Dossier

In de biotoop van

Tekst Van de redactie
Gepubliceerd op 06-02-2024 Gewijzigd op 14-06-2024
Elke maand verkent Didactief de biotoop van steeds een andere leraar. In dit dossier verzamelen we deze ervaringen.

 

2024        

Mei/juni:

Het ontbreekt Dilek Tekin niet aan leservaring. Ze stond in Turkije 20 jaar voor de klas als docent wiskunde tot ze zo’n vier jaar geleden om politieke redenen moest vluchten. De fijne kneepjes van de Nederlandse praktijk leerde Tekin in het bijscholingstraject Docent Vluchteling voor de Klas op de Hogeschool Utrecht. Een voorbeeld zijn, een rolmodel, dat is eigenlijk waarom ze het onderwijs inging. ‘Juist hier, op de middelbare school, kan ik een voorbeeld zijn voor andere meisjes. Ik kan tegen ze zeggen: kijk naar mij, jullie kunnen ook een goede opleiding volgen als je je best doet.’

 

Maart

Al 28 jaar zet ze alles op alles om haar leerlingen optimale kansen te geven. Haar recept? De juiste balans tussen basisvaardigheden en talentontwikkeling. ‘Gisteren in de supermarkt had ik geen pinpas bij me, maar moest ik mijn boodschappen contant betalen. Kijk eens wat ik aan de caissière gaf.’ Rekenspecialist Gerda Akkerman (48) klikt op het digibord, waarop munten en briefjes verschijnen. ‘Hoeveel heb ik betaald?’

 

Januari/februari:

Schipper Niek Boermans begeleidt studenten die leren voor schipper of kapitein. ‘Dat houdt in dat ik de toko run. Ik ga in het weekend wel naar huis, maar de studenten zijn twee weken lang aan boord en dan weer twee weken vrij.’ Best intensief, zo’n lange tijd met elkaar? Boermans: ‘Je bent inderdaad één grote familie aan boord. Dat kan lastig en mooi tegelijk zijn. Je praat noodgedwongen met elkaar over persoonlijke dingen, maar hebt daardoor ook wat voor elkaar over.’

 

                                                2023

December

Jasper Duijnisveld leidt een nieuwe generatie militairen op aan ROC Twente. ‘Als aankomend leraar heb ik veel geleerd van mijn collega Mark. Hij hield de aandacht erbij met zijn natuurlijke overwicht en humor; met grapjes tussendoor legde hij bijvoorbeeld uit hoe je je linkervoet moest neerzetten bij een schietoefening. Die combinatie van dollen en serieus aan de bak gaan, heb ik van hem overgenomen. Dat maakt de lessen luchtiger, de stof blijft zo beter hangen.’

 

 

 

November

Murielle Voorhout geeft les aan kinderen in het ziekenhuis: ‘We laten ze ervaren wat ze kunnen, ondanks dat ze ziek zijn.’ Samen met haar collega’s wil Voorhout leerlingen een moment geven van ‘niet-ziek zijn’. ‘Ik hoorde een leerling ooit tegen een collega zeggen: “Ik ben nog lang niet dood, hoor.” Dat was voor mij een enorme eyeopener.’

 

 

 

Oktober

Yasin Yaylali probeert met zijn vlogs een positief beeld te geven van het leraarschap, het schoolleven en de impact die school kan hebben op jongeren. Yaylali: ‘In het onderwijs kan je het leven van mensen veranderen, door hen vooruit te helpen in hun leerproces. Dat maakt me gelukkig.’

 

 

 

September

Denise Stok leert haar leerlingen zelfstandig werken en samenwerken in een vertrouwde sfeer, waarin ze tot bloei kunnen komen. Leerlingen kunnen hun verhalen aan haar kwijt: ‘Ze vertellen over vriendschappen, ruzies, problemen thuis en verliefdheden. Door te luisteren, bouw ik een band op. Het is dankbaar werk om ze sociaal sterker te zien worden.’

 

 

 

Juni

In zijn lessen haakt Twan Robben in op onderwerpen die zijn leerlingen aanspreken en laat hen hierover documentaires maken. ‘In de documentaires laten leerlingen sneller zien hoe ze in het leven staan en dat ze geleerd hebben hoe de wereld in elkaar zit. Daar draait het óók om in onze lessen Nederlands.’

 

 

 

 

Mei

José Kenter-Spijk geeft les aan vluchtelingenkinderen: ‘Pas als kinderen zich veilig voelen, komen ze tot leren.’

 

 

 

April

Frank van Schaik is leraar Nederlands en lid van Extinction Rebellion. Met wisselend succes probeert hij milieubewustzijn in zijn lessen over te dragen.

 

 

 

Maart

Faalangst deed Santy Hulst besluiten te stoppen als profvoetballer. Hij besefte hoe belangrijk het is om kinderen zelfvertrouwen aan te leren en koos daarom voor het onderwijs.

 

 

 

Januari/februari

‘In het begin vinden ze het moeilijk, maar als ze het doorhebben, worden ze enthousiast.’ Voor Renee Witsenburg, informaticaleraar aan OSG West-Friesland in Hoorn, is dit de essentie van lesgeven.

 

 

 

                                                            2022

 

December

Zelfstandig opdrachten tot een goed einde brengen, daar draait het om in de lessen van Mario van Wetten. ‘Leerlingen moeten het zelf doen. Het maakt me niet uit hoe, the sky is the limit.’

 

 

 

November

Kinderen die niet meekomen zien opbloeien, schenkt haar grote vreugd. Daarom voelt Diny Klein-Korpershoek zich op haar plek in de klusklas op de School met de Bijbel in Nieuw Beijerland.

 

 

 

 

September

Mandy is ‘de moeder’ van acht jongeren, als onderwijsmentor van de mbo-groep op de langverblijf-afdeling van Rijks Justitiële Jeugdinrichting De Hunnerberg in Nijmegen. ‘Na de zomervakantie ben ik oprecht blij hen weer te zien.’

 

Deze artikelen verschenen in de rubriek In de biotoop van.

Click here to revoke the Cookie consent