Dossier

Techniek is magisch

Tekst Chris van Bokkum
Gepubliceerd op 10-10-2016 Gewijzigd op 06-09-2018
Beeld TechniekBeeldbank.nu
Je zet iets in elkaar. Het gaat werken, lopen. En je ziet direct resultaat. Dat is het leuke van techniek. Ik merkte dat toen ik aan de slag ging bij een metaalbedrijf in een van mijn eerste banen. Met een laserstraal sneed ik figuren uit een plaat. Toen was dat nog heel nieuw. Techniek is soms een beetje magie, bedacht ik. Je maakt iets en dan werkt het.

Het is belangrijk dat leerlingen die magische kant van techniek ontdekken. Dat ze zelf aan het experimenteren gaan. Proefjes doen, modellen bouwen, elektrische circuitjes maken. Zo ontdekken ze wat techniek behelst en wat je er allemaal mee kunt worden later. 

Nu is techniek voor leerlingen vaak een abstract begrip, een beetje onzichtbaar. En dat terwijl er de laatste jaren heel veel technische beroepen bij zijn gekomen. Jongeren hebben daar geen weet van. Ze kennen die vakken helemaal niet en kunnen er dus ook niet voor kiezen. Dat is een gemiste kans.

Het doel van TechniekTalent.nu is dat leerlingen in ieder geval gaan nadenken over een toekomst in de techniek. En dan niet alleen de jongens natuurlijk. De technische sector kan voor iedereen aantrekkelijk zijn. Leraren spelen een cruciale rol in het enthousiasmeren van leerlingen voor techniek. Zij kunnen laten zien welke mogelijkheden techniek biedt. Hiervoor hoef je als leraar zelf echt niet heel technisch te zijn. Zolang je nieuwsgierig bent naar hoe iets werkt, kun je samen met je leerlingen veel bereiken. Je mag best eens zeggen: ‘Ik weet het zelf ook niet. Laten we het gewoon uitproberen.’

'Je hoeft als leraar echt niet heel technisch te zijn'

Techniek zou een vast onderdeel moeten zijn van het curriculum op de basisschool. Het is belangrijk om kinderen structureel praktisch aan het werk te zetten. Om hen zelf te laten zoeken naar een oplossing. Het is als spelen, zeggen leerlingen soms. Alleen leer je er ook wat van. Op de middelbare school is het tijd voor een vervolgstap, een nadere kennismaking met het bedrijfsleven. Ga bijvoorbeeld eens met je groep op bedrijfsbezoek, toon (youtube) filmpjes  van een telefoonfabriek in Azië. Of laat je groep een aantal maanden werken aan een techniekproject. Nu denken leerlingen soms dat hun mobieltje uit de lucht is komen vallen. Pas als ze inzien dat zo’n apparaat het product is van veel experimenteren, raken ze geïnteresseerd.

Maar waar begin je? Hoe geef je techniek een plaats in je lessen? In deze special van TechniekTalent.nu in samenwerking met Didactief, vind je inspirerende artikelen over techniekonderwijs. Zo willen we je helpen om leerlingen de magie van techniek te laten ontdekken.

Wil je weten hoe het nu staat met techniekonderwijs? Bekijk deze infographic.

Chris van Bokkum is directeur van TehcniekTalent.nu

Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special De magie van techniek (oktober 2016). Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het TechniekTalent.nu.

Verder lezen

1 De magie van techniek
2 'Dit is leren zonder dat je het doorhebt!'
3 ‘Gastlessen geven techniek een gezicht’
4 Gastlessen organiseer je zo
5 De 7 werelden van techniek
6 Waarom bedrijfsbezoeken (nog) niet effectief zijn
7 'Laat leerlingen zélf de vragen stellen'
8 Techniek divers
9 'Techniekonderwijs geven, hoe doe je dat?'
10 Techniekonderwijs: een must of niet?

Click here to revoke the Cookie consent