Nieuws

Online extra's bij Didactief mei 2018

Tekst Kirsten de Boer
Gepubliceerd op 08-05-2018 Gewijzigd op 18-09-2018
We doken in de overgang van groep 2 naar groep 3, interviewden Marietje Beemsterboer over islamitische scholen en besteedden aandacht aan een bekroond onderzoek naar leren en bewegen. Online gaan we nog even door met extra bronnen, leestips en online exclusieve artikelen!

Nederland is kampioen kleuteren. Toch weten we al jaren dat langer kleuteren kinderen niet slimmer of meer schoolrijp maakt. Ze profiteren juist wel van een preventieve aanpak in de onderbouw, van meer samenwerking tussen groep 2 en 3, en van een speelsere groep 3. Lees alle bronnen bij het artikel 'Van 2 naar 3: zachte landing' in de online versie.

 

Hoe ga je om met leerlingen met autisme in de basisschool? Zij hebben behoefte aan duidelijkheid en structuur: geef ze een prikkelarme plek, en spreek ze liever aan met een directe opdracht dan met een verzoek. Alle onderzoek staat handzaam op een rijtje voor je in de uitgebreide versie van het artikel ‘Alles op een rij over leerlingen met autisme in het po’.

Heb je de smaak te pakken van onderwijsonderzoek? Bestel hier ‘Alles op een rij… Praktische handreikingen uit onderwijsonderzoek voor het basisonderwijs’ met hoofdstukken over begrijpend lezen, beter rekenen, ouderbetrokkenheid, effectieve feedback, kleuters en de overdracht van groep 8 naar de brugklas.

 

Duizenden leerlingen konden vorig jaar niet bij hun digitale lesmateriaal. Platform Edu-K, waarin uitgeverijen, distributeurs en onderwijsorganisaties vertegenwoordigd zijn, moet voor beterschap zorgen. Gaat dat lukken? In de rubriek ‘opinie’ ging de discussie al van start, lees online meer over ICT-beheer in het onderwijs.

 

Didactief interviewde Marietje Beemsterboer over haar onderzoek naar de identiteit van islamitische basisscholen. Online geeft ze haar persoonlijke leestips.

 

Gert Biesta schreef voor Didactief een stuk over vrijheid en persoonsvorming in het onderwijs. ‘Laten we leerlingen aanmoedigen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun vrijheid, juist in een democratische samenleving.’ Online vind je alle bronnen bij zijn artikel.

 

Hoe geef je systematisch les in digitale vaardigheden? In de papieren Didactief lieten we je kennismaken met een school in Leidschendam die kiest voor een apart, driejarig lesprogramma. Online lees je de uitgebreide versie van dit artikel.

 

Al springend een som oplossen? Gaat een leerling daar echt beter van rekenen? Marijke Mullender-Wijnsma deed onderzoek naar het effect van bewegen op leerprestaties en concentratie. Online vind je ook alle bronnen bij haar artikel.

 

Captain America Chris is boos op zijn vriendje Brett. In de gymzaal kregen ze ruzie over of het wel of geen doelpunt was.’ Martijn van de Griendt fotografeert een jaar lang op de Alan Turingschool. Lees hier zijn blog bij de foto die hij deze maand maakte.

 

Hoe begeleid je als lerarenopleider het praktijkonderzoek van je studenten? Uit onderzoek onder lerarenopleiders van pabo’s en tweedegraadslerarenopleidingen blijkt dat veel opleiders dit nog knap lastig vinden. Loes van Wessum deed onderzoek naar mogelijkheden die opleiders aangrijpen om zich hierin te ontwikkelen. Alle bronnen bij haar artikel vind je online.

 

Thoni Houtveen nam half april afscheid als lector Geletterdheid bij de Hogeschool Utrecht. In haar afscheidsrede reikte zij een oplossing aan voor de dramatische niveaus van geletterdheid in Nederland. Het kan echt beter. Lees haar artikel voor Didactief en bekijk de presentatie van haar afscheidsrede online.

 

Online exclusives

PISA heeft invloed. Ferry Haan heeft een manier bedacht om de Nederlandse resultaten flink op te krikken. ‘Geef leerlingen voortaan een cijfer, want voor niets werken onze leerlingen niet.’

 

’s Middags stond er een robot op het podium, maar de belangrijkste conclusie van de onderzoeksconferentie van Kennisnet was half mei 2018  vooral: de leraar telt.

 

‘Bij het leergebied Nederlands willen we leerlingen helpen een bewuste geletterdheid te ontwikkelen. Een gevarieerd en rijk taalaanbod is voor die taalontwikkeling essentieel.’ Simone Westra en Alice Geerdink - Leden van het ontwikkelteam Nederlands binnen Curriculum.nu - reflecteren op hun werkzaamheden.

 

Paul Kirschner werd recent geïnterviewd door Luuk en Erik Ex, twee broers die bezig zijn met wat zij noemen De Edyssee – een onderwijsreis van Finland naar Singapore. Zij benaderden onze columnist omdat zij net in Armenië waren geweest, waar schaken sinds 2011 een verplicht schoolvak is. Wat hij daarvan vond?

 

In het NRO-project TALENTontwikkeling volgen we al twee jaar hoe de leerlingen van basisschool Het Talent zich ontwikkelen op het gebied van de 21e-eeuwse vaardigheden kritisch denken, samenwerken en digitale geletterdheid. Bij de start van het project ontbraken goede testen om deze vaardigheden te meten. Voor elke vaardigheid is daarom een nieuwe test ontwikkeld op basis van bestaande inzichten uit de literatuur. Deze column gaat over de vaardigheid ‘samenwerken’.

 

Door automatisering en datagebruik zullen banen veranderen. Wat betekent dat voor het onderwijs en het curriculum? Tijdens de Global Education and Skills Forum  in Dubai wierpen industriereuzen en onderwijsondernemers een blik in de toekomst. Didactief was er bij:

 

 ‘Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven’. De Rehobothschool in Geldermalsen is geen onbekende in de reformatorische wereld: SGP-leider Kees van der Staaij is oud-leerling. Hoe gaat het er op deze school aan toe?

 

Sjoerd Karsten praat in zijn nieuwe column over de onderwijzerswoning: ‘Aan elke hoofdonderwijzer wordt in de Onderwijswet van 1857 een “vrije woning zo mogelijk met een tuin” in het vooruitzicht gesteld. Het is de eerste Nederlandse wet die erkent dat het onderwijzersbestaan een stevige financiële basis behoeft. De onderwijzerswoning wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor het onderwijs, net als voldoende salaris, ruime schoollokalen en hulpmiddelen als leerboeken, krijtjes en kachelturf.’ 

 

Verder lezen

1 Van 2 naar 3: zachte landing
2 Alles op een rij over leerlingen met ... autisme in het po
3 Digitale boekenchaos
4 ICT-beheer: let op uw zaak
5 ‘Gewoner’ dan je denkt
6 Leestips van Marietje Beemsterboer
7 Volwassen vrijheid
8 Digitale vaardigheden op de kaart
9 Al springend een som oplossen
10 Alan Turingschool: Vrede sluiten
11 Lerarenopleider leert van collega
12 Betere geletterdheid in zeven stappen
13 Geef leerling een cijfer en onze PISA-score vliegt omhoog
14 Ict en de menselijke factor
15 Ontwikkelteam NL pleit voor meer samenhang
16 Schaak op School: Wonderolie of Slangenolie?
17 TALENTontwikkeling 9
18 2030: de glazen bol van Dubai
19 Rehobothschool: Gij zult liefhebben den Heere uw God
20 Onderwijzerswoning

Click here to revoke the Cookie consent