Interview

Drie vragen aan Margriet Heim

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 04-09-2018 Gewijzigd op 28-02-2019
Margriet Heim doet onderzoek naar basisondersteuning in po en vo. We vragen haar naar passend onderwijs en de wenselijkheid van een landelijke norm voor basisondersteuning.

De Tweede Kamer riep deze zomer dat passend onderwijs mislukt is en dat er een landelijke norm moet komen voor basisondersteuning. Is dat een goed idee?
‘Uit ons onderzoek blijkt dat ouders helemaal geen behoefte hebben aan zo’n landelijke norm. Het interesseert ze niet wat basis- en extra ondersteuning is. Zij willen gewoon dat hun kind voldoende geholpen wordt. Het grootste probleem is dat zij nu vaak niet weten wat ze kunnen verwachten en dat leerkrachten niet weten waaraan ze moeten voldoen.’

Is een landelijke norm überhaupt wenselijk bij decentralisaties als passend onderwijs?
‘Decentralisatie betekent nu eenmaal dat er regionale verschillen ontstaan, dus accepteer dat. Een landelijke norm voor basisondersteuning kan ook niet, door de complexe problematiek. Hoe zou je willen vastleggen wat alle scholen moeten doen als ze autistische leerlingen in de klas krijgen? De ernst van de problematiek verschilt per leerling, en daarmee de ondersteuningsbehoefte. Bovendien zijn er te veel factoren die deze behoefte beïnvloeden, zoals het aantal leerlingen in de klas, de vaardigheden van de leerkracht en de schoolpopulatie.’

Wat is uw advies aan de politiek en scholen?
‘Ik vind het teleurstellend hoe de politiek haar oren laat hangen naar ouders die met hun individuele geval aankloppen bij Tweede Kamerleden. Politici lijken iedere casus te beschouwen als “de waarheid” en zien nauwelijks dat passend onderwijs in 80% van de gevallen wél goed gaat. Dat wordt weinig erkend: de resultaten uit onderzoek spelen een minimale rol in de discussie. Heb geduld, we hebben tot 2020 om passend onderwijs te implementeren. Laat de samenwerkingsverbanden het zelf uitvogelen en verbeter de communicatie. Minister Slob heeft gelukkig terughoudend gereageerd. Zijn belangrijkste aanbeveling – dat scholen hun schoolondersteuningsprofielen jaarlijks in plaats van eens in de vier jaar verversen – is een goede poging om een levend handvat te maken. Voorkom een papieren werkelijkheid en bespreek het op school jaarlijks met je team: waar staan we nu en wat moet er nog gebeuren?’


Margriet Heim e.a., Basisondersteuning in passend onderwijs. Verschillen tussen scholen en samenwerkingsverbanden en de (on)wenselijkheid van een landelijke norm voor basisondersteuning. Kohnstamm Instituut/Oberon, 2018. Onderdeel van Evaluatie Passend Onderwijs (NRO-projectnummer: 405-15-750).

Dit artikel verscheen in Didactief, september 2018.

Lees meer over passend onderwijs in het dossier op didactiefonline.nl.

 

Click here to revoke the Cookie consent