Onderzoek

Kort en goed: Blended Learning

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 16-06-2017 Gewijzigd op 15-11-2018
Kunnen virtuele stages helpen om zorgen en spanning bij leraren in opleiding (lio’s) over lesgeven weg te nemen?  

De bevindingen

Eerst veilig virtueel oefenen en dan pas echt voor de klas: het kan een manier zijn om studenten aan een lerarenopleiding binnenboord te houden. Veel lio’s maken zich namelijk zorgen of ze wel kunnen omgaan met een drukke klas of onverwachte situaties, en voor sommigen is dat zelfs een reden om te stoppen met hun opleiding. Uit twee proefsessies met 43 lio’s bleek dat virtuele stages de spanning bij lio’s significant verminderen. Ze zijn vooral nuttig voor lio’s zonder leservaring. Door de virtuele stage krijgen ze een beter beeld van de onderwijspraktijk en voelen ze zich daar beter op voorbereid.

Tips voor lerarenopleiders

Zorg voor een gebruiksvriendelijk, bij voorkeur Nederlandstalig, oefensysteem. In de eerste sessie bleek een Engelstalig systeem een barrière voor studenten. Om de beleving van de virtuele stage zo authentiek mogelijk te maken is het belangrijk dat studenten kunnen meedenken en beslissingen kunnen nemen. Zorg ervoor dat ze met elkaar kunnen discussiëren over wat ze zien. Geef gerichte (kijk)opdrachten: laat ze bijvoorbeeld verbaal en non-verbaal gedrag observeren om te ontdekken hoe docenten een positieve relatie met leerlingen creëren.

 

Blended Learning and New Ways to Supervise Education. Onderzoek dat Hanneke Theelen, Myrthe Willems, Rianne Conijn, Antoine van den Beemt en Perry den Brok (Eindhoven School of Education/TU Eindhoven) presenteren tijdens de ORD 2017. Zie ook bit.ly/virtinternship, en lees een uitgebreider artikel over dit onderzoek op didactiefonline.nl.

Dit artikel verscheen in de rubriek rubriek 'Kort en goed' in Didactief, juni 2017

 

Click here to revoke the Cookie consent