Verslagen van de Onderwijsinspectie, 2018 en 2019 o.a. over (on)gelijke kansen.
In de wereld van private bijles en examentraining gaat veel geld om, blijkt uit recent onderzoek naar schaduwonderwijs. Kinderen van hoogopgeleide, goed verdienende ouders profiteren. De Geus en Bisschop rapporteren.
Equity in Education, OECD.
Onderwijsstelsels vergeleken, download internationale vergelijking door Herman van de Werfhorst e.a.
Iram Seraj over VVE.
Onderzoek van Annemiek van Veen en Paul Leseman over VVE. Het blijkt bijvoorbeeld dat de achterstand van de doelgroepkinderen ten opzichte van niet-doelgroepkinderen in de voorschoolse periode weliswaar niet helemaal wordt ingelopen, maar wel substantieel afneemt. Op woordenschat en op de aandachtfunctie. Ruben Fukkink deed heel wat stof opwaaien met zijn kritiek op vve. De media hebben de kritiek van hoogleraar Ruben Fukkink op vve gretig opgepakt. Maar dat doet de sector groot onrecht, schreef Leseman. Er staan veel over de vve-discussie in dit dossier. Spel is belangrijk, schrijft Annemiek Veen. Johan de Wilde laat zien in 3 blogs hoe leuk en leerzaam dat ook kan zijn.
Dit schreef Daniel Willingham over VVE.
Nederland is kampioen kleuteren. Maar uit onderzoek weten we al jaren dat langer kleuteren kinderen niet slimmer of meer schoolrijp maakt. Ze profiteren juist van de aanpak van hun eventuele problemen in de onderbouw, van meer samenwerking tussen groep 2 en 3, en van een speelsere groep 3.
Liever aan de slag
Kinderen die hulp nodig hebben in hun taalontwikkeling, zijn niet gebaat bij doorkleuteren. Stel in plaats daarvan goed leren spreken en luisteren al centraal in de voorschoolse periode en in groep 1 en 2, schrijft Cor Aarnoutse. En verlicht het programma in groep 3. Hoe je een zachte landing bevordert in groep 3, staat hier.
Wat kinderen nodig hebben, is kennis van de wereld. Dat schrijft Guuske Ledoux. En dan kun je ze best veel meegeven, vinden Erik Meester en Anna Bosman. Praat met jonge leerlingen gerust over Willem van Oranje. Zij baseren zich o.a. op grand old man, Hirsch.
Goed voorbereidend leesonderwijs helpt ook, zegt Kees Vernooy.
Wim van de Grift laat zien dat ervaring alleen niet genoeg is om een goede leraar te zijn. Beginnende leraren hebben hulp nodig bij het ontwikkelen van hun basisvaardigheden.
Lees hier meer over de beroemde studie van Rosenthal: het Pygmalion-effect.
Er is nog veel meer onderliggend onderzoek op onze website. Neem hier een abonnement.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven