Voor dit nieuwste deel in de Didactief-serie selecteerden onderzoekers Martine Baars, Jeroen Janssen en Helma Koomen achttien kernpublicaties uit de (inter)nationale literatuur over hoe leraren kunnen werken aan gewenst gedrag en fijne relaties in de klas. Onderwijsjournalist Bea Ros van Didactief beschrijft de inzichten hieruit in toegankelijke taal, met ruim aandacht voor vertaling naar de praktijk. Daarnaast vertellen leraren in praktijkkaders hoe ze de theorie toepassen in hun klas. Elk hoofdstuk bevat bovendien tips om verder te lezen, voorzien van handige qr-codes.
Bestel Gedrag in de school in gedrukte vorm voor € 19,95 via de webshop van Ten Brink Uitgevers.
Download en lees gratis
Gedrag in de school
Terugkijken: lancering Gedrag in de school
|
Webinar Martine Baars
|
Niet opletten, klasgenoten van het werk afhouden, slordig werken, voortdurend om hulp vragen, of juist geen hulp durven vragen. Het zijn allemaal voorbeelden van gedrag dat je als leraar liever niet ziet bij je leerlingen. Omdat het je les verstoort, maar vooral omdat dergelijk gedrag het leren ondermijnt.
Gelukkig kun je invloed op gedrag van leerlingen uitoefenen. Bijvoorbeeld door te werken aan fijne relaties en een prettig klasklimaat. Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school en weten welke regels daar gelden. Dat is bevorderlijk voor hun motivatie en hun leren. Behalve het werken aan goede relaties met leerlingen komen in het boek onder meer klassenmanagement, het stimuleren van gewenst gedrag en zelfregulerend leren aan bod.
1. Gelukkige klas, gelukkige leraar
In de praktijk
De lucht klaren
2. Drie basisbehoeftes sturen ons gedrag
3. Wat voor leraarsstijl heb jij?
4. Een goede relatie is het halve werk
5. Persoonlijke relaties leren fijner
6. Zo bouw je aan goede relaties
7. Voed de autonomie van leerlingen
In de praktijk
Verstoppertje in een schoolgebouw
Onderstroom zichtbaar
Elke week een persoonlijk praatje
Kleuters aan zet
8. Alle bordjes in de lucht houden
9. Voorkom storend gedrag . 64
10. Jij bent de manager van je leerlingen. 68
In de praktijk
Van een 6 naar een 9
Met grote sprongen vooruit
11. Grip op jouw groep
12. Alles over betrokkenheid
13. Houd probleemleerlingen bij de les
In de praktijk
Check-in zorgt voor rust
Een kind begrijpen
Een roep om hulp
14. Klaar voor school?
15. Reguleren is (aan) te leren
16. Vragen staat vrij
17. Leren vooruit te denken
18. Kijk wat je kleuters al kunnen!
In de praktijk
Vragen zonder woorden
Kleuters laten zich niet afleiden
Martine Baars is universitair hoofddocent in de onderwijspsychologie bij het Department of Psychology, Education, and Child Studies (DEPCS) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In haar onderzoek staan zelfregulerend leren, zelfmonitoring, cognitieve belasting en leerstrategieën centraal. Met haar onderzoek wil ze zelfregulerend leren in het onderwijs (po tot en met wo) ondersteunen en de rol van technologische mogelijkheden daarbij verkennen. Ze is verbonden aan het Centre for Education and Learning (CEL) in de alliantie Leiden-Delft-Erasmus.
Jeroen Janssen is universitair hoofddocent aan de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht (UU). Hij is onderwijsdirecteur van de bachelor en master onderwijswetenschappen en de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs. Als senior fellow van het Centre for Academic Teaching and Learning van de UU houdt hij zich bezig met onderwijsverbetering. Zijn onderzoeksthema’s zijn: interactie in de klas, samenwerkend leren, onderwijstechnologie en zelfregulerend leren.
Helma Koomen is hoogleraar Professionele pedagogische relaties (op de Kohnstammleerstoel) aan de afdeling Pedagogische en Onderwijskundige Wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Ze doet onderzoek naar leerling-leraarrelaties en -interacties in basis- en voortgezet onderwijs, en brengt deze in verband met sociaal-emotioneel functioneren en schools leren van leerlingen en met emoties, stress, welbevinden en effectiviteit van leraren.
Bea Ros is neerlandica en zelfstandig (onderwijs)journalist. Ze is wetenschapsredacteur bij onderwijsvakblad Didactief en publiceert daarnaast over leesbevordering, (jeugd)literatuur en cultuureducatie. Ze was eindredacteur van Op de schouders van reuzen (2018), coauteur van Werk maken van gelijke kansen (2020) en auteur van Leer ze lezen (2021), Leer ze rekenen (2022) en Ken je leerling (2022). Als buitenpromovenda aan de Radboud Universiteit doet ze onderzoek naar de naoorlogse jeugdliteraire kritiek.
Bestel of download meer boeken in deze serie, zoals Ken je leerling, Leer ze rekenen, Leer ze lezen, Werk maken van gelijke kansen en Op de schouders van reuzen (meer dan 90.000 keer gelezen!).
Bekijk ook Kennisbundels van Didactief.
1 Leer ze lezen
2 Werk maken van gelijke kansen
3 Op de schouders van reuzen
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven