Universiteiten worden afgerekend op prestaties van studenten: hoe meer diploma’s ze uitreiken, hoe meer geld ze krijgen. Het is voor hen dus zaak jongeren te selecteren die snel en succesvol studeren. Steeds vaker laten universiteiten aankomende eerstejaars daarom een motivatieformulier invullen. Maar daar kunnen ze net zo goed mee stoppen, want het is volgens Gronings onderzoek een weinig betrouwbare methode. De jongeren geven vooral sociaal wenselijke antwoorden. Proefstuderen (meelopen en een toets maken) werkt beter: universiteiten zien welk vlees ze in de kuip hebben en scholieren ontdekken of de studie bij hen past. Ook scholieren vinden dit een beter selectiemiddel dan loten of kijken naar vo-cijfers.
Susan Niessen, New Rules, New Tools: Predicting Academic Achievement in College Admissions. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen, 2018.
Dit artikel verscheen in de rubriek onderzoek kort in Didactief, september 2018.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven