Dossier

'Laat leerlingen zélf de vragen stellen'

Tekst Anna Teresa Bellinzis
Gepubliceerd op 11-10-2016 Gewijzigd op 06-09-2018
Hubertien Kappert, leraar groep 7 en techniek coördinator op de Gerardus Majella basisschool in Broekland houdt zich bezig met het integreren van wetenschap en techniek in het lesprogramma en organiseert bedrijfsbezoeken. Wat zijn haar ervaringen?

Hoe was jullie laatste bedrijfsbezoek?

'Dat was met groep 8 naar DSM. De voorbereiding was in de klas met een medewerker van DSM die enthousiast over zijn werk vertelde, vragen beantwoordde en proefjes begeleidde. Diezelfde week bezochten we DSM. Na uitleg over wat we te zien zouden krijgen, voorzorgsmaatregelen (witte jassen aan, haarkapjes) en wat te doen bij calamiteiten, werd de groep gesplitst voor het praktijkdeel. We keken rond in de spuiterij, we mengden kleuren, schilderden met eigeel en zochten uit wat het materiaal met de grootste draagkracht was.’ 

Waarom vinden jullie bedrijfsbezoeken belangrijk?

‘We willen leerlingen laten zien dat Wetenschap & Techniek noodzakelijk is om onze leefomgeving leefbaar te maken en te houden. Door inspirerende verhalen van bedrijven worden leerlingen geraakt en nieuwsgierig. Zien doet leren gaat bij deze bezoeken zeker op. Kanttekening is dat het voor leerlingen in het basisonderwijs moeilijk is om al zo jong te beslissen over hun toekomst. Momenteel houd ik me bezig met het opzetten van bedrijfsbezoeken voor groep 5-8 aan bedrijven in ons eigen dorp. Broekland is een kleine gemeenschap en door met de kinderen in bedrijven te gaan kijken, verstevig je ook de band tussen het bedrijf en de inwoners
van Broekland.’ 

Waarop selecteert u bedrijven?

‘Ik heb een aardig netwerk opgebouwd en ouders weten mij te vinden als ze mogelijkheden hebben voor een bedrijfsbezoek. Soms komen bedrijven gewoon op ons pad. De Broeklandse bedrijven selecteer ik op basis van wat er aan wetenschap en techniek binnen een bedrijf aanwezig is. Denk aan installatie techniek,  metaalbouw, engineering, innovaties in de land- en tuinbouw en reclamebelettering/interieurdecoratie. Ik benader een bedrijf, ga op bezoek en leg uit waarom wij graag een bedrijfsbezoek zouden willen doen. Samen met het bedrijf maak ik een opzet die ik verder uitwerk. Hierbij is het belangrijk dat er een wisselwerking komt tussen school en bedrijf. Uiteindelijk staat er een lessenserie van maximaal drie uur waarin het bezoek wordt voorbereid. Het bedrijfsbezoek
is de afsluiting van de lessenserie. Tot slot zoek ik samen met mijn collega’s bij welk thema dit bedrijfsbezoek het beste aansluit.’

Wat gaat goed wat kan beter?

‘Leraren waren aanvankelijk wat huiverig. Niet voor het bezoek zelf, maar voor de voorbereiding ervan. Want ja, er zijn natuurlijk heel veel dingen die gedaan moeten worden en dan komt zo’n voorbereiding er ook nog bij. Gelukkig verlopen de bedrijfsbezoeken steeds vlotter. Voor school zou ik graag zien dat er een doorgaande lijn gaat komen. Een speerpunt voor mijzelf is om ook de onderbouw (groep 1-4) meer te betrekken. Er gebeurt in deze groepen al zoveel. Ze gaan kijken op de boerderij of er komt een automonteur vertellen op school. Het zou mooi zijn als we dit meer kunnen samenvoegen.’ 

Heeft u een gouden tip voor scholen?

‘Zorg dat je een bedrijfsbezoek voorbereidt. Ga niet zomaar naar een bedrijf maar geef leerlingen vooraf informatie, maak hen nieuwsgierig, prikkel om vragen te maken. Hierdoor kijken leerlingen met andere ogen rond in het bedrijf. Laat
leerlingen zelf de vragen stellen zo ontstaat er een wisselwerking tussen leerlingen en de medewerkers waar iedereen enthousiast van wordt.’

Lees hier meer over het aanpakken van bedrijfsbezoeken.

Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special De magie van techniek (oktober 2016). Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het TechniekTalent.nu.

Verder lezen

1 De magie van techniek
2 Techniek is magisch
3 'Dit is leren zonder dat je het doorhebt!'
4 ‘Gastlessen geven techniek een gezicht’
5 Gastlessen organiseer je zo
6 De 7 werelden van techniek
7 Waarom bedrijfsbezoeken (nog) niet effectief zijn
8 'Techniekonderwijs geven, hoe doe je dat?'
9 Techniekonderwijs: een must of niet?

Click here to revoke the Cookie consent