Online bekijken

Didactief, december 2016

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 06-12-2016 Gewijzigd op 08-12-2016
In het decembernummer vind je weer allerlei onderzoek en een special over burgerschap. Verder lees je over lesobservaties, het nieuwe pad van Cito en het beste onderwijsonderzoek van 2016.

Opinie: Wie maakt het examen?

Het centraal examen Nederlands zou ‘gemaakt, uitgeprobeerd, vastgesteld en afgenomen door docenten’ moeten worden, stelde het College voor Toetsen en Examens (CvTE) begin november. Hoe houdbaar is deze stelling?

Sjoerd Karsten neemt ons mee naar Kleinemeer en vertelt ons over drankgebruik van leraren.

‘Omarm de subjectiviteit’

We moeten van een toetscultuur naar een feedbackcultuur in het onderwijs, zegt Dominique Sluijsmans, lector Professioneel beoordelen aan Zuyd Hogeschool. ‘Een volledig beeld van een leerling krijg je niet op basis van een paar losse toetsen.’

Rondom het binnenhof: cultuureducatie

Jacques Monasch, zelfstnadig Tweede Kamerlid, en Liesbeth Kleuver, vakdocent aan de Hilversumse School geven hun mening over de verbetering van cultuuronderwijs.

Praktijknieuws

Basisschool De Regenboog in Rotterdam zetten in op gezondheid en leefstijl. Op het Elzendaalcollege in Boxmeer kunnen vmbo-leerlingen het vak Design & Innovation volgen.

Drie vragen aan Henriëtte Maassen van den Brink

We vragen Henriëtte Maassen van den Brink wat zij vindt van Onderwijs2032.

Sietse Waslander over democratie

Cito’s dilemma

Cito is een van Europa’s belangrijkste toetsorganisaties. Publieke discussies over de toetsen en examens die zij maakt, hebben haar reputatie geen goed gedaan. Ook: ze zou een te commerciële koers varen. Daar komt verandering in, zegt de nieuwe top, met gevoel voor timing. OCW trok juist afgelopen maand de stekker uit de pilot met de diagnostische toets vo.

‘Leer kinderen zelfcontrole’

Daltonleerlingen kunnen op de gang net zo taakgericht werken als in de klas, stelt Danaë ten Hoedt (23) in haar bachelorscriptie voor de academische lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht. Maar je moet het ze wel leren.

‘Daag meerbegaafde ook uit’

Michelle Schouten-Schoenmaker won de OnderwijsTopTalentPrijs 2016 in de categorie basisonderwijs. Haar lesmethode biedt extra uitdaging aan meerbegaafde bovenbouwleerlingen.

Wilfried Admiraal zet voor ons het beste onderwijsonderzoek van 2016 op een rij

100 jaar onderwijsvrijheid: de Regenboogschool in Middelburg

Fotograaf Joost Bataille bezocht de gereformeerde basisschool Regenboogschool in Middelburg. Deze fotoreportage maakt onderdeel uit van de reeks100 jaar onderwijsvrijheid.

Special over kritisch burgerschap

Burgerschapsvorming is niet bedoeld om brave burgers voort te brengen. Democratisch burgerschap geeft recht op een afwijkende mening. Democratie vraagt om een gezonde dosis wantrouwen bij burgers.

Op naar betere lesobservaties

Wat is mijn doel, welke uitspraken wil ik doen en wat wil ik meten? Stel jezelf die vragen voor je een observatie-instrument kiest.

In de Biotoop van Liesbeth Dirks

Wat maakt een goede geschiedenisdocent? We vroegen het Liesbeth Dirks,  geschiedenisleraar van het jaar 2016. Ze combineert een flinke dosis vakkennis met speelse opdrachten en hoge eisen.

Ontdekken wie je bent

Schenk in de klas meer aandacht aan persoonsvorming, noteerde het platform Onderwijs2032 in zijn eindadvies. Klinkt nobel, maar hoe doe je dat in de praktijk?

Hoe leraren naar leerlingen kijken

Van je leerlingen moet je het maar hebben... Goede relaties vergroten het werkplezier, negatieve vergallen dat juist. Luce Claessens onderzocht hoe leraren naar leerlingen kijken.

Kort onderzoek

Het decembernummer brengt je weer op de hoogte van nieuw onderzoek.

Leg’t uit op video
Turks vertraagt leesbegrip
Meer dan rekenen
Ongelijke kansen op de pabo
Dating: nieuwe postdocposities voor gepromoveerde betadocenten

Kirschner kiest: Leraar briljant, lerares bazig

Veel scholen betrekken leerlingen bij de evaluatie van hun leraren. Maar dat is meestal niet zo verstandig.

‘Zelfs strafwerk vond ik leuk’

Didactief sprak met Hümeyra Vuruşan (1993). Zij zat van 1997 tot 2006 op de islamitische basisschool Imam Albogari in Den Bosch en beleefde er een mooie tijd. Dit interview is onderdeel van de serie 100 jaar basisonderwijs.

We zakken, en nu echt

Nederland zakt steeds verder weg op de internationale ranglijst van TIMSS. Maar er zijn lichtpuntjes.

Frank Jongbloed over de neusjes van de zalm op een onderwijsconferentie in Canada

creativiteit en kritisch denken bevorderenCreativiteit en kritisch denken bevorderen, hoe doe je dat?

In twaalf landen is geëxperimenteerd met het bevorderen van creativiteit en kritisch denken in de klas. Ook in Nederland. Doel is een nieuw onderdeel in de PISA-test.

Een lesbezoek onvoldoende

Lesbezoeken zijn steeds gebruikelijker: niet meer alleen de inspectie, maar ook collega’s en schoolleiding komen in de klas kijken. Maar hoe betrouwbaar zijn die observaties?

Boeken

Casper Hulshof en Dominque Sluijsmans geven leestips

Smokkelkinderen is het jeugdboek van de maand

 ‘Zeven grondleggers van de onderwijskunde’ van Vittorio Busato en collega’s zetten de pioniers van de Nederlandse Onderwijskunde op een rij.

Onderwijsmuseum: pannenkoeken

boeken te winnen!Didactief mag drie exemplaren van ‘Zeven grondleggers van de onderwijskunde’ en ‘Toetsrevolutie’ weggeven! Mail je naam en adres waar je abonnement naar verzonden wordt naar geus@didactiefonline.nl en maak kans!

Click here to revoke the Cookie consent