Didactief, september 2017

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 08-09-2017
Hoe begeleid je starters? Dat lees je in ons septembernummer. Daarnaast vind je er bijvoorbeeld artikelen over passend onderwijs, lesobserveren met het ICALT-instrument en een pleidooi van Jan Dirk Imelman voor pedagogiek.

Must read

Wees zuinig op ze
Ervaren leraren zijn lief voor starters: ze begeleiden hun nieuwe collega’s vaak onbetaald en ongetraind. Dat blijkt uit een enquête die Didactief in de zomer hield. Maar dit vrijwilligerswerk gaat vaak weinig dieper dan overlevingstips. We vroegen onderzoekers waaraan goede, structurele begeleiding moet voldoen en hoe je dat bereikt. Juist nu, omdat het lerarentekort groeit.  

passend onderwijsPassend onderwijs zit nog niet lekker
Leraren willen meer tijd en de opleidingen voelen zich nauwelijks toegerust om studenten op de praktijk voor te bereiden. In de derde evaluatie van passend onderwijs zijn onderzoekers kritisch, maar geven ze ook tips. Vraag als leraar bijvoorbeeld zelf om hulp.

100 jaar onderwijsvrijheid: boek en tentoonstelling
Deze maand verschijnt Schoolvoorbeelden: 100 jaar onderwijsdiversiteit in 10 portretten van Didactief-journalisten Bea Ros en Peter Zunneberg en met foto’s van Joost Bataille. Centraal staan interviews met oud-leerlingen over hun lagereschooltijd, met achtergrondinformatie over soorten scholen. In Dordrecht opent op 9 september de tentoonstelling Vrijheid, blijheid?, die de auteurs en fotograaf met Het Hof van Nederland en het Nationaal Onderwijsmuseum hebben samengesteld. In Didactief vond je eerder voorpublicaties van de interviews en foto’s. Hier een terugblik.  

Coach elkaar met ICALT
Van observeren kun je leren. Het ICALT-instrument helpt om je vaardigheden in kaart te brengen, en is nu gratis online beschikbaar. Ook handig om de ontwikkeling van starters mee te monitoren.

Alles op een rij over… de brugklas
Ineens moeten ze zelf huiswerk plannen en op hun nieuwe school een spreekbeurt houden. Brugklassers moeten vooral wennen aan zelfstandigheid, en zijn als pubers vatbaar voor angsten. Onderzoekers geven tips om ze goed te begeleiden.

En lees ook…

Pleidooi voor pedagogiek
Het maatschappelijk belang van onderwijs weegt uiteindelijk zwaarder dan individuele wensen, stelde de Onderwijsraad onlangs in een advies. Hierin kan Jan Dirk Imelman – jarenlang hoogleraar in Groningen en Utrecht – zich goed herkennen. Verder pleit hij voor een herwaardering van de pedagogiek.  

Motivatie op de kop
Motiveer leerlingen en ze leren beter. Of toch niet? Een voorbeeld van ‘mislukt’ onderzoek dat aan het denken zet.

Weet waar je naar kijkt
Klassenmanagement is een hele kluif, zeker als je net begint. Metingen van oogbewegingen tonen aan dat starters letterlijk anders naar de klas kijken. Ervaren collega’s om advies vragen kan helpen.

Onderwijsvrijheid: verslag van een eeuw geleden
Betere schoolgebouwen en emancipatie: de onderwijsvrijheid had veel positieve gevolgen. Maar schoolopzieners noemden destijds in de Onderwijsverslagen ook nadelen. ‘Alle aandacht is geconcentreerd op meer salaris en langere vacanties.’

huis bouwenLeren is een huis bouwen
We zijn veel meer dan ons brein. Dat betoogde Renate de Groot, hoogleraar Biopsychologie van leren, in haar oratie. Ze vergelijkt leren met een levenslang bouwproces tussen lerende en omgeving.  

Vaste rubrieken

Opinie: lerarenopleiding, cultureel diverser?
In Rondom het binnenhof geven Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid en woordvoerder onderwijs van GroenLinks, en Ferry Haan, leraar economie en lid van de Onderwijsraad, hun mening over het oplossen van het lerarentekort.

Drie vragen aan Martijn Meeter
Martijn Meeter is hoogleraar Onderwijskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn oratie, in april, ging over de balans tussen eigen onderwijsvisie en wetenschappelijk bewijs.  

Jesper HesselingOnderzoekende student Sofie Meulemans over haar website voor kunstopdrachten in het po

In de biotoop van Jesper Hesseling lezen we over het inzetten van Spotify in de les.

Grip op de leerlijn
Goed zicht op de leerlijn is een must als je maatwerk wilt bieden. Het Anna Lyceum in Nieuwegein werkt daarom aan een speciale tool. ‘Pas als je de ruimte in het curriculum ziet, kun je scherpe keuzes maken.’

D to go
Ook deze maand tippen we je weer allerlei leuke boeken, uitjes en methodes. Deze keer: blind date met een kunstwerk, mediapaspoort, en de Literatour.

Columns

Sjoerd Karsten over de aardappelmeester

Sietske Waslander over vernieuwende onderwijshelden

Gert Biesta schrijft over democratische (voor)waarden

Helaas nemen we afscheid van Frank Jongbloed als onze columnist. We pakken zijn oude columns er nog eens bij. Lees hier zijn afscheidsstuk.

Onderzoek kort

‘Stuur je leerlingen het moeras in’
Hoe kun je differentiëren zonder je hele les overhoop te moeten gooien? Fred Janssen, hoogleraar in de Didactiek van de natuurwetenschappen (ICLON), sprak in zijn oratie over behapbaar vernieuwen.  

Sneller woordjes stampen

Woordjes langer onthouden

Denken om te leren

Geef ook jongens rolmodellen

Kort en goed: leerroute kiezen

D Dating: onderzoek naar de training Leerkracht-Leerling interactie Coaching

D translate: werkgeheugen

Functioneel roddelen

Down en taal

Veranderingen in het puberbrein

TienerbreinBoeken

‘Lampje’  van Annet Schaap is jeugdboek van de maand.

In De ‘totale tiener’ recenseert Alderik Visser het boek ‘Het tienerbrein’ van Jelle Jolles. Doe mee en maak kans op een exemplaar!

Amber Walraven recenseert ‘Making good progress? The future of assessment for learning’ van Daisy Christodoulou

 

Gerelateerde artikelen
Nieuws

Online extra's bij Didactief september 2017

08-09-2017

Onderzoek

VERKIEZINGSQUIZ

04-09-2012