Fit door een pizzasessie
Van 16 pilotscholen vijf jaar geleden naar 474 deelnemers in 2017: Stichting leerKRACHT groeit. Ze vindt zichzelf geen reguliere onderwijsadviesdienst. De aanpak is inderdaad anders, met schoolcoaches die pizza- en bordsessies begeleiden en collega’s aanjagen. Maar klopt het imago van vrijwilligerswerk nog wel? En hoe zwaar is het programma eigenlijk?
Interview met Alma Harris: ‘De Dutch way? Dat is balans’
We overdrijven niet als we zeggen dat dat deze Britse hoogleraar lyrisch is over ons onderwijssysteem. Didactief voelde haar aan de tand over leiderschap en excellentie. 'Relatief weinig toppers? Ach, je kunt het slechter treffen.’
Doelen voor de toekomst
Innovatieve scholen stellen toekomstgerichte doelen: kritisch denken, creatief zijn. Maar hoe onderwijzen ze dat precies? En hoe toetsen ze dit? Onderzoekers bezochten onder andere het Hyperion Lyceum.
Touwtrekken om vak en examen
Twintig jaar discussie, en dan nog geen verplicht onderdeel: de taalkundelobby illustreert de strijd over vakinhoud en examens. ‘Uiteindelijk is bij politieke beslissingen niet alles terug te voeren op juistheid van argumentatie.’
Gelijke kansen op excellentie
Hoe herken je een excellente leerling? Zelf wijs je wellicht andere leerlingen aan dan de eindtoets of een intelligentietest. Zet dus verschillende middelen in, zodat je niemand over het hoofd ziet.
Het roer moet om: toezicht is contraproductief voor gewichtenleerling
De Onderwijsinspectie legt de lat lager voor scholen met gewichtenleerlingen. Dat is geen stimulans om achterstanden weg te werken. Het kan anders: bekijk de opbrengsten apart voor deze leerlingen, en beoordeel scholen op goede resultaten.
Alles op een rij over… Toetsen in het vo
Hoe zet je een goede toets in elkaar? Hoe zorg je ervoor dat die de informatie oplevert die je nodig hebt? Onderzoekers geven tips.
Gemengde gevoelens over racisme
Jongeren met een etnisch gemengde achtergrond krijgen wisselende reacties op hun herkomst. Degenen met incidentele negatieve of alleen positieve ervaringen lijken een buffer te hebben.
Popcorn proeven terwijl je leest
Kinderen die leren zintuiglijke en motorische ervaringen aan een tekst te verbinden, gaan beter begrijpend lezen, en krijgen er meer plezier in.
Wat is er mis met een goeie steekproef?
Van je taalprestaties uit groep 2 en toetsscores uit groep 7 tot de sociale status van je buurt en hoeveel je ouders verdienen: dankzij het Nationaal Cohortonderzoek (NCO) weten we straks alles. Maar hoe zit het met de privacy?
Opinie: De ‘basisschoolleraar+’
Maak voor academisch opgeleide leerkrachten een apart functieprofiel, met goede doorgroeimogelijkheden en een hoger salaris. Daarvoor pleit de vorig jaar opgerichte beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB). Een goed idee?
In Rondom het binnenhof geven Tunahan Kuzu, Tweede Kamerlid bij DENK, en Benedict Hamans, rector Stedelijk Gymnasium Schiedam, hun mening over brede en categorale scholen.
Drie vragen aan Camille Welie over tekstbegrip van informatieve teksten op het vo.
Onderzoekende student Sonja de Jong over Onderzoekend en Ontwerpend Leren.
In De Biotoop lezen we over een privéschool in Dubai.
Natuur & Techniek in 3D
Sinds kort online: een kennisbasis natuurwetenschappen en technologie die voor de onderbouw de kerndoelen concretiseert en handvatten voor vakoverstijgend werken biedt. ‘Reuzehandig als je zelf een vak in elkaar zet.’
‘ik wilde elke dag toneelspelen’.
Susanne Oudejans (1979) over haar tijd op de toen net opgerichte Freinetschool in Heiloo.
Sjoerd Karsten over de Haveloozenschool.
Sietske Waslander over taal.
Gert Biesta over onderwijs dat te kindvriendelijk is.
Frank Jongbloed over de directeur als boeman
‘Dyslexie gaat over klankverwerking’
D Translate: Mattheus-effect
D dating: onderzoek naar een oefenprogramma voor breukenonderwijs.
Kort & Goed: uitje naar Science Center
‘Er is geen vorm waarin ik pas’ van Erna Sassen is jeugdboek van de maand.
Amber Walraven recenseert ‘Wat we kinderen echt kunnen leren’
Arjan Moree recenseert ‘Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in het vwo’.
Didactief mag drie exemplaren van ‘Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in het vwo' weggeven. Mail je naam en adres waarop jouw Didactief bezorgd wordt naar [email protected] en maak kans!
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven