Nieuws

Week van de mediawijsheid 2020

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 05-11-2020 Gewijzigd op 05-11-2020
De week van de mediawijsheid begint morgen. Speciaal voor deze gelegenheid selecteerden we inspirerende artikelen over dit thema. Scroll door deze pagina en doe er je voordeel mee!

De een maakte al vlogs, terwijl de ander net zijn eerste mobiel kreeg. De digitale geletterdheid van brugklassers liep soms zo uiteen qua niveau dat het Erasmus Almelo besloot om met basisscholen uit de regio specifiekere leerdoelen te formuleren. Samen met SLO is een handreiking met leerdoelen gemaakt voor scholen in het hele land.

Als Nijmeegse hoogleraar Leren en technologie bouwt Eliane Segers ook educatieve software. Als leraar ben jij de gids, stelt ze. ‘Veel kinderen klikken gewoon wat in het rond.’    

Sociale ongelijkheid kent een nieuwe ingrediënt: kinderen van hoger opgeleiden krijgen thuis meer digitale vaardigheden mee. Zo nemen zij een voorsprong op leeftijdsgenoten met lager opgeleide ouders. Besteed daarom gerichte aandacht aan deze vaardigheden.

Iedereen heeft het altijd over de risico’s van sociale media, maar ze bieden ook kansen. Laagopgeleide jongeren weten die kansen te weinig te benutten. Hoe komt dat en hoe kunnen we hen helpen dat te verbeteren? Lees ook hoe je sociale media in de les inzet in de artikelen ‘Twitter en facebook in de les, hoe doe je dat?’ en ‘Sociale media: stoorzender of wondermiddel?’

Seks plus sociale media, dat is bij jongeren toch vragen om moeilijkheden? Nijmeegs onderzoek nuanceert dit stereotiepe beeld.

Het lezen van boeken is leerzaam en nieuwe media gebruik je voor je plezier. Claudia van Kruistum pleit ervoor dit zwart-witdenken over mediagebruik en geletterdheid te doorbreken – zowel bij leraren als leerlingen.

Fake news is helemaal niet nieuw, vertellen twee experts die de leraren op het seminar van eTwinning in Denemarken voorzien van inhoudelijke input.

 

Click here to revoke the Cookie consent