Dossier

Leraren, we hebben ze hard nodig!

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 13-12-2017 Gewijzigd op 13-12-2017
Scholen professionaliseren voortdurend en anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen, Dat gebeurt steeds meer door onderwijsteams en schoolleiders samen. Ook in de regio wordt samengewerkt. Daar maken samenwerkende  schoolbesturen en pabo’s zich sterk om zoveel mogelijk leraren aan te trekken en te behouden. En de leraren zelf? Die tonen, zo lezen we in deze special, hun eigen waardevolle bijdrage aan het onderwijs. Gedreven, inspirerend en creatief.

In deze special lees je:

#watdraagjijbij
Voor een leerling is de leerkracht de belangrijkste figuur in het onderwijs. Die laat je in de klas tot je recht komen, die inspireert je en die maakt dat je je gezien en gehoord voelt. De leraar ondersteunt je in je ontwikkeling. Elke schooldag weer. En als er geen juf of meester is of als je klas wordt opgedeeld bij gebrek aan een vervanger, dan mis je die belangrijke persoon voor jou en stagneert het leren.

Van hogedrukpan naar geoliede machine
Leerkrachten van basisschool De Regenboog in Woerden waren de hoge werkdruk zat en bedachten samen met de directie een uitweg.

‘Jordy is een gelukje’
Sinds vorig schooljaar is Jordy assistent-conciërge op katholieke basisschool De Zandberg in Breda. Hij heeft nu een zinvolle daginvulling en hij ontlast de leraren op school.

Wat draag jij bij?
Het onderwijs in Nederland heeft meer helden voor de klas nodig. Je geeft iedere dag leiding aan dertig mensen. Daar moet je dus wel wat voor kunnen. Didactief sprak vier generaties leraren die het verschil maken voor de klas.

Leren door (mee)kijken
Acht schoolbesturen zijn gestart met het driejarig project ‘Kom kijken in de klas’. De aanpak stimuleert onderwijspersoneel bij elkaar in de klas te kijken. Hoe zijn de ervaringen tot nu toe bij de SKPO in Eindhoven?

Hoe je het lerarentekort regionaal kunt aanpakken
Het lerarentekort los je niet ‘even’ snel op. Door regionaal samen te werken kom je wel een heel eind, ervaren zes schoolbesturen in de regio Voorne-Putten.

Faits divers:

Hip&happening
In 1998 begon ik aan de TOP-opleiding (tweejarige opleiding) van de pabo. Vanuit het ministerie waren er campagnes om leraren te werven vanwege een verwacht lerarentekort.

Download hier de volledige special.

Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het
Arbeidsmarktplatform PO, expertisecentrum op het gebied van de arbeidsmarkt
in het primair onderwijs, van en voor werkgevers en werknemers. Wilt u meer
weten, neem dan contact op via: [email protected]

Verder lezen

1 #watdraagjijbij
2 Van hogedrukpan naar geoliede machine
3 ‘Jordy is een gelukje’
4 Wat draag jij bij?
5 Leren door (mee)kijken
6 Hoe je het lerarentekort regionaal kunt aanpakken
7 Hip & happening

Click here to revoke the Cookie consent