November
Murielle Voorhout geeft les aan kinderen in het ziekenhuis: ‘We laten ze ervaren wat ze kunnen, ondanks dat ze ziek zijn.’ Samen met haar collega’s wil Voorhout leerlingen een moment geven van ‘niet-ziek zijn’. ‘Ik hoorde een leerling ooit tegen een collega zeggen: “Ik ben nog lang niet dood, hoor.” Dat was voor mij een enorme eyeopener.’
Oktober
Yasin Yaylali probeert met zijn vlogs een positief beeld te geven van het leraarschap, het schoolleven en de impact die school kan hebben op jongeren. Yaylali: ‘In het onderwijs kan je het leven van mensen veranderen, door hen vooruit te helpen in hun leerproces. Dat maakt me gelukkig.’
September
Denise Stok leert haar leerlingen zelfstandig werken en samenwerken in een vertrouwde sfeer, waarin ze tot bloei kunnen komen. Leerlingen kunnen hun verhalen aan haar kwijt: ‘Ze vertellen over vriendschappen, ruzies, problemen thuis en verliefdheden. Door te luisteren, bouw ik een band op. Het is dankbaar werk om ze sociaal sterker te zien worden.’
Juni
In zijn lessen haakt Twan Robben in op onderwerpen die zijn leerlingen aanspreken en laat hen hierover documentaires maken. ‘In de documentaires laten leerlingen sneller zien hoe ze in het leven staan en dat ze geleerd hebben hoe de wereld in elkaar zit. Daar draait het óók om in onze lessen Nederlands.’
Mei
José Kenter-Spijk geeft les aan vluchtelingenkinderen: ‘Pas als kinderen zich veilig voelen, komen ze tot leren.’
April
Frank van Schaik is leraar Nederlands en lid van Extinction Rebellion. Met wisselend succes probeert hij milieubewustzijn in zijn lessen over te dragen.
Maart
Faalangst deed Santy Hulst besluiten te stoppen als profvoetballer. Hij besefte hoe belangrijk het is om kinderen zelfvertrouwen aan te leren en koos daarom voor het onderwijs.
Januari/februari
‘In het begin vinden ze het moeilijk, maar als ze het doorhebben, worden ze enthousiast.’ Voor Renee Witsenburg, informaticaleraar aan OSG West-Friesland in Hoorn, is dit de essentie van lesgeven.
December
Zelfstandig opdrachten tot een goed einde brengen, daar draait het om in de lessen van Mario van Wetten. ‘Leerlingen moeten het zelf doen. Het maakt me niet uit hoe, the sky is the limit.’
November
Kinderen die niet meekomen zien opbloeien, schenkt haar grote vreugd. Daarom voelt Diny Klein-Korpershoek zich op haar plek in de klusklas op de School met de Bijbel in Nieuw Beijerland.
Mandy is ‘de moeder’ van acht jongeren, als onderwijsmentor van de mbo-groep op de langverblijf-afdeling van Rijks Justitiële Jeugdinrichting De Hunnerberg in Nijmegen. ‘Na de zomervakantie ben ik oprecht blij hen weer te zien.’
Deze artikelen verschenen in de rubriek In de biotoop van.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven