Online bekijken

Didactief, juni 2017

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 14-06-2017 Gewijzigd op 25-07-2017
Beeld Shutterstock
In ons juninummer zetten we onderwijsmythen op een rij, lees je over identiteitsvorming, social media in de les en nog veel meer!

Must read

Alternatieve feiten in papegaaide klas
De wetenschap zegt A, maar ik zeg lekker toch B. Trump is er groot mee geworden, maar ook in de klas floreren de alternatieve feiten en praten we lariekoek na. Absolute winnaar: de mythe over  leerstijlen, zo blijkt uit onderzoek van Jelle Jolles en een enquête van Didactief onder leraren en lerarenopleiders. Hoog tijd om de papegaai de mond te snoeren.

Elke dag een tipje van de sluier
Hoe help je jongeren uit te zoeken wie ze willen zijn? Hun identiteit ontwikkelen ze elke dag. Let daarom op de boodschap die je ze (onbewust) in de les meegeeft.

Wie is je vader, wie is je moeder?
Leg schoolprestaties en sociaal functioneren naast de etnische achtergrond van de ouders, en je ziet dat leerlingen van etnisch gemengde herkomst sterk van elkaar verschillen. Beschouw ze dus niet zomaar als één groep.

Modern vakmanschap
Vakspecialisten houden de beste baankansen en aantrekkelijk werk, in tegenstelling tot wat sommigen voorspellen. Maar voor de toekomst moeten ze vakoverstijgende vaardigheden leren en autonoom leren handelen. Wat betekent dat voor het mbo?

Sociale media: stoorzender of wondermiddel?
Gemotiveerde leerlingen, hogere cijfers: sociale media kunnen helpen om dat te bereiken. Al is dat niet vanzelfsprekend, zo blijkt uit tien jaar onderzoek. Hoe gebruik je ze slim in de klas?

kleuter tekentAlles op een rij over… Onderwijs aan kleuters
Hoe geef je goed kleuteronderwijs? Advies van onderzoekers over een doorlopende leerlijn, taalontwikkeling en interactiemomenten.

Onderzoek kort in het teken van de Onderwijs Research Dagen 2017
- ‘Schrijven leer je niet uit een schoolboek’
- Kijk voorbij hoogopgeleide ouder
- Armoede maakt verschil
- Extra instructie én motivatie
- Verdraagzame leerling pest minder
- Kort en goed: Blended learning

 

En lees ook….

Predikant voor de troepen
Van de preekstoel naar de lerarenkamer: Bert Kozijn begon als predikant en is nu rector van het Hermann Wesselink College (HWC) in Amstelveen. Zijn er overeenkomsten tussen deze banen? En is het toeval dat twee van zijn docenten de NRO-praktijkprijs 2016 wonnen? Een gesprek over onderwijsonderzoek en de weerbarstige praktijk.

Echt iets voor meisjes
Vraag een kleuter om een huizenbouwer te tekenen, en het wordt een man. Bied ze rolmodellen aan die stereotypen over techniek doorbreken.

Passend onderwijs: niet voor alle oogappeltjes
Passend onderwijs betekent maatwerk, maar het onderwijs is een collectieve activiteit. Er zit een grens aan individuele ondersteuning.

tabletEerst denken, dan doen: op weg naar duurzame ICT
Wat wil je met ICT in het onderwijs bereiken? Jezelf die vraag stellen helpt om ICT beter in te zetten en te blijven gebruiken. Vernieuwingsscholen boeken de grootste winst.

Vaste rubrieken

Opinie: Het zwarte gat van de lumpsum
Waar zijn de vele extra miljoenen in het onderwijs gebleven? De afgelopen twintig jaar zijn er geen extra docenten aangesteld, werden de klassen groter en daalden de salarissen. Moet de lumpsum op de schop?

In Rondom het binnenhof geven Bente Becker, Tweede Kamerlid voor de VVD, en Peter Althuizen, docent en voorzitter van Leraren in Actie, hun mening over het lerarensalaris.

In praktijknieuws lees je over Freerunning na schooltijd en Beloning voor het beste profielwerkstuk

Drie vragen aan Frank Cörvers, hoogleraar aan de ROA, over onderzoek naar status en imago van de leraar.

Onderzoekende student Jori Videc vertelt over zijn fictieve oorlogsverhalen.

In de Biotoop vertelt leraar Ralph Crützen over zijn Makerklas.

Onderzoek in zes stappen
In een tijd waarin we overspoeld worden met informatie zijn goed ontwikkelde onderzoeksvaardigheden meer dan ooit van belang. De website Onderzoek in zes stappen geeft leerlingen en docenten concrete handvatten.

‘We hadden elke dag een uur extra les’
Jigal Markuszower (1974) zat van 1980 tot 1986 op de joodse basisschool Rosj Pina in Amsterdam. Hij herinnert zich vooral een heel hechte klas.

Didactief Dating: onderzoekers op zoek naar onderwijsprofessionals voor een onderzoek naar de invloed van kunsteducatie op denk- en handelingsvaardigheden van leerlingen

Didactief Translate: Self-efficacy

 

Columns

Sjoerd Karsten over de selectie voor het vo

Sietske Waslander over structuren en systemen

Paul Kirschner geeft ons feiten over mythen

Frank Jongbloed droomde weg bij een onderwijscongres

 

Boeken

Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context‘Moordspel’ van Cis Meijer is jeugdboek van de maandag

Fadie Hanna recenseert ‘Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context'. Doe mee en win een exemplaar van dit boek!

Alfred Wald recenseert ‘Vijven en Zessen’

 

Click here to revoke the Cookie consent