(Waarom) vinden leraren het belangrijk dat scholen aandacht besteden aan Wetenschap & Techniek? 86 procent van de leraren vindt dat (heel) belangrijk. De meest genoemde reden? Het laat kinderen kennismaken met het vakgebied en leert hen ontdekken en verwonderen. Tegelijkertijd vindt bijna de helft van de leerkrachten dat het basisonderwijs onvoldoende aandacht besteedt aan Wetenschap & Techniek.
Waarom vinden leraren het belangrijk dat scholen aandacht besteden aan wetenschap en techniek?
1. Het laat kinderen kennis maken met het vakgebied en leert hen ontdekken en verwonderen (32%)
2. Het is onderdeel van dagelijks leven (17%)
3. Het kan de interesse wekken van kinderen (16%)
4. Het is de toekomst (16%)
5. Het is goed voor de algemene ontwikkeling (11%)
Bron: Peiling onder 500 leraren door TNS NIPO in opdracht van TechniekTalent.nu
‘Wat gebeurt er als je ouder wordt?’ ‘Hoe werkt een telefoon uit de tijd van opa & oma?’ ‘Werkt anti-rimpelcrème echt?’ Vragen die aansluiten op het thema van de Kinderboekenweek 2016: Voor altijd jong. Om leraren op de basisschool inspiratie te geven voor een W&T-les die past bij de Kinderboekenweek, heeft TechniekTalent.nu twee (kosteloze) voorbeeldlessen ontwikkeld. Download de lessen op: http://www.techniektalent.nu/scholen/basisonderwijs/activiteit/kinderboekenweek-2016
‘95% van onze leefomgeving bestaat uit techniek. Zonder wetenschap en technologie zou onze levensverwachting nu 27 jaar zijn. Van de meisjes die nu geboren worden, wordt de helft honderd jaar. Dat hebben we te danken aan de technologische vooruitgang. Door technologische ontwikkelingen verandert onze samenleving steeds sneller.’
Amito Haarhuis, Adjunct-directeur Science Center NEMO
Van ‘Drone-piloot’ tot ‘D-printing Handyman’. Benieuwd naar de toekomstige beroepen van je leerlingen? Op dewerkmarkt.nl staan twintig nieuwe beroepen of loopbanen, die waarschijnlijk binnen tien jaar zullen komen. Sommige van deze banen bestaan nu al (gedeeltelijk), maar daar zal binnenkort de vraag naar sterk groeien.
Techniekcoördinator Cindy Raaijmakers van de St. Trudo basisschool in Helmond (winnaar van de TechniekTrofee 2016) werkte mee aan het samenstellen van een app waarmee je als leraar het onderzoek- en ontwikkelproces van leerlingen kunt observeren en vastleggen. Bekijk hier het Techniekobservatie-instrument.
Ingenieurs hadden en hebben nog steeds een grote invloed op het dagelijkse leven. Deze vijf ingenieurs hebben met hun technische uitvindingen een grote bijdrage geleverd aan de moderne wereld.
Leonardo Da Vinci: (1452-1519)
Was zijn tijd ver vooruit. Veel van zijn uitvindingen leken op dat moment onmogelijk. Het kogellager, de parachute, het machinegeweer en het duikpak zijn pas na zijn dood gemaakt.
Alessandro Volta: (1745-1827)
Vond de zuil van Volta uit, de eerste directe elektrochemische batterij waarmee elektrische stroom opgewekt kon worden.
Nikola Tesla: (1856-1943)
Gebruikte zijn uitvinding, een transformator (Tesla-spoel), om allerlei experimenten uit te voeren die leidden tot o.a. radio's, wisselstroom, röntgenstralen, lasers, fluorescentielampen, hydro-elektrische kracht, elektrische motoren.
Ludwig Prandtl: (1875-1953)
Door zijn vele bijdragen aan de luchtvaarttechniek en stromingsdynamica in het algemeen wordt hij gezien als de vader van de moderne aerodynamica.
Alan Turing: (1912-1954)
Is de pionier op het gebied van informatica. Hij ontwikkelde het binaire systeem dat nu in alle computers wordt gebruikt.
Wat weten je leerlingen over werken in de techniek? Hoe kun je ze helpen bij beeldvorming? En hoe zorg je dat de activiteiten die je als school organiseert daadwerkelijk effect hebben?
TechniekTalent.nu heeft een set boekjes ontwikkeld met praktische, loopbaangerichte vragen voor leerlingen. Handig voor decanen, mentoren en leraren tijdens de voorbereiding, uitvoering en reflectie op verschillende beroepsoriënterende activiteiten in de techniek.
Download de informatie.
W&T biedt verschillende mogelijkheden tot vakintegratie. Maar hoe doe je dat? In deze drie praktische publicaties krijg je handvatten hoe je W&T direct kunt toepassen in de klas.
1. Taal in de context van W&T
2. Onderzoeken in de rekenles
3. Lesson Study
Meer informatie
Jacques Wielandt is instructeur Engineering & Maintenance bij KLM voor technici van de Boeing 747. Af en toe geeft hij ook gastlessen aan middelbare scholen op school of bij KLM zelf. Een bedrijfsbezoek aan zijn afdeling, wat recent plaatsvond, bestaat uit 5 stappen:
1. KLM bezoekt de school om techniek daar onder de aandacht te brengen en leerlingen te interesseren voor de luchtvaart.
2. Per bezoek kiest KLM één thema uit, bijvoorbeeld de isolatiedeken die het vliegtuig op hoge hoogte moet isoleren tegen de kou. Die deken absorbeert water, wat niet de bedoeling is en daar moet een oplossing voor komen.
3. Na het bedrijfsverhaal geeft KLM de leerlingen een opdracht mee: bedenk een oplossing voor dit probleem. In diezelfde week krijgen de leerlingen een rondleiding bij de luchtvaartmaatschappij. Ze zien het vliegtuig en de isolatiedeken.
4. Terug op school bedenken de leerlingen een oplossing voor de absorberende isolatiedeken en werken die uit tot een presentatie.
5. Twee dagen later komen de leerlingen weer bij KLM en delen de door hen bedachte oplossing.
Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special De magie van techniek (oktober 2016). Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het TechniekTalent.nu.
1 De magie van techniek
2 Techniek is magisch
3 'Dit is leren zonder dat je het doorhebt!'
4 ‘Gastlessen geven techniek een gezicht’
5 Gastlessen organiseer je zo
6 De 7 werelden van techniek
7 Waarom bedrijfsbezoeken (nog) niet effectief zijn
8 'Laat leerlingen zélf de vragen stellen'
9 'Techniekonderwijs geven, hoe doe je dat?'
10 Techniekonderwijs: een must of niet?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven