Online bekijken

Didactief, december 2017

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 05-12-2017 Gewijzigd op 17-01-2018
In deze nieuwe Didactief lees je over verschillende manieren van beoordelen, nieuw onderzoek over burgerschap en allerlei artikelen rond ResearchED! In dit nummer vind je bovendien een gratis special in samenwerking met het Arbeidsmarktplatform PO over het lerarentekort en meer.

Must read!

Beter burgerschap:

Burgerschapsonderwijs moet beter
Volgens recent internationaal vergelijkend onderzoek naar burgerschapsonderwijs staat Nederland  er niet best voor. Leerlingen weten te weinig over onze rechtsstaat en leraren hebben een beperkt repertoire. Scholen moeten worden geholpen om dit te verbeteren, zeggen Geert ten Dam, Anne Bert Dijkstra en Anke Munniksma. ‘Het komt niet vanzelf goed.’

Drie vragen aan Herman van de Werfhorst
die meewerkte aan het Nederlandse deel van internationaal onderzoek naar burgerschapsonderwijs.

Burgerschap: verenigde ervaringen
In burgerschapsonderwijs kun je buitenschoolse ervaringen van leerlingen meer verbinden met wat ze op school meemaken. Een gratis waaier helpt hierbij.

ResearchED

ResearchEDOp 20 januari 2018 is het weer tijd voor ResearchED in Amstelveen. Lees als voorbereiding deze artikelen:

Bekwaam beoordelen
Kom eens los van de methode en werk vakoverstijgend. Makkelijk praten, hoor. Want hoe beoordeel je leerlingen zonder die (handige of vermaledijde) methodetoetsen? Gebruik comparative judgment of ga lesgeven zonder cijfers.

Zo zien ze jou het liefst
Authentiek zijn: wat betekent dat nu precies? Pedro De Bruyckere ontdekte in zijn promotieonderzoek wat leerlingen een ‘geboren lesgever’ vinden.

Differentieren: de fijne kneepjes
Wat doet een leraar die differentieert nou precies? Marieke van Geel en Trynke Keuning rafelden dat uiteen.

Paul Kirschner legt uit: actief leren alléén werkt niet.
Aantonen dat actief leren werkt is lastig. Maar een combinatie van actief leren en andere onderwijsvormen kan wel degelijk diep leren stimuleren

Het beste onderwijsonderzoek van 2017
Welk onderzoek inspireerde Klaas van Veen, hoogleraar aan de RUG? Als directeur van de  universitaire lerarenopleiding zet hij promotieonderzoek naar vakdidactiek in het vo in de schijnwerpers. En ja, in het Noorden werd in 2017 veel aan vakdidactisch onderzoek gedaan.

Gratis special: Leraren we hebben ze hard nodig!
Schoolbesturen en pabo’s maken zich samen sterk om zo veel mogelijk leraren aan te trekken en te behouden. De leraren zelf spelen de hoofdrol in deze special, vol inspirerende verhalen over hun  baan. Op pad met een assistentconciërge bijvoorbeeld, en hoe gaat het team van een basisschool in Woerden de werkdruk te lijf?

En lees ook

Alles op een rij over rekenen in het po
De meeste leerlingen vinden de overgang naar abstract rekenen lastig. Hoe kun je ze het beste helpen? Onderzoek biedt handreikingen.

Op zoek naar zingeving
Wel of niet gelovig zijn, maakt verschil voor de levensdoelen van leraren op katholieke basisscholen. Maar in beide gevallen geven die doelen richting, ontdekte Jos van den Brand in zijn promotieonderzoek.

Zet het leerplan naar je hand
Onderzoeker Monique Volman en projectleider Nienke Nieveen zien hoe verfrissend het kan zijn als een school met het eigen curriculum aan de slag gaat. Maar soms is het ook een worsteling. ‘Scholen moeten meer ondersteund worden.’

Prijs harde werkers

Lucy CrehanDe Britse Lucy Crehan schreef Cleverlands, een boek over haar ervaringen met onderwijs in zes verschillende landen. Didactief sprak haar vorige maand tijdens het congres Making Shift Happen van  Academica Business College. ‘In Engeland struikelen leerlingen alleen al door de gedáchte dat ze iets niet kunnen.’

De dtt is dood. Leve de dtt?

Het regeerakkoord maakte definitief korte metten met een wettelijk verplichte diagnostische tussentijdse toets. Dat zorgde op 12 oktober voor een slotconferentie met een zwart randje.

Natuur en techniek in de kijker
Op honderdvijftig basisscholen is het onderwijsaanbod en de kennis en vaardigheden op het gebied van Natuur en Techniek in kaart gebracht. De verschillen tussen scholen en leerlingen zijn groot.

Vaste rubrieken

Professionaliseren: vaker de deur uit?
Zeker met de komst van het Lerarenregister wordt van leraren verwacht dat ze in hun eigen professionele ontwikkeling investeren. Geef ze daarom de mogelijkheid om maandelijks een conferentie of netwerkbijeenkomst te bezoeken.

In Rondom het Binnenhof geven Michel Rog, Tweede Kamerlid en onderwijswoordvoerder van het CDA, en Loes Ypma, voorzitter Verus, hun mening over de lumpsum.

Werkgeheugen en schoolprestaties
Aandacht genoeg voor executieve functies. Maar hoe je die functies kunt versterken, is nog niet echt duidelijk, zag onderwijskundige Malou Hessel (23) tijdens haar masteronderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

We nemen een kijkje in de biotoop van Sven Aerts: Gids in de onderzoeksjungle
De combinatie onderzoek en onderwijs maakt wiskundedocent Sven Aerts misschien wel tot Neêrlands succesvolste begeleider. Tot vier keer toe wonnen zijn leerlingen de KNAW Onderwijsprijs voor beste profielwerkstuk.

‘Hun doel is een diploma halen’
Vmbo-leerlingen raken gemotiveerder van leerlinggerichte lessen, met een leraar in de rol van coach. Op dit punt zag onderwijskundige en lerarenopleider Karin Smit de theorie van Deci en Ryan in de schoolpraktijk bevestigd. Alleen op prestaties zag ze geen invloed.

D to go december 2017

Columns

Sjoerd Karsten neemt ons mee terug in de tijd, naar de tijd van de kwekelingen Ligthart en Gerhard.

Sietske Waslander schrijft over ongelijkheid in haar column Delibereren.

Paul Kirschner legt uit dat actief leren alleen niet werkt.

Juf Eline schrijft over een onderzoeksactiviteit in haar klas in haar column Knikkers.

Onderzoek kort

Leerling nog niet mediawijzer
Hoe ouder, hoe socialer
Differentiëren: de fijne kneepjes
Taal in hersenen
Batman klaart klus
Old boys…?
MOOC: meer dan een papiertje

Kort & goed: vooruitgang systematisch volgen

D translate: Alignment

Gezocht: deelnemers aan Talis onderzoek

Boeken

Schildpadden tot in het oneindigeIn Rondjes draaien in je hoofd recenseert Bea Ros het jeugdboek van de maand: ‘Schildpadden tot in het oneindige’ van John Green.
In Geidealiseerd verleden recenseert Ferdinand Mertens het boek ‘Wij van de HBS’ van Rolof Bouwman en Henk Steenhuis.
in Doelgericht trainen om uit te blinken schrijft Ferry Haan over het boek ‘Piek’ van Anders Ericsson en Robert Pool.

Doe mee en win een van deze boeken:
Schildpadden tot in het oneindige
- Wij van de HBS
Piek: haal het beste uit jezelf

Verder lezen

1 Online extra's bij Didactief december 2017
2 Leraren, we hebben ze hard nodig!

Click here to revoke the Cookie consent