Nieuws

Extra artikelen zonder inlog

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 31-03-2020 Gewijzigd op 15-06-2020
De komende tijd zet de redactie extra artikelen ‘open’ die je kunt lezen zonder inlogcode. In deze onrustige tijd willen we je ondersteunen met inspirerende interviews en artikelen. Wist je bijvoorbeeld dat het aprilnummer volgende week online komt? Houd onze social-media kanalen (Twitter, LinkedIn, Facebook) in de gaten voor de laatste updates.

Lees hier hoe je multimedia kunt inzetten vanuit praktische en wetenschappelijke inzichten. De tips zijn gebaseerd op experimenten van onderwijspsycholoog Richard Mayer.  

Eddie Denessen is in dit interview kritisch over de Nederlandse passie voor differentiatie. Hij pleit voor meer optimisme over wat leerlingen kunnen en vraagt leraren: zijn jullie verwachtingen wel hoog genoeg?

De overgang naar het vo is voor veel leerlingen een ingrijpende verandering. Hoe zorg je ervoor dat deze zo goed mogelijk verloopt? Onderzoekers geven tips.

Thuis lezen met ondersteuning van een ouder is enorm belangrijk voor de leesontwikkeling van kinderen. Maar wanneer een leraar leesopdrachten mee naar huis geeft, gaat elk gezin daar op een andere manier mee om. Hoe zijn de verschillen te verklaren? En waar kun je rekening mee houden, als je het thuis lezen wilt stimuleren door leesopdrachten uit te delen? 

Instructievideo’s kunnen vo-leerlingen helpen om hun eigen leerproces bij te sturen, al moet dat wel bij elk schoolvak opnieuw.

Q&A Peter Scheltinga - Wil een leerling succes behalen of falen vermijden? Dat zijn twee verschillende instellingen, en die bepalen bij een taak mede het resultaat. Hoe hoger het onderwijsniveau, hoe hoger de vermijdingsdrang, blijkt uit onderzoek van oud-leraar Peter Scheltinga.

Hoe zorg je ervoor dat iedereen voldoende huiswerk maakt en er genoeg van opsteekt? Onderzoekers geven tips.

Gespreid oefenen is een effectieve studeermethode. Duitse onderzoekers vonden wel een addertje onder het gras: zie het maar eens vol te houden zonder toezicht.

Sjoerd Karsten - Wanneer na de Eerste Wereldoorlog de Spaanse griep uitbreekt en steeds meer slachtoffers maakt, brandt er een discussie los over maatregelen. Het zojuist opgerichte ministerie houdt zich opvallend stil.

In een onderwijsbaan ligt stress makkelijk op de loer: als leraar kun je altijd méér doen, maar belangrijker is dat je gezond en gemotiveerd blijft. Onderzoekers geven tips.

Het allerbelangrijkste dat je als leraar moet weten. Zo bestempelde Dylan Wiliam in 2017 op Twitter de cognitive load theory (CLT, letterlijk: cognitieve-belastingtheorie).

Leerlingen die slechter presteren, kunnen zich ook minder goed concentreren en zijn slechter in plannen. Het goede nieuws: die vaardigheden kun je trainen, legt neuropsycholoog Jelle Jolles uit.

Klaas Veldman verdiept zich in kernreflectie: hij ziet dat leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen, met meer plezier naar school gaan en gemotiveerder zijn.

Hulp van ouders begint onschuldig. Maar vermoedelijk nemen ze nog veel meer schoolwerk op zich dan we denken.

Hoe haal je uit al je leerlingen wat erin zit? Onderzoekers uit Groningen doken in internationale studies over werkwijzen om de verwachtingen van leraren te verhogen.

Een ijverige leerling bereikt soms meer dan een intelligente klasgenoot met een houding van ‘laat maar waaien’. Onderzoek onder studenten aan de lerarenopleiding laat een effectieve aanpak zien: hun ‘regie-ik’ kan leren om de ‘uitstel-ik’ aan te sturen.

Leerlingen kunnen niet zomaar hun eigen leren ‘sturen’. De leraar is hierin een cruciale schakel. Maar hoe help je leerlingen het beste op weg?

Lida Schepers - ‘Als er iets is wat docenten gelukkig maakt dan is het een klas vol met intrinsiek gemotiveerde, in de stof geïnteresseerde en hardwerkende leerlingen.’ Dirk van der Wulp, auteur van Motiveren is te leren kijkt stralend rond. ‘En het is zo eenvoudig, vrijwel iedereen kan het leren!’

Leerlingen zijn niet de hele dag geconcentreerd. Laat die kennis meewegen als je onderwijstijden wilt aanpassen, zegt Gésanne Swinkels (24) op basis van haar onderzoek voor de master Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit.

Q&A Eveline de Zeeuw - Kinderen van hoogopgeleide ouders doen het beter op school. Ligt dat aan hun genen of hun welvaart? De antwoorden die biologisch psycholoog Eveline de Zeeuw vond, wijzen in Nederland op veel ruimte voor genen. Tenminste, tot en met groep 8.

Waar denkt u aan bij het woord ‘puberbrein’? De kans is groot dat er nu woorden als onverantwoordelijk, lui en egocentrisch bij u opkomen. Da's jammer.

Om goed te leren heeft een basisschoolleerling feedback nodig. Wat kunnen onderzoekers je vertellen over effectieve feedback?

Click here to revoke the Cookie consent