Download en lees gratis
Ken je leerling
Of BESTEL Ken je leerling
Lancering Ken je leerlingKijk hier de lancering terug op de ResearchED-conferentie van 18 juni 2022. We leggen uit hoe we internationale wetenschappelijke artikelen over toetsen en beoordelen vertalen voor gebruik in de klas.
|
Webinar Ken je leerlingWat moet je weten van een leerling om hem goed les te kunnen geven? En zijn cijfers nuttig, of kan het ook makkelijk zónder? In dit webinar geeft Judith Gulikers (WUR) een voorproefje uit het boek Ken je leerling en neemt ze je mee in de belangrijkste inzichten over toetsen en beoordelen in het po (met tips die ook nuttig zijn voor vo en mbo!). Je vindt hier ook allerlei verder lezen-tips. |
Leraren vinden het soms moeilijk hun leerlingen goed en compleet in beeld te krijgen, zeker na corona. Ze zien en signaleren veel, maar hebben behoefte aan een kader om ook gericht te handelen. De meeste methodetoetsen of leerlingvolgsystemen bieden daarvoor te weinig handvatten. Leerlingen in beeld krijgen is geen administratieve klus, het vraagt om gericht informatie verzamelen, duiden, en vervolgens zo handelen dat het leerlingen verder helpt. Het vraagt ook om inzicht in (concepten over) toetsing en de plek daarvan in onderwijs.
Daarbij ligt de focus op inzichten die het dagelijks handelen van leraren kunnen ondersteunen. Aan bod in dit boek komen onder meer verschillende vormen van observeren en toetsen (formatief, summatief, portfolio’s, rubrics, peerfeedback).
Bestel of download meer boeken in deze serie, zoals Leer ze rekenen, Leer ze lezen (genomineerd voor beste onderwijsboek van 2021 door de LBBO!), Werk maken van gelijke kansen en Op de schouders van reuzen (meer dan 60.000 keer gelezen!).
I. Gericht naar leerlingen kijken
1. Kennis in handige hokjes
2. Het belang van zelfregulatie
3. Lessen van A.D. de Groot
4. Ben jij toetswijs?
5. Formatief handelen stimuleert het leren
6. Oog voor ontwikkeling
In de praktijk
Een regulier én een plusrapport
In de aan-stand door kindgesprekken
II. Voorbereiden op leren
7. Weet wat je toetst
8. Data helpen bij beter onderwijs
9. Basisprincipes voor toetsbeleid
In de praktijk
Oefenstof op maat
Kijken naar potentie
Op naar een nieuwe toetsvisie
III. Toetsen in de praktijk
10. Kleuters in het vizier
11. Met feedback kun je leergedrag sturen
12. Wat je wel en niet kunt met rubrics
13. Leren van elkaar
14. Baas over eigen leren
15. Portfolio brengt groei in beeld
16. Een checklist voor digitaal toetsen
In de praktijk
Gericht observeren
Toetsen voor feedback
Wereldoriëntatie in rubrics
Kwaliteitsbesef
De kracht van voordoen
Data verzamelen in het portfolio
Een digitaal hulpje
IV. Dilemma’s
17. Schep kansen voor álle leerlingen
18. Zittenblijven lost zelden iets op
19. Basiskennis voor het schooladvies
20. Vermijd teaching to the test
In de praktijk
Morgen beginnen we opnieuw
‘Het gaat om het totaalplaatje’
Judith Gulikers is universitair hoofddocent bij de leerstoelgroep Education and Learning Sciences van Wageningen University & Research. Ze studeerde onderwijspsychologie in Maastricht en promoveerde in de onderwijskunde aan de Open Universiteit. Haar onderzoek richt zich op toetsingsvraagstukken en innovaties in het onderwijs, op vak- en curriculumniveau. Ze doet praktijkgericht onderzoek met en voor docenten uit verschillende onderwijscontexten, en begeleidt onderwijsinnovaties binnen de universiteit. Ze is medeontwikkelaar van de formatieve toetscyclus en bijbehorende toolkits. Tevens is ze lerarenopleider voor de tweedegraads lerarenopleiding en coördinator van de themagroep Assessment, evaluation and examination van onderzoekschool ICO.
Desirée Joosten-ten Brinke is hoogleraar ‘Leren van volwassenen’ bij de Open Universiteit (OU). Ze werkt sinds 1990 bij de OU als toetsdeskundige, docent en onderzoeker. In 2008 promoveerde ze op een proefschrift over het erkennen van verworven competenties. Van 2010 tot 2020 was ze lector Kwaliteit van toetsen en beoordelen/Technology enhanced assessment bij Fontys lerarenopleiding in Tilburg, waarbij onderzoek naar de toetspraktijk en professionalisering van leraren centraal stond. Ze is sinds 2020 decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen van de OU en op dit moment verantwoordelijk voor de webinars en online cursussen voor het professionaliseren van leraren in online onderwijs.
Kim Schildkamp is hoogleraar aan de faculteit Behavioural, Management, and Social Sciences van de Universiteit Twente. Haar onderzoek richt zich op (professionele ontwikkeling in) datagebruik en formatief toetsen in het onderwijs. Ze werkt hierbij vaak samen met de praktijk aan duurzame onderwijsverbeteringsinitiatieven. Zo heeft ze bijvoorbeeld de datateammethode ontwikkeld voor professionalisering van schoolteams. Verder is ze aanvoerder van de zone ‘Faciliteren en professionaliseren van docenten’ van het Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT, en voormalig president van het ICSEI (International Congress for School Effectiveness and Improvement), een organisatie die beleid, praktijk en wetenschap probeert samen te brengen.
Bea Ros is neerlandica en zelfstandig (onderwijs)journalist. Ze is wetenschapsredacteur bij onderwijsvakblad Didactief en publiceert daarnaast over leesbevordering, (jeugd)literatuur en cultuureducatie. Ze was eindredacteur van Op de schouders van reuzen (2018), coauteur van Werk maken van gelijke kansen (2020) en auteur van Leer ze lezen (2021) en Leer ze rekenen (2022). Als buitenpromovenda aan de Radboud Universiteit doet ze onderzoek naar de naoorlogse jeugdliteraire kritiek.
1 Op de schouders van reuzen
2 Leer ze lezen
3 Leer ze rekenen
4 Werk maken van gelijke kansen
5 Kennisbundels van Didactief
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven