Interview

In de biotoop van Yasin Yaylali

Tekst Ineke Westbroek
Gepubliceerd op 05-10-2023 Gewijzigd op 06-10-2023
Met vlogs en talkshows toont Meester Yasin de mooie kanten van het leraarschap: ‘Daarover hoor je niet in de media.’

Meester met dromen

‘Mijn oom is rijker dan Elon Musk, maar hij houdt het geheim.’ ‘Mijn neef is een sukkel, mag ik dat ook opschrijven?’ Grappen vliegen door het lokaal in klas 2 (combinatieklas vmbo-basis en kader) van het Amsterdamse Mediacollege, tijdens de les mens & maatschappij. Leerlingen noteren de namen van familieleden en vrienden, hun beroepen en opleidingen. Zo krijgen ze in beeld welke relaties hen mogelijk kunnen inspireren en vooruit kunnen helpen in hun loopbaan. Yasin Yaylali (40) legt uit: ‘Met lijntjes laat je zien hoe die mensen met jullie zijn verbonden.’

De grappen
vliegen door
het lokaal

Hamza: ‘Moet ik mijn moeder appen om te vragen wat voor opleiding ze heeft gedaan?’ Yaylali: ‘Een belangrijke vraag. Als je het nooit hebt gevraagd, doe het dan alsnog.’ Als huiswerk moeten de leerlingen hun netwerk uitwerken tot minimaal elf relaties. Célina, Shani en Raphael vonden de les leuk. Shani: ‘Als je iets niet snapt, beeldt hij het uit en gaat hij er dieper op in. Daardoor snap ik alles wat hij uitlegt.’ Met zijn vlogs op YouTube staat Yaylali in onderwijskringen bekend als Meester Yasin. Célina: ‘Zijn vlogs zijn grappig, zoals die over het schoolkamp.’ Raphael: ‘Voordat ik op school kwam, had ik al een indruk dankzij de vlogs.’

 

Huilbui

Het idee om te vloggen ontstond in een les waarin Yaylali leerlingen via vlogs iets over zichzelf en hun lessen liet presenteren. Zijn vlogs proberen een positief beeld te geven van het leraarschap, het schoolleven en de impact die school kan hebben op jongeren. Zijn meest bekeken vlog, over leerlingen die de eindexamenuitslag binnenkrijgen, is daar een indrukwekkend voorbeeld van vanwege de scène met Kelly uit 4-vmbo: ‘Ze werd gepest en had moeite met taal en rekenen. Het lerarenteam zorgde er samen met haar ouders voor dat ze een veilige leerplek en hulp bij die vakken kreeg. Toen ze hoorde dat ze was geslaagd, ontlaadde dit zich in een explosieve huilbui. De overgang van verdriet naar intens geluk, omdat ze het gefikst had, is een van de mooiste momenten in mijn carrière.’ Met vloggen is Yaylali inmiddels gestopt, hij richt zich nu vooral op zijn lessen.

 

Ambassadeur

Lesgeven is meer dan kennis overdragen bij Yaylali. In de netwerkles streeft hij een saamhorige sfeer na waarin kinderen kunnen groeien: ‘Mooi, dat onderlinge respect en die verbondenheid tussen leerlingen, ook al maken ze soms harde grappen. Die veilige sfeer in de klas ontstaat door te investeren in persoonlijk contact en in een vertrouwensband met de kinderen.’ Yaylali ziet dit als een bijzonder aspect van het leraarschap: ‘In het onderwijs kan je het leven van mensen veranderen, door hen vooruit te helpen in hun leerproces. Dat maakt me gelukkig.’ Yaylali is niet te beroerd om daarbij extra stappen te zetten. Zo organiseert hij jaarlijks een zomerschool met activiteiten voor kinderen die niet op vakantie gaan. En hij is een actief onderwijsambassadeur, als presentator van onderwijstalkshows in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam en als ambassadeur voor het vrijwilligersproject School’s Cool dat leerlingen koppelt aan thuismentoren in diverse steden. In 2017 werd hij genomineerd als Leraar van het Jaar.

‘Ik had vroeger
ook hulp nodig
om te leren’

Zijn grote kracht als leraar en mentor? ‘Het scheppen van die vertrouwensband. Ik luister, vraag wat leerlingen nodig hebben en toon belangstelling voor hun leven buiten school. Hoe ging je wedstrijd zaterdag? Als ze merken dat ik ook een mens ben, durven ze gemakkelijker vragen te stellen. Ik vertel ze bijvoorbeeld dat ik vroeger ook hulp nodig had bij het leren, of dat ik ook boos kan zijn. Aan het begin van de les maak ik bij de deur met elke leerling contact, om erachter te komen hoe ze zich voelen. Hebben ze er zin in of moeten ze extra gemotiveerd worden? Mijn uitleg houd ik kort, ik respecteer hun spanningsboog. Ik gebruik vaak spannende verhalen, vertellen is een van mijn kwaliteiten. Tijdens mijn geschiedenisles vertel ik bijvoorbeeld over een jongetje dat inbreekt in een piramide, op zoek naar een schatkamer. Ook dat geeft een beeld van het leven van een dertienjarige in het oude Egypte.’  


Taalarmoede

Zelf begon Yaylali zijn schoolcarrière in het vmbo. Hij stroomde door naar de havo, waarna hij de lerarenopleiding aan de Hogeschool Amsterdam volgde. Onderwijs was geen heel bewuste keuze, zegt hij: ‘Ik koos bij toeval voor het vak, had in eerste instantie geen motivatie om het onderwijs in te gaan, maar kon geen andere geschikte studie vinden. Ik besloot de lerarenopleiding te proberen, omdat ik het belangrijk vind om jongeren iets te leren, dus ik dacht: ik probeer het gewoon. Ik koos voor geschiedenis, dat heeft me altijd geboeid.’ Hij haalde zijn bevoegdheid en studeerde daarna ook af als docent Nederlands: ‘Omdat het mij zelf op school zoveel moeite kostte vanwege de taalarmoede in mijn familie, we hadden thuis geen boeken. Ik wilde leerlingen zoals ik zelf was helpen.’

Veel steun ondervond hij van Evert de Waal en Klaas Kalkwiek, respectievelijk stagebegeleider en docent aan de lerarenopleiding: ‘Evert leerde mij de fijne kneepjes van het vak, zoals vriendelijk en consequent zijn tegen leerlingen. Klaas maakte me wegwijs in de literatuur en liet mij zijn persoonlijke bibliotheek gebruiken, omdat ik zo weinig had gelezen op school. Ook had hij zo veel kennis over geschiedenis, daar kon je niet anders dan respect voor hebben.’
 

Inspireren

Behalve dat Yaylali leerlingen vooruit wil helpen, hoopt hij andere leraren te inspireren en het beroep in een goed daglicht te zetten. Samen met oud-collega’s Emin Kececi en Ismail Aghzanay richtte hij het collectief ‘Meesters met dromen’ op, dat leraren tips en ideeën over lesgeven aanbiedt. Op 1 november verschijnt hun boek Het geheim van de leraar: ‘Het is een handleiding voor het opbouwen van een band met en het motiveren van leerlingen. Met positieve verhalen over lesgeven brengen we ook de leuke kanten van het leraarschap onder de aandacht, die je in de media niet hoort. Het boek is niet alleen om te lezen, je moet er vooral ook mee gaan werken.’

Lees meer afleveringen van de Biotoop.

 

Dit artikel verscheen in Didactief, oktober 2023.

Verder lezen

1 Ruimte voor straattaal
2 Q&A Kris Van den Branden: Meer taal, meer kansen
3 Heden en verleden verbinden

Click here to revoke the Cookie consent