Op woensdag 24 maart organiseerden we ons online jubileumcongres! Na een keynote van Paul Kirschner kon je kiezen uit tien webinars, waarin wetenschappers als Gert Biesta, Ineke Oenema en Tim Surma hun kennis met je deelden. Leraren legden direct de link naar de klassenpraktijk, zodat je de volgende dag al geïnspireerd verder kon.
Helaas zat de techniek niet mee op ons jubileumcongres. Enorm bedankt voor jullie geduld! Om het goed te maken konden jullie een week lang alle opnamen terugkijken. Heb je het toch gemist? Op deze congrespagina kijk je alle webinars terug. Ook de keynote en het rondetafeldebat komen aan bod. Goed om te weten: op deze pagina vind je ook achtergrondinfo bij alle sprekers!
Leer ze lezen, praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs, het boek van Amos van Gelderen, Kees de Glopper en Roel van Steensel, kun je hier bestellen.
Didactief bestaat 50 jaar en dat vieren we met deze speciale jubileumuitgave! Een uitgebreide, historische terugblik aan memorabele covers, mijlpalen en favoriete artikelen.
Jacques Vriens schreef eind jaren '90 een reeks korte verhalen voor Didactief. In het feuilleton 'Het Kamertje' liet de bekende kinderboekenschrijver (o.a. Meester Jaap en Oorlogsgeheimen) lezers meesmullen van gesprekjes uit de lerarenkamer van een basisschool. Voor inspiratie kon Vriens putten uit zijn eigen ervaringen als schooldirecteur. In dit online dossier vind je de mooiste afleveringen van 'Het Kamertje'.
Wat leert onderwijs in andere landen ons? In dit dossier vind je bijdragen verzameld van de buitenlandse cracks die in ons blad verschenen. Lees bijvoorbeeld het interview met Ryan over Ryan en Deci's zelfbeschikkingstheorie, de bevindingen van E.D. Hirsch over het verband tussen kennis en kansengelijkheid, of ons interview met Robert Marzano.
Eén van de mooiste rubrieken uit ons verleden, vinden we zelf, is "De favoriete leraar van..." (2011-2016). Vijf jaar lang bracht Didactief-redacteur Bea Ros bekende Nederlanders in contact met de leraar die hen het meest was bijgebleven of had geïnspireerd. Lees in dit dossier alle interviews terug!
In dit dossier lichten we alle rapportages, artikelen en themanummers uit die prijs vingen, of waarmee we een noemenswaardige nominatie mochten bijschrijven. Van ons onderzoek naar CITO en de Cito-toets (2014) tot onze meest gewaardeerde columns, lees erover in het dossier waar we extra trots op zijn: Didactief in de Prijzen.
In het dossier Georganiseerd wantrouwen onderzoekt Didactief hoe de overheid greep probeert te houden op diverse terreinen van het onderwijs en welke dilemma's of problemen daar spelen. Het dossier begint met het meest recente artikel over Squla: Zo kreeg Squla een kontje (en stimuleerde de overheid zonder nadenken schaduwonderwijs).
Bij Didactief zijn de afgelopen jaren flink wat artikelen over de PISA-onderzoeken verschenen. Wat hebben die resultaten ons sindsdien eigenlijk allemaal geleerd? In dit dossier hebben we alles over PISA nog eens chronologisch op een rij gezet.
.
EXTRA JUBILEUMMATERIAAL....
In 2006 bestond Didactief 35 jaar. In het kader van dit jubileum verscheen in elk nummer van dat jaar een exclusief verhaal van een Nederlands auteur die op een of andere manier verbonden was met het onderwijs. De verhalen zijn gebundeld in 'Dikkie Pos en andere verhalen', uitgeverij School BV. Thrillerschrijver René Appel, die eerder docent Nederlands en bijzonder hoogleraar aan de UvA was, schreef het spannende verhaal 'Zo vader', over een leraar die zich door zijn leerling en diens vader bedreigd weet.
Jarenlang schreef Miek van Dam columns voor Didactief. Columns die ze schreef als ouder, over haar opgroeiende kinderen en de scholen waar ze iedere dag naartoe gingen. 'Wegbrengen en ophalen' was een maandelijkse rubriek met verhalen en beschouwingen die voor ouders anno 2021 nog altijd herkenbaar zijn. Lees ze hier!
Onderwijsonderzoek onbruikbaar voor de praktijk? Onzin, zegt Edith van Eck, die als onderzoeker decennia lang werkzaam was voor het Kohnstamm Instituut. Van Eck trekt in gesprek met Monique Marreveld een andere conclusie: onderzoekers kampen met een vertaalprobleem. Scholen kunnen in onderzoek namelijk geen antwoord vinden op de concrete vragen die zij hebben. En daar moeten we mee aan de slag. Van Eck kan het weten: ze doet al bijna net zo lang onderzoek als Didactief bestaat.
Teaser: de komende weken blijven we het dossier hier verder aanvullen met extra jubileummateriaal.
Ook laten we je de webinars van het jubileumcongres zien op deze pagina. Blijf ons volgen! #Didactief50 /
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven