Geschiedenis
Bram Wanrooij: ‘Het gaat mij niet om het cijfer dat leerlingen halen, ik wil ze raken.’ Hoe doet hij dat?
De leerlingen van Loek Janssen slaan niet graag een les over. ‘Ze weten dat ze toch iets missen.’
Techniek
Docent metaaltechniek Wim van de Merwe: ‘Leerlingen moeten trots zijn op een vmbo-diploma.’
Bij Hans Smit is het gymlokaal omgebouwd tot technieklokaal: ‘Leerlingen maken een product, waarvoor ze verschillende materialen en technieken gebruiken. Ze mogen zelf kiezen en wij begeleiden hen erbij.’ In de eindpresentatie moeten alle facetten van het productieproces terugkomen.
Filosofie
Leraar filosofie Simon Verwer: ‘Filosofie gaat over abstracte begrippen als liefde, geluk, schoonheid. In de huidige methodes zijn de oefeningen vaak gericht op tekst verklaren, begripsanalyse en kennisoverdracht. Ik vind het belangrijk hoe mensen zich ontwikkelen.’
Maatschappijleer
Leraar Hans Teunissen: ‘Ik vind het geweldig als leerlingen mij op de gang aanschieten: meneer, meneer heeft u het journaal gezien?’
Economie
Ferry Haan was beleidsmedewerker en journalist en gaf economieles. ‘Werken met jonge mensen is geweldig.’ Lees ook de columns die hij tegenwoordig in Didactief schrijft.
Nederlands
Lerares Nederlands Caroline Wisse-Weldam. ‘Vmbo-leerlingen willen best lezen.’ Maar hoe dan?
Drama
René Koenegras geeft leerlingen van de Rebound spelenderwijs sociale vaardigheden mee. ‘Lachen schept een intieme band.’
Conciërge
Will Kengen is officieel conciërge maar voelt zich vooral de vertrouwensman van de leerlingen. ‘Elke ochtend begroet ik iedereen met een big smile.’
Biologie
Jos Maessen blijft aan zichzelf werken: ‘Wat ik gisteren heb geleerd, breng ik vandaag in praktijk.’
Michiel Dam onderzoekt hoe collega’s staan tegenover het concept-contextonderwijs. ‘Je moet uitkijken dat je je tijdens het lesgeven niet te veel laat beïnvloeden door je onderzoek.’
Aardrijkskunde
Wouter Schenke onderzoekt met collega’s het effect van innovatie op zijn school: doen leerlingen inderdaad de gewenste vakoverstijgende vaardigheden op?
Teunis Bloothoofd is altijd op zoek naar afwisselende en activerende werkvormen voor zijn vak. ‘Als je de stof beheerst, kun je ermee spelen.’
Wiskunde
Wiskundedocent Swier Garst begrijpt zijn leerlingen beter door zijn onderzoek: ‘Soms loop je het risico om te verzuren als je leerlingen de stof maar niet onder de knie krijgen. “Snappen ze het nou nog niet?” denk je dan. Maar in het onderzoek ervaar je zelf hoeveel energie het kan kosten.’
Wiskundeleraar Adem Caliskan: ‘Leuker kunnen we het wel maken.’ Met puzzels bijvoorbeeld.
Professionalisering
Senaida Bron-Sambo werkt met plezier in het vmbo en volgt geregeld cursussen: ‘Ik moet ervoor oppassen dat ik niet te hard van stapel loop.’
Mentoraat
Anke van den Tempel onderzoekt hoe mentoren hun werk ervaren. ‘Ik had voorheen geen weet van de goede ervaringen van collega’s. Nu kijk ik op mentorweb.'
Onderzoek
Frits Pals stelt dat kinderen beter leren als ze de stof kunnen verwerken in tekeningen. Om dit te bewijzen deed hij tests onder 300 leerlingen.
Geschiedenisleraar Jasper Janssen wil de effecten van modularisering van het onderwijs onderzoeken. ‘Onderzoek is een goede manier om onderwijsveranderingen te onderzoeken die vaak als opgelegd worden ervaren.’
Saskia van der Jagt leert leerlingen hoe ze goed onderzoek kunnen doen. ‘We beginnen met: wat is een goed onderzoek? Wat is een eerlijke test, hoe kun je gegevens genereren en wat is nauwkeurig meten?’
Kunst
Arjen Boswijk dicht met kinderen in de klas en geeft workshops aan pabo-studenten en schoolteams. ‘Waar ik de poëzie kan uitdragen, zal ik dat zeker niet nalaten.’
Liesbeth van Helmond laat de kinderen het liefst kijken naar haar creaties. ‘Ik leer hen zien hoe het is gemaakt en wil hen er zo op attenderen dat iets kunst kan zijn. Je kunt het mooi vinden, je mag ernaar kijken en het misschien ook aanraken.’
Marie-José van Groenendael kreeg na een lastig jaar een hele moeilijke groep. Ze dacht dat meedoen aan de Heartdance de klas hechter kon maken. ‘Het werkte supergoed. Ik heb een dans met de kinderen gemaakt, we hebben opgetreden en zelfs de finale gehaald. Het werd steeds leuker natuurlijk en mijn klas werd een stuk gezelliger.’
Sport
Vakleerkracht Stephan van Aalderen: ‘Om leerlingen te boeien, moet je van ze houden.’
Professionele ontwikkeling
André Gussinklo: ‘Plezier is opbrengst.’ Maar hoe doe je dat?
Lotte Hidding: ‘We willen resultaten van recent onderzoek gelijk toepassen in de klas.’ Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?
Juscha Sprinkhuizen voelt zich aangetrokken door de combinatie praktijk en onderzoek. Ze doet de master onderwijskunde: ‘De studie geeft me de helikopterview die ik nodig heb in de praktijk.’
Marij Persons onderzoekt de veranderende rol van leraren binnen het nieuwe leren. ‘Ze durven niet los te laten.’ En passant leert ze kritisch te kijken naar haar eigen durf op dit vlak.
Klassenmanagement
Groepsleerkracht Saskia de Groot: ‘Ik vind het een feest om voor de klas te staan.’
Meertaligheid
Willem Riemersma geeft meertalig les en wil zijn leerlingen een positieve houding ten opzichte van verscheidenheid meegeven: ‘De meeste landen in Europa kennen meerdere talen. Eigenlijk is meertaligheid regel en één taal uitzondering.’
SBO slechthorendheid
Voor Kika Meereboer is empowerment van doven haar belangrijkste drijfveer, ook internationaal.
ICT
Leerkracht en ict-coördinator Paul Koning ontwikkelde digitaal lesmateriaal bij een educatieve uitgeverij maar staat nu weer voor de klas. ‘Ik wil zien voor wie ik het doe.’
Directie
Redouan Boudil zegde zijn baan in het bedrijfsleven op om directeur te worden van drie islamitische basisscholen. ‘Ik vind dit werk gewoon ongelooflijk belangrijk.’
Intern begeleider
'Als ik op school kom, is het altijd weer een verrassing wat er gaat gebeuren', vertelt Marije Leeflang, werkzaam op de Fatima-school, een kleine rooms-katholieke basisschool in het Noord-Brabantse De Heen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven