Docent Nils Garema: ‘Deze leerlingen zijn intelligent, maar leren liever op een praktische manier.’
Voorwoord door Astrid Berendsen, voorzitter van het College van Bestuur van Onderwijsgroep Noord.
Tijdens een ochtend onderzoeken en ondernemen (O&O) op het Groene Lyceum van Lentiz Dalton in Naaldwijk halen leerlingen alles uit de kast.
Elise, Koen, Dennis en Jorien hadden alle vier havoadvies, maar kozen toch
voor het Groene Lyceum. En hebben tot op heden geen seconde spijt.
Waar vindt u die Groene Lycea en wat is hun uitstroom?
Freddy van Dijken is aansluitcoördinator voortgezet onderwijs - hoger onderwijs
en mbo-hbo aan Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp. Hij komt veel bij Groene Lycea over de vloer. Agnes Meijer is projectleider mbo hbo in Noord-Nederland en was betrokken bij de curriculumontwikkelfase van Het Groene Lyceum.
Wat moet je in huis hebben als docent van het Groene Lyceum? Drie docenten leggen het uit.
Het Groene Lyceum illustreert dat je met doorlopende leerlijnen betere onderwijskansen aan leerlingen kunt bieden, zegt Harm Biemans op basis van zijn onderzoek naar dit geïntegreerde vmbo/mbo-programma.
Stage lopen op een (paarden)camping, ’s morgens om zeven uur de koeien melken, onderzoek doen naar bestrijdingsmiddelen: drie leerlingen van Groene Lycea vertellen enthousiast over hun stagetijd.
Het Groene Lyceum bereidt goed voor op het hbo, zeggen twee oud-leerlingen. Wat waren de mee- én tegenvallers en wat doen ze nu?
Download hier de gehele special in pdf.
Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van Terra, AOC
Oost, Groenhorst, Melanchthon, Lentiz onderwijsgroep, GroeneWelle en NRO. Wilt
u meer weten, neem dan contact op met Jan Harbers, projectleider het Groene Lyceum Terra [email protected]
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven