-09-2020
Volgens niet-moslims zijn de moslimscholen in de Indiase stad Mumbai een broedplaats van fundamentalisme. Dat blijkt mee te vallen.

Mumbai telt bijna twintig miljoen inwoners. Twee derde daarvan is hindoe, de islam is met 21% de tweede godsdienst (ter vergelijking: in Nederland is dat circa 5%). Door groeiende privatisering in het onderwijs wordt het oprichten van moslimscholen gemakkelijker.
Niet-moslims kijken met enige argwaan naar het stijgende aantal moslimscholen. Ze denken dat het verkapte Koranscholen zijn waar kinderen fundamentalistische ideologieën onderwezen krijgen. Bovendien zouden (vooral arme) ouders alleen maar voor moslimscholen kiezen bij gebrek aan alternatieven.

Sanne van der Kaaij bezocht vele moslim- en andere scholen in Mumbai en deed intensief veldwerk op acht moslimscholen. Ze komt tot een genuanceerder beeld: de scholen variëren sterk in religieus gehalte en ouders kiezen actief en bewust voor een bepaalde school. Zoals de promovenda stelt: moslimscholen in Mumbai bedienen niet enkel de armen of diep-gelovigen.

Moslimscholen leiden niet, zoals vaak gedacht, tot een weer groeiende rol van religie en (religieuze) segregatie in de samenleving, maar deze scholen zijn juist een gevolg van die maatschappelijke trends, concludeert Van der Kaaij. Ouders en leraren kiezen voor deze scholen, omdat ze zich daar veilig en vrij van discriminatie voelen. Het is een plek waar respect is voor hun geloof en waar ze niet bang hoeven te zijn voor hindoeïsering of om verwesterd te raken. Daarnaast vormt de vraag naar onderwijs in het Engels een reden voor het kiezen en stichten van moslimscholen.

Sanne van der Kaaij, Muslim Schools in Mumbai: Desecularization, Privatization and Segregation of Education in Urban India. Proefschrift Universiteit van Amsterdam, 2020.

Dit artikel verscheen in Didactief, mei 2020.

Click here to revoke the Cookie consent