Online bekijken

Didactief, september 2018

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 04-09-2018 Gewijzigd op 06-09-2018
Het nieuwe schooljaar is weer van start! Om het jaar goed te beginnen hebben we weer een bomvol nummer, met onder andere onderwerpen als ICT en burgerschapsonderwijs én een nieuwe columnist. 

Ten eerste... 

Schrijft hoofdredacteur Monique Marreveld over het nut van geschiedenis en reflectie: "Examendrama en opheffing Onderwijscoöperatie roepen vragen op". 

Must read!

Vriend of vijand?

Ontwikkelaars moeten beter luisteren naar wat leraren nodig hebben, vindt onderzoeker Carla Aerts: pas dan zal onderwijstechnologie landen in de klas. Maar lerarenopleidingen kunnen er ook meer mee doen. En wordt het niet tijd voor een etiket op ICT-producten, zoals bij voedingsmiddelen?

Maand van de geschiedenis

Burgerschap: puntjes op de i
Burgerschap hangt nauw samen met democratie. Hoe kunnen we dit in een multiculturele samenleving beter vormgeven? Gert Biesta komt met prikkelende observaties.

Leren kijken met ogen van toen
Ontdek gisteren, begrijp vandaag: dit motto van de aankomende Maand van de Geschiedenis klinkt makkelijker dan het is. Hoe kun je leerlingen historisch redeneren bijbrengen? Vakdidactische onderzoeken wijzen de weg. In de online versie vind je tevens nog vier extra geschiedenisstukken bij dit artikel.  

Twee kogels in Sarajevo
Leerlingen vinden historisch redeneren moeilijk. Met expliciete instructie kun je hen daarbij helpen. 

Het interview met Simone Doolaard

Zij ruilde vier van haar vijf dagen als onderzoeker in voor een baan als manager bij een schoolbestuur. Daar richt ze zich op onderwijskwaliteit en passend onderwijs. Een gesprek over hypes, feiten en de consistentie van onderwijsonderzoek. 

Kleine islam, (te) grote zorgen

Leerlingen die traktaties haram noemen of de hand van de lerares niet willen schudden: als leraar kun je het moeilijk hebben met zulke botsingen. Een gesprek vanuit een gezamenlijke zorg brengt jullie dichter bij elkaar. 

In de biotoop van Gijs de Groot

Gijs de Groot wil door zijn klas niet herinnerd worden als een ‘leuke meester’, maar als een ‘leraar die leerlingen zelf heeft leren nadenken’. 

Krimp: de ene bestuurder is de andere niet

Het aantal leerlingen in het po is sinds 2010 met 8% gedaald. Bestuurders komen voor dilemma’s te staan: scholen opheffen of laten fuseren? 34 bestuurders kregen twee fictieve situaties voorgelegd en gaven advies. Daarin bleken ze nogal te verschillen. 

Alles op een rij over… burgerschap (vo)

Burgerschapsonderwijs begint met een gezamenlijke visie: wat vinden jullie belangrijk? Laat collega’s met een goed idee je team inspireren. En verbind schoolactiviteiten aan het curriculum. 

 

Lees ook…

Opinie: doorstroomrecht: een wassen neus?

Een nieuw wetsvoorstel geeft vmbo’ers het recht door te stromen naar de havo. Maar, zegt de Onderwijsraad in een recent advies, dan moeten de programma’s wel beter op elkaar aansluiten. Heeft de raad gelijk? 

Rondom het binnenhof

Elke maand gaan onderwijskenners, politici en bestuurders in gesprek over een brandende kwestie. Deze maand: onderwijs- en jeugdbeleid. Paul Dirkse, wethouder Onderwijs, gemeente Leiden: “Als mensen elkaar ontmoeten, ontstaan er mooie, nieuwe ideeën. Dat geldt ook voor onderwijsprofessionals.”

Frans Laarakker, voorzitter college van bestuur GelderVeste, een onderwijsnetwerk van achttien scholen in de Achterhoek, reageert hierop: “Dirkse heeft Onderwijs en Jeugd in zijn portefeuille: een mooie combi, waar hij volgens mij slim gebruik van maakt én die eigenlijk ook in politiek-bestuurlijk Den Haag vanzelfsprekend zou moeten zijn.” 

3 vragen aan Margriet Heim

We vragen haar naar passend onderwijs en de wenselijkheid van een landelijke norm voor basisondersteuning.

Onderzoekende student: bewustere keuzes voor rekenen

Hoe maak je van je rekenteam een professionele leergemeenschap? Die vraag stelde Tanja van Aarle (38) centraal in haar onderzoek voor de master Educational Needs bij Fontys OSO aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Jan Kaldeway bespreekt leerstijlen

Kanttekeningen bij ‘leerstijlen’ zijn terecht. Als leerlingen geremd worden door hun leervoorkeur, help ze dan om die uit te breiden met andere strategieën.

De fijne kneepjes van vaktaal

Leerlingen raken geregeld verstrikt in vaktaal. Hoe kun je ze daarmee helpen? Een nieuw project biedt concrete handvatten.

Een jaar lang op de Alan Turingschool

Fotograaf Martijn van de Griendt maakte weer een prachtige foto voor in het blad. Online lees je zijn verhaal bij de foto. 

 

 

Columns

Sjoerd Karsten vertelt over het verzet tegen de verwijdering van Joodse leerlingen tijdens de Duitse bezetting. 

Sietske Waslander bespreekt de kleutertoets: nooit beleid geworden, toch recentelijk afgeschaft. 

Ferry Haan, onze nieuwe columnist, is gepromoveerd. Maar wat nu?  

Paul Kirschner gaat in op een belangrijke vraag: wat maakt een topleraar?

 

Onderzoek kort

Passend voor leerling én school

Een Q&A met Inge Zweers. Zij volgde zestig leerlingen met gedragsproblemen, om erachter te komen of zij beter af zijn in het regulier of het speciaal onderwijs.

Beter onderzoekend leren

W&T-lessen worden effectiever als je leerlingen expliciet instructie geeft over experimenten en hun redeneren stimuleert.

Hoe motiveer je begaafde leerlingen?

Begaafde leerlingen vinden school vaak saai. Wat kun je doen om ze te motiveren?

Wat kan een ISK-leerling aan?

Een verlengde intake met formatieve evaluatie geeft beter zicht op een passend niveau voor nieuwkomers in internationale schakelklassen. 

Proefstuderen

Motivatieformulieren blijken geen goed selectiemiddel voor aankomende studenten: ze geven de gewenste antwoorden in plaats van de waarheid. Proefstuderen werkt beter.

Samen tekenen

Een nieuwe test geeft inzicht in een van de belangrijkste kenmerken van autisme: beperkte wederkerigheid.

Ongelijkheid

Dit jaar zijn voor het eerst de regionale verschillen opgenomen in de Human Development Index van de Verenigde Naties.
 

Kort & goed: Inclusief onderwijs

Wat zijn de kenmerken van inclusief onderwijs op vo-scholen en in hoeverre beïnvloeden deze kenmerken de schoolloopbanen van leerlingen?

De toekomst van de school

Door de obsessie met opbrengsten, personalisering en efficiëntie lijkt het in de school alleen nog maar om leren te gaan. Maar de toekomst van de school ligt ergens anders. 

D-translate: correlatie

In D-translate wordt deze maand uitgelegd wat het begrip correlatie inhoudt.

D-dating: landelijke peiling exacte vakken

Deze maand in D-dating: een oproep van de Universiteit Twente en het Kohnstamm Instituut aan scholen om mee te doen aan de landelijke peiling exacte vakken.

 

Boeken

Ontroerende verrijkingsstof

Bea Ros recenseert het jeugdboek ‘Een indiaan als jij en ik’: "Elk vluchtelingkind gun je een vriend als Boaz."

Gelijke kansen op gekleurde school

Arjan Moree las het boek ‘Help, onze school is gekleurd!’ en was zeer positief: "De auteurs zetten kwesties als identiteit en groepsvorming helder uiteen en geven handige tips."

De rollen van de leraar

De zes rollen van de leraar’: Lijvige herziening, met meer diepgang en een extra rol. 

 

Winacties

Didactief mag van Een indiaan als jij en ik, De zes rollen van de leraar en Help, onze school is gekleurd! elk drie exemplaren weggeven. Wil je kans maken? Vul hier het formulier in.

 

Ten slotte...

Geven we in D to go tips over onder andere een handige ICT-website, de MuseumJeugdUniversiteit en succesvolle educatieve rekenvideo’s.

 

Click here to revoke the Cookie consent