Nieuws

ICT-beheer: let op uw zaak

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 26-04-2018 Gewijzigd op 13-06-2018
Elektronische boeken vlekkeloos downloaden? Werk het liefst met één digitale Identity Provider (inlogdienst), adviseert Kennisnet.

De uitlevering van elektronische schoolboeken begin dit schooljaar was een moeilijke operatie. Duizenden leerlingen kregen hun materialen uiteindelijk te laat en met veel problemen.

Onvermeld in de berichtgeving bleef een van de oorzaken: het authenticatieproces. Leerlingen die in een elektronische leeromgeving werken, moeten zichzelf aanmelden en bewijzen wie zij zijn om hun materialen op te halen. Een zogenoemde identity provider (IdP) controleert daarbij hun identiteit en werkt als poortwachter. Aan het begin van dit schooljaar bleek dit proces bepaald niet vlekkeloos te verlopen.

Cookies

Bij de uitlevering van elektronische schoolmaterialen ontdekte Jan Kater van het Stedelijk Lyceum in Enschede onder andere dat leerlingen die op Magister hadden ingelogd, problemen ondervonden als zij later diezelfde dag elektronische schoolboeken wilden downloaden. Hij trok aan de bel bij Magister: de IdP van dit leerlingvolgsysteem bleek inderdaad het controleproces van een ‘nieuwe’ IdP van bijvoorbeeld elektronische schoolboeken in de wielen te rijden. De cookies van de verschillende systemen (Magister en de elo) interfereerden met elkaar.

Jan Kater en twee welingelichte bronnen die anoniem willen blijven bevestigen dat Magister een oplossing bouwde, waarmee zij - simpel gezegd - voortaan cookies plaatst van de IdP van de gevraagde elektronische leeromgeving, in plaats van haar eigen IdP. Het was een megaoperatie voor de marktleider, die volgens een van deze bronnen nieuwe overeenkomsten vergde tussen bedrijf en klanten en het overzetten van de gegevens van alle leerlingen die op dat moment in Magister stonden.

Magister is onderdeel van Iddink Group. Zij bedient naar eigen zeggen 500 scholen in Nederland en heeft volgens de website onderzoeksjournalistiek Follow the money 75% van de markt voor elektronische leerlingvolgsystemen in handen en is een grote speler op de leermiddelenmarkt. Hoeveel elektronische leermiddelen Iddink Group precies verkoopt, is niet bekend.

Inlogdienst

Maar is het probleem nu opgelost? Een wel ingevoerde bron waarschuwt dat Magister er hard aan heeft gewerkt door met het eigen systeem over te stappen naar de ECK-standaard van de Entree Federatie, maar dat problemen niet zijn uit te sluiten. Doel van EF is dat alle aanbieders van onderwijsleermiddelen met dezelfde authenticatie werken, hetzelfde proces van identiteitscontrole. Maar als een school nog steeds met twee systemen werkt, bijvoorbeeld Magister in de bovenbouw en in de onderbouw een systeem dat nog gebruikmaakt van bijvoorbeeld een ADFS-koppeling, dan kan zo’n probleem zich blijven voordoen als onderbouw-leerlingen boeken willen halen uit een elektronische leeromgeving. Kennisnet adviseert scholen in ieder geval zo veel mogelijk met één inlogdienst te werken. Ook is het verstandig om met de distributeur van de elektronische leermiddelen te gaan praten over hoe je het uitleverproces het beste kunt inrichten, rekening houdend met de verschillende manieren van authenticatie en autorisatie waar je als school mee te maken hebt. De vraag is hoeveel scholen problemen zullen ondervinden, maar deskundigen verwachten dat het komende zomer slechts een handvol is.

Verder lezen

1 Digitale boekenchaos

Click here to revoke the Cookie consent