Dit onderzoek werd uitgevoerd door de KU Leuven onder zevenhonderd Vlaamse gezinnen met kleuters, maar in dit geval zullen deze weinig verschillen van hun Nederlandse leeftijdsgenootjes. Bijvoorbeeld dat 80% van de kinderen tussen de 2 en de 6 jaar met een tablet speelt. Vier op de tien beginnen daar al voor hun derde verjaardag mee.
Wat doen ze ermee? Vooral educatieve spelletjes (65%), filmpjes kijken op YouTube (51%) en plaatjes kleuren (48%). Slechts 29% van de kinderen gebruikt de tablet om een digitaal boek te lezen of te bekijken. Niet omdat ze niet van boeken houden, want vrijwel allemaal (97%) pakken ze regelmatig een papieren boekje.
Ouders spelen een belangrijke rol bij het lezen. De eerste kennismaking met papieren boeken krijgen kinderen gemiddeld als ze een half jaar oud zijn, voor digitale boeken is dat 2,1 jaar. Het gros van de ouders (97%) leest voor uit een papieren boek, slechts 19% (ook) uiteen digitaal boek. Driekwart van de kinderen die beide kennen, geeft de voorkeur aan papier. Ouders zien digitale media wel als concurrent voor ‘gewoon (buiten)spelen’, maar nauwelijks voor het lezen van papieren boeken.
Als kinderen ouder worden, zo blijkt uit eerder tijdsbestedingsonderzoek, verdringen computers en games wel degelijk de tijd die kinderen aan lezen besteden. Dan wordt juist het digitale boek benut als middel om ze weer voor het lezen te enthousiasmeren. / BR
Jan Van Coillie & Mariet Raedts, Digikleuter ook boekenwurm? Onderzoek naar digitaal mediagebruik van Vlaamse kleuters en de relatie met voorlezen in het gezin. KU Leuven, 2016 (i.s.m. Mediawijs, imec en Iedereen Leest).
Dit artikel verscheen in Didactief, maart 2017.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven