Misschien herken je het wel, dat gevoel van ‘wij bieden alle leerlingen gelijke kansen’. De meeste leraren in het po vinden dit ook echt, bleek uit onderzoek in november. In het vo zijn ze er minder sterk van overtuigd. Klopt het gevoel van de leraren? De overgangen blijken de grootste knelpunten. Help leerlingen op hun levensweg.
‘Dwing leerlingen niet tot zelfstandigheid’
Noem de namen ‘Deci en Ryan’ en de meeste leraren(opleiders) weten waar je het over hebt: de zelfdeterminatietheorie (ZDT), over individuele groei en het belang van intrinsieke motivatie. Begin februari sprak Richard Ryan in Gent en Amsterdam. Didactief interviewde hem.
Leg Hattie en Marzano eens weg
Wat heeft vijftig jaar onderzoek naar onderwijseffectiviteit opgeleverd? Veel inzichten over wat werkt en niet werkt. Toch lijkt niet alles wat effectief is toepasbaar in de praktijk. In een helder boek zoekt Jaap Scheerens naar verklaringen. Hoogleraar Klaas van Veen raadt het iedereen aan.
Les in burgerschap: zo kan het wél
Hoe kun je burgerschapsonderwijs goed vormgeven? Geef het vooral structureel aandacht, en sluit aan bij de leefwereld van de leerlingen, zo blijkt uit onderzoek naar good practices.
Verdiep je in de basiskenmerken van de moedertaal van een tweetalige leerling. Dan begrijp je beter waar taalfouten mogelijk vandaan komen en kun je gerichter helpen.
Alles op een rij over… de overdracht van groep 8 naar het vo
Hoe zorg je ervoor dat de overgang naar het vo zo goed mogelijk verloopt? Onderzoekers geven tips om, met het schooladvies in de hand, leerlingen en hun ouders te begeleiden.
Opinie: Nationaal cohortonderzoek
Weinig respons onder scholen. Daarmee kampte cohortonderzoek COOL 5-18. Nu kiest het NRO voor een andere opzet: het Nationaal Cohortonderzoek (NCO). Alle scholen wordt straks gevraagd gegevens in te leveren die ze toch al verzamelen en die gekoppeld kunnen worden aan bestanden van gemeenten, het CBS en DUO. Goed idee?
In Rondom het binnenhof geven Renske Helmer-Englebert, wethouder Onderwijs in Nijmegen en Ed Boekhorst, afdelingsleider op het Olympus College in Arnhem hun mening over een extra jaar voor brugklassers.
Praktijknieuws: Breien met vrijwilligers, les in de open lucht
Drie vragen aan Swier Garst over het alternatief voor de rekentoets
Onderzoekende student Judigh Slabbers experimenteerde met een hulploket voor jongeren
Meer luisteren naar wat er in onderwijsland leeft, meer rekening houden met de doelgroepen, maar ook wat meer bravoure. De fris aangetreden SLO-directeuren Jindra Divis en Sanne Tromp weten welke kant ze op willen. ‘Wat wij bij SLO doen, moet ook in de klas merkbaar zijn.’
‘Soms overviel de regen ons’: Marjan Ide over haar schoolloopbaan op de Eerste Openluchtschool voor het gezonde kind in Amsterdam.
Een ingezonden brief: Vve: reactie op kritiek
Op onderzoek naar de effectiviteit van vve is nogal wat aan te merken, stelde Geert Driessen vorige maand. Onderzoekers van pre-COOL weerleggen zijn kanttekeningen bij hun onderzoek.
‘Neutrale’ collectebus uit het Onderwijsmuseum
Sjoerd Karsten over hoe een hoofdonderwijzer hofpedagoog werd.
Ferry Haan: Burn-out: nu of straks?
Kirschner schrijft over de leerverdubbelaar
Frank Jongbloed doet een onderzoek naar een koffiemachine en het effect van warme chocolademelk
‘Positieve leraar vormt sociale kinderen’
Pesten blijkt lastig te herkennen
Beste plek voor excellente leerlingen?
Dating: leraren met ervaring in vernieuwde bètavakken
Kort en goed: video feedback voor beter techniekonderwijs
En toen de stijl is jeugdboek van de maand
Eva Naaijkens recenseert Het alternatief II
Arjan Morree recenseert Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs. 'Het boek maakt een mooie combinatie van wat we weten uit onderzoek en hoe je dit kunt toepassen in de klas.'
Didactief mag drie exemplaren van 'Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs' weggeven. Mail je naam en adres waarop jouw Didactief bezorgd wordt naar [email protected] en maak kans!
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven