Online bekijken

Didactief, januari/februari 2018

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 24-01-2018 Gewijzigd op 16-02-2018
In deze nieuwe Didactief lees je over creativiteit, vve, eTwinning, collegiaal leren en passend onderwijs. In dit nummer vind je bovendien een gratis special 'Gek op kennis' in samenwerking met het Freudenthal Instituut over onderzoekende bètadocenten.

cover DidactiefMust read!

Evolutie of schepping?
Orthodox-christelijke leerlingen komen tijdens hun vervolgstudie in de knel, wanneer ze meer leren over de evolutietheorie. Dat beschrijft Gerben de Jong (27) in zijn masterscriptie voor Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Hij werd genomineerd voor de OnderwijsToptalentPrijs 2017.  

MBO als poortwachter
Het MBO verliest zijn traditionele legitimatie in de samenleving. Het zal op zoek moeten naar een nieuwe kernlogica. En daarbij moeten we serieus kijken naar de leerplicht.

Prijswinnende wereldkaart
Geschiedenisdocenten Kiki Varekamp en Christiaan Veldman laten hun leerlingen historische gebeurtenissen in kaart brengen die voor hen belangrijk zijn. Het resultaat: relevanter onderwijs en burgerschapsvorming als bonus. De docenten wonnen er de NRO-verbindingsprijs mee.

Tijdsbesef kan beter
Historisch tijdsbesef kun je gericht ontwikkelen, ook bij jonge kinderen. Begin er dus eerder mee dan pas in groep 5. 

Fotodocumentaire: Alan Turingschool
Martijn van de Griendt fotografeert komend jaar maandelijks op de Amsterdamse Alan Turingschool. Op onze website lees je het verhaal bij de foto. 

Leid ze de diepte in
Creatief ben je of je bent het niet? Mis! Creativiteit valt aan te leren en leidt tot dieper leren. Wat is creatief leren precies en hoe kun je het in jouw klas stimuleren? Bouw een klein beetje onzekerheid in, maar wel met structuur. En alleen met voldoende kennis kunnen leerlingen creatieve oplossingen bedenken.  

Alles op een rij over collegiaal leren
Leren van en met collega’s: volgens onderzoek is het zeer effectief. Maar eerst zijn er goede voorzieningen nodig. Stel als schoolleider uren en ruimte beschikbaar en verwacht niet te snel resultaat.  

Vaste rubrieken

Onderwijsonderzoek, wat heb je eraan?
Veel onderwijsonderzoek staat mijlenver af van de praktijk, stelt Hartger Wassink in overlegeen recente blogpost. Wat heb je nou echt aan al die rapporten als je voor de klas staat?

In Rondom het Binnenhof geven Roelof Bisschop, Tweede Kamerlid SGP, en Cees Glas, hoogleraar Methoden en technieken sociaalwetenschappelijk onderzoek aan Universiteit Twente, hun mening over vergelijkbaarheid van eindtoetsen

Drie vragen aan Sara Rezai
Sara Rezai onderzocht welke steun laagopgeleide immigranten hun kinderen bieden in het onderwijs.  

In de biotoop van Irene van der Spoel, een digitale didacticus.
De jonge docent en innovator Irene van der Spoel (21) is een ware ambassadeur van ICT in het onderwijs. ‘Digitale leermiddelen maken het onderwijs leuker. En bij een toffe digitale les verdwijnen ordeproblemen.’

Hoe jongens profiteren van meisjes
Jongens lezen beter op een school met veel meisjes. En voor meisjes is vroege selectie nadelig. Dat concludeert onderwijssocioloog Margriet van Hek op basis van PISA-scores van ruim 200 duizend jongeren uit verschillende landen.  

Bètakriebels bij olympiade
Begin december vond in Nijmegen de finale van de International Junior Science Olympiad plaats. Een mooi podium om jonge leerlingen met bètavakken te laten kennismaken. ‘Op onze school kiest nu bijna zestig procent een bètaprofiel.’  

En lees ook…

Maak eens nepnieuws met een Noorse klas
Met het digitale platformeTwinning eTwinning is het een fluitje van een cent om een internationaal project op te zetten. Op een seminar in Denemarken zochten Europese leraren eind vorig jaar samenwerking rond het thema fake nieuws.Lees meer over fake nieuws in 'Zo werkt fake nieuws'.   

Kansen voor kleuters
Steun aan het jonge kind staat in het regeerakkoord. Daar is alle reden toe, vindt pre-COOL-onderzoeker Annemiek Veen. Grote klassen, weinig personeel en minder geld maken het de kleutergroepen lastig. Maar ze ziet ook lichtpuntjes.

Boost voor het brein
Meertaligheid kan de executieve functies stimuleren. Turks-Nederlandse kinderen bijvoorbeeld scoren beter op werkgeheugentests.

OCW kijkt naar buiten
‘Als een leerling inlogt, plaatst Magister cookies die anderen mogelijk de toegang belemmeren. Dat kan een rol gespeeld hebben bij de problemen afgelopen zomer rond de levering van digitale schoolboeken door Van Dijk.’ Je steekt nog eens wat op, als je luistervinkt bij de Praktijkspiegels die OCW organiseert, brainstormbijeenkomsten waar ambtenaren met doorsnee-leraren in contact kunnen komen. Ze zijn een initiatief van de twaalf leraar-ambtenaren die OCW in dienst heeft, nieuwe combinatiefuncties om beleid en praktijk meer met elkaar te verbinden. Dat is nog niet zo makkelijk.

Zo handel je bij schoolverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim geeft vier routes om verzuimende leerlingen weer op het juiste spoor te zetten.

Alle zeilen bij voor passend onderwijs
Leerlingen met een negatieve werkhouding of gedragsproblemen: hoe ga je daarmee om? Intern begeleiders en leerkrachten in Tilburg menen dat ze voldoende ondersteuning kunnen geven, maar vinden het wel zwaar.  

Werkplaats onderwijsonderzoek
In de werkplaatsen onderwijsonderzoek, die in 2016 zijn gestart op initiatief van de PO-Raad en OCW, wordt gewerkt aan een structurele koppeling tussen onderzoek en onderwijsontwikkeling. Wat is er nodig voor succesvolle samenwerking?

Columns

Sjoerd Karsten neemt ons mee naar Apeldoorn en vertelt over kiesrecht voor iedereen

Sietske Waslander vertelt over de commercialisering van scholen

Paul Kirschner schrijft: Laptop: het nieuwe meeroken

Gert Biesta legt uit hoe dubbele waarheidsgeving werkt

In ‘terug en vooruit’ blikt juf Eline terug op afgelopen jaar en deelt ze haar goede voornemens voor 2018.

Onderzoek kort

Maak leraren vertrouwd met data
Leraren in opleiding zouden meer ervaring moeten opdoen met data, ook tijdens hun stage.

Kort & goed: datagebruik door leraren

Duim omhoog of omlaag
Wil je snel en makkelijk weten hoe je lessen overkomen op leerlingen? Met Impact! kunnen ze hun mening geven via hun smartphone of tablet.  

Hoe taal leidt tot uitsluiting
Leerlingen labelen als lastig of onhandelbaar is het begin van uitsluiting. Luister meer naar leerlingen en hun ouders, bepleit de Deense promovenda Gro Emmertsen Lund.  

Tijdsbesef kan beter
Historisch tijdsbesef kun je gericht ontwikkelen, ook bij jonge kinderen. Begin er dus eerder mee dan pas in groep 5. 

D Translate: significant

Dating: scholen voor onderzoek datagebruik in leesonderwijs

Jeugdmonitor
Het Centraal Bureau voor de Statistiek stelt jaarlijks de Landelijke Jeugdmonitor samen in opdracht van het ministerie van VWS. Enkele bevindingen uit 2017:

Boeken

als de sterren zingenJeugdboek van de maand is 'Als de sterren zingen'. Lees de recensie in De schatkamer van Dragt

In Iederwijs leeft voort recenseert Alfred Wald het boek 'De gelukkige school'. 

In Pleidooi voor conceptuele kennis recenseert Amber Walraven het boek 'Leren voor morgen' van Anje Ros e.a.

Doe mee en win:

Click here to revoke the Cookie consent